canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200
Ik ben ook wel benieuwd. Zal dit jaar niet afsteken maar wel foto's maken..
@NoepZor,
Veel van die lijntjes zijn uit 2004?? Zal toch wel verbetering zijn?
[ Voor 29% gewijzigd door To_Tall op 10-12-2007 10:09 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Verwijderd
--- edit ---
Spuit 11, te laat
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 10:10 ]
Maar let op, echte regels zijn er niet voor natuurlijk. Het is in ieder geval een goed uitgangspunt.
Ik zou zelf lekker voor wat groothoek gaan andersCyclonist schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:10:
Stevig statief, 50mm erop, iso 100 en sluitertijd op bulb
Maar let op, echte regels zijn er niet voor natuurlijk. Het is in ieder geval een goed uitgangspunt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
goed... bij deze sorry
Hmm ik heb nog nooit met bulb gewerkt.. hiermee hou je de sluiter toch net zolang open totdat je loslaat ?
En het wordt vanaf de grond gemaakt. Een goed statief moet ik nog halen, ik heb er wel één alleen niet geschikt i.c.m. de 70-300.
canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200
Eventueel kun je, als je meerdere dingen op 1 plaat wil krijgen de sluiter open laten staan en er dan een zwart plaatje karton voor de lens houden en weghalen als er wat moois in de lucht hangt
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Of is een ontspanner met draad beter?
Grappig idee met een stukje carton dat kan natuurlijk ook. Maar is hier geen kwaliteitsverlies?
http://digital-photograph...-to-photograph-fireworks/
Gewoon een draadontspanner kopen. Met een IR ding moet je vóór je camera staan. Ik heb er zelf een van eBay en werkt perfect.PsychoHellDude schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:43:
Hmm dat moet ik nog een ontspanner kopen... wat is een goede ontspanner? Ik heb hier het één en ander al over gelezen. Ik zag ook dat je via ebay een ir zelf ontspanner kan kopen voor weinig...
Of is een ontspanner met draad beter?
Grappig idee met een stukje carton dat kan natuurlijk ook. Maar is hier geen kwaliteitsverlies?
@ hierboven: Bedankt voor de link, kende die site nog niet:)
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 10-12-2007 10:50 ]
Weet alleen niet of die op tijd kunnen leveren... er staat: 12-17 dagen, zou moeten lukken.
[ Voor 33% gewijzigd door flo_ op 10-12-2007 10:51 ]
Hmm ja, ik zal zo even kijken, dan moet ik hem wel zsm bestellen
Dan moet ik ook nog even voor een goed statief, heb van't weekend een mooie bresser gezien voor 99 euro met drie degelijke dikke handvaten om mee te draaien.
Waarom zou dat niet kunnen? Op D70s wou dat iig prima.PsychoHellDude schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:12:
En ook nog met een IR is het toch zo dat je niet op de bulb stand kan in houden.. correct me if im wrong...
Hmm ja, ik zal zo even kijken, dan moet ik hem wel zsm bestellendat zou moeten lukken.
Dan moet ik ook nog even voor een goed statief, heb van't weekend een mooie bresser gezien voor 99 euro met drie degelijke dikke handvaten om mee te draaien.
En voor de camera != in beeld... vergeet dat niet.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Voor bulb fotografie is het overigens wel zo handig als je een draadontspanner koopt waarvan je de knop kan vastzetten.PsychoHellDude schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:12:
En ook nog met een IR is het toch zo dat je niet op de bulb stand kan in houden.. correct me if im wrong...
Hmm ja, ik zal zo even kijken, dan moet ik hem wel zsm bestellendat zou moeten lukken.
Ik heb overigens deze gekocht (met 3m kabel) http://cgi.ebay.nl/Fernau...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Was snel binnen dus moet makkelijk lukken voor oud&nieuw
En anders is een laptop met USB ook nog een optie natuurlijk. Kan je ook remote de instellingen fixen en meteen op groot scherm zien wat het geworden is.
Verder meestal focus op oneindig en dan een sluitertijd die aansluit bij het aantal vuurwerk boeketten dat je wilt vangen en dan een diafragma waarde die zodanig is dat de boel een beetje correct belicht is. Dat is een kwestie van uitproberen.
