Wie kan mij hierover informeren, je ziet het steeds vaker terugkomen maar ik weet nog steeds niet wat het is.
kHeb ff bij whatis.com gekeken, maar daar kennen ze het ook niet, zelf weet ik alleen maar af van klaverjassen 
kHeb het zelf nog nooit gehoord? Waar heb jij het gehoord???
kHeb het zelf nog nooit gehoord? Waar heb jij het gehoord???
Bij reviews van moederborden enzo. De north en south bridge zitten ook op een moederbord, maar ik wil graag weten wat ze doen
Verwijderd
Een chipset bestaat uit chips ( jawel
) en de twee belangrijkste zijn de noord en zuid bruggen. Dit zijn de belangrijke "stuur" chips, ze sturen de signalen van de verschillende onderdelen ( cpu, pci-sloten, ide controllers enz ) naar elkaar toe. Ze spelen dus voor brug tussen de onderdelen. Kijk maar eens in je config scherm=>system=>die lijst na ( win98 ) als er zo'n hele rij komt met onderdelen die je van naam niet kent ( geen fabrikant dus ( creative, hercules )) en ook het woord "brug" komt een paar keer voor ( cpu=pci BRUG ) dan zijn dat de verschillende onderdelen in de noord- dan wel zuid-brug.
noord en zuid regelen traditioneel verschillende onderdelen ( noord doet bijvoorbeeld alle cpu-agp operaties ) zuid doet weer andere dingen. Daar kunnen VIA, INTEL, AMD, ALI en de andere chipset-fabrikanten je vast meer van vertellen.
noord en zuid regelen traditioneel verschillende onderdelen ( noord doet bijvoorbeeld alle cpu-agp operaties ) zuid doet weer andere dingen. Daar kunnen VIA, INTEL, AMD, ALI en de andere chipset-fabrikanten je vast meer van vertellen.
Ah, het is nu een stuk duidelijker. Het zijn dus eigenlijk een soort 'controller'... en hoe sneller ze zijn, hoe beter ze zijn. 
Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de uitleg.