Verder is het vaak wel leuk als je ook nog iets van een skyline in beeld kan pakken, maar dat hangt natuurlijk nogal af van hoe mooi de voorgrond is vanaf waar je staat.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb die remote met draadje besteld via ebay, ik ben benieuwd wanneer deze binnen is en of deze bevalt
Is het niet zo als je de camera sluiter open doet voordat b.v. een vuurpijl explodeert dat je de explosie ook meepakt ? of is dit tegen te gaan of is dit miniem te zien?
Als de vuurpijl helemaal 'gedooft' is en de lucht middels 'zwart' is sluit je de sluiter en is de explosie met weggeschoten 'vlammen' mooi te zien op de foto?
Dat heb ik laatst ook geprobeert het werkt leuk maar om met oudejaarsnacht al je 'goodies' op straat te hebben staan.. dat gaat mij net wat te verOrion84 schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:47:
En anders is een laptop met USB ook nog een optie natuurlijk. Kan je ook remote de instellingen fixen en meteen op groot scherm zien wat het geworden is.
Hoe moet je dit instellen? de focus op oneindig? Hoe moet ik dit zien.. stel ik wil 2 vuurpijlen erop hebben? Wat zou een geschikte sluitertijd zijn?Verder meestal focus op oneindig en dan een sluitertijd die aansluit bij het aantal vuurwerk boeketten dat je wilt vangen en dan een diafragma waarde die zodanig is dat de boel een beetje correct belicht is. Dat is een kwestie van uitproberen.
Of met een sierpot die 1 minuut blijft branden? Wat is verstandig, een korte tijd dit fotograferen of juist een lange tijd?
Dit zal idd een kwestie van uitproberen zijn, het kan ook zijn dat het boven een lantaarnpaal aangestoken wordt... is toch wel wat anders... maar ter indicatie?
Het zal niet in een stad zijnVerder is het vaak wel leuk als je ook nog iets van een skyline in beeld kan pakken, maar dat hangt natuurlijk nogal af van hoe mooi de voorgrond is vanaf waar je staat.
Probeer wel een blikveld te kiezen dat je geen straatverlichting in beeld hebt.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ok, ja ik weet niet of dat perfect gaat lukken... wat zijn de gevolgen voor de foto als straatlicht meegenomen worden? (niet direct de straatlamp zelf)Wijnands schreef op maandag 10 december 2007 @ 12:50:
Ik had aardige ervaring met de zelfontspanner. Diafragma rond de f8, iso laag, long exposure NR aan.
Probeer wel een blikveld te kiezen dat je geen straatverlichting in beeld hebt.
Wat gebeurt er precies als ik de diafragma lager of hoger zet dan een f8 waarde
Ik neem aan dat er ook een mogelijkheid op de canon 400d zit met long exposure??
Zo'n vuurpijl kan idd(denk ik) het best op de bulb modus, focus op oneindig, sluiter open bij net van de grond af, en sluiter dicht wanneer je niets meer ziet in de lucht.
En dat met een diafragma van f4.5/5.6/f8 en iso100.
Verder heb ik het nog nooit gedaan, dus het wordt experimenteren (jammer dat vuurwerk zo duur is
Ik hou dit topic in de gaten.
ik heb vorig jaar met een Sigma 18-50 geschoten op f/16 en een sluiter van een paar seconden.
Je weet namelijk neit waneer het vuurwerk precies komt én je wilt wel wat licht vangen, dus vandaar de sluitertijd. En de f/16 omdat eht vuurwerk zelf fel is en je geen omgevingslicht wilt pakken.
ISO zo laag mogenlijk ook.
Statief is ook een must met langere sluitertijden
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 10-12-2007 16:42 ]
Belichting is in het donker niet echt lineair te noemen...sapphire schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:42:
maak daar maar F/16 van ofzo.
ik heb vorig jaar met een Sigma 18-50 geschoten op f/16 en een sluiter van een paar seconden.
Je weet namelijk neit waneer het vuurwerk precies komt én je wilt wel wat licht vangen, dus vandaar de sluitertijd. En de f/16 omdat eht vuurwerk zelf fel is en je geen omgevingslicht wilt pakken.
ISO zo laag mogenlijk ook.
Statief is ook een must met langere sluitertijden
Verwijderd
[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 16:56 ]
Ja op je D70s welVerwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:44:
[...]
Bij deze, you stand corrected =) bulb mode over ir werkt met aan/uit. Dus een keer om open te gooien, nog een keer om sluiter weer te eh, sluiten.
Maar geen idee hoe dat bij een kanon zit
Dit kan inderdaad goed verschillen per situatie..
(Ik neem aan dat ze bedoelen dat je de wind in de rug moet hebben..)
nouja t hielp iig wel afgelopen jaar op ongeveer die settingsThunderNet schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:43:
[...]
Belichting is in het donker niet echt lineair te noemen...
ISO 200, F/11, S bulb
Dit was tijdens het afsluitende vuurwerk van Sail Kampen:

Sluitertijd was hier 2,5 seconde om de brug te belichten.
Zoals al eerder gezegd zorg je met ISO en diafragma voor een correcte belichting van je vuurwerk, en met de sluitertijd de hoeveelheid (en evt omgeving).
Ik zou niet proberen om hele potten op 1 foto te zetten. Over het algemeen ontploft alles op dezelfde plek wat resulteert in een grote witte vlek. Je kan beter een paar korte foto's maken.Of met een sierpot die 1 minuut blijft branden? Wat is verstandig, een korte tijd dit fotograferen of juist een lange tijd?
Hier twee pogingen van mij, trek je eigen conclusie maar.PsychoHellDude schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:14:
[...]
Ok, ja ik weet niet of dat perfect gaat lukken... wat zijn de gevolgen voor de foto als straatlicht meegenomen worden? (niet direct de straatlamp zelf)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gebruikte camera: Nikon D40 + 18-135mm lens.
Camerainstellingen:
- ISO Waarde: ISO200
- Diafragma f13 of f11
- Sluitertijd: Bulb (onder elke foto hieronder staat ook de sluitertijd per foto)
Camera was gemonteerd op een driepoot statief.
Hieronder een selectie wat ik zelf de mooiste foto's vond (klik voor grotere foto):
Sluitertijd: 3,8 sec
Sluitertijd: 3,5 sec
Sluitertijd: 2,7 sec
Sluitertijd: 3,5 sec
Sluitertijd: 10 sec
Sluitertijd: 1,7 sec
Alleen het was jammer dat de vuurwerkwinkel (LEMO, Aalsmeer) zoveel op elkaar lijkend vuurwerk had
Te bekijken op http://www.everyoneweb.com/GH2web/
Meeste voorzien van diafragma/sluitertijd en zoominstelling.
Van te voren toch maar eens kijken of ik nog eens wat kan oefenen met een paar goedkope potjes..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Verwijderd

Fallas in Valencia in spanje. Deze zelfde instellingen maar dan een EOS350D met kitlens door een kameraad van mij gemaakt kun je duidelijk zien dat je prof vuurwerk beter op de foto krijgt dan consumenten vuurwerk
heb wel redelijk tot goede foto's mee kunnen maken, maar het is zo licht.. als er wat wind staat... dan merk je het wel... hoop voor nieuwjaar nog een goed degelijk statief te kopen...
heb wel een mooie gezien van 'bresser?' van 170 voor 99 aangeraden voor nachtfotografie i.c.m. redelijke wind
Verwijderd
Woei, volgens mij hebben we niet gek ver van elkaar afgestaanBocraM schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:59:
De settings die ik het laatst gebruikt heb waren:
ISO 200, F/11, S bulb
Dit was tijdens het afsluitende vuurwerk van Sail Kampen:
[afbeelding]
Sluitertijd was hier 2,5 seconde om de brug te belichten.
Zoals al eerder gezegd zorg je met ISO en diafragma voor een correcte belichting van je vuurwerk, en met de sluitertijd de hoeveelheid (en evt omgeving).
[...]
Ik zou niet proberen om hele potten op 1 foto te zetten. Over het algemeen ontploft alles op dezelfde plek wat resulteert in een grote witte vlek. Je kan beter een paar korte foto's maken.

om het nog ff verder ontopic te houden, met oud en nieuw vuurwerk fotograferen is een stuk moeilijker, je moet veel meer inspelen op waar het vuurwerk "zou kunnen komen". bij evenementenvuurwerk komt het meestal op 1 vlak, daarbij kun je dan een mooi zicht uitzoeken. oud en nieuw is het meer een "anarchie" van vuurwerk, het komt overal en je kunt bijna niet anticiperen.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz