[RAID] Highpoint 2320 set legacy mode

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 22:04
Dit weekend een Highpoint 2320 gehaald en geïnstalleerd. Het kaartje werkt op zich zoals verwacht. Ik heb echter 2 irritaties waar ik nog geen oplossing voor heb kunnen vinden. Wellicht is er een medetweaker die een hint kan geven:

1. Hoe kan ik na het initialiseren van een schijf dit weer ongedaan maken?
Voordat een schijf door de Highpoint 2320 gebruikt kan worden in een array moet de schijf eerst geinitialiseerd worden (voor zover ik weet niet meer dan een extra codering in de MBR). Ik heb nog geen methode kunnen vinden om de initializering van een schijf ongedaan te maken. Niet in de webgui en niet in de host based gui. Ik heb van beide de niewste versie gedownload vanaf de website van Highpoint. Ook heb ik de kaart geflashed naar de nieuwste BIOS revisie (1.7).
  • Op de site van Highpoint is hierover niets terug te vinden. Ik heb inmiddels een mail verzonden maar wanneer ik daarop antwoord krijgt ??
2. De kaart werkt wel in een 4x PCIe slot maar niet in een 16x PCIe 2.0 slot!
Ik heb de kaart getest op een Abit IX38 QuadGT moederbord. Deze heeft heeft 3 PCIe sloten waar een 16x brede kaart in past. Twee daarvan zijn van het 2.0 type en daarin werkt de Highpoint niet. Ik was in de veronderstelling dat PCIe 2.0 gewoon backwards compatible is.

UPDATE:
Inmiddels heb ik de betreffende schijf weer in de door mij gewenste stand (legacy mode). Ik heb hem op een andere controller aangesloten en na wat stoeien met het creëren en verwijderen van arrays is de schijf ook op de Highpoint weer bruikbaar. Maar dit is natuurlijk niet zoals het moet zijn 8)

[ Voor 10% gewijzigd door jwpmzijl op 10-12-2007 03:43 ]

Hans van Zijl

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

jwpmzijl schreef op maandag 10 december 2007 @ 03:21:
Dit weekend een Highpoint 2320 gehaald en geïnstalleerd. Het kaartje werkt op zich zoals verwacht. Ik heb echter 2 irritaties waar ik nog geen oplossing voor heb kunnen vinden. Wellicht is er een medetweaker die een hint kan geven:

1. Hoe kan ik na het initialiseren van een schijf dit weer ongedaan maken?
Voordat een schijf door de Highpoint 2320 gebruikt kan worden in een array moet de schijf eerst geinitialiseerd worden (voor zover ik weet niet meer dan een extra codering in de MBR). Ik heb nog geen methode kunnen vinden om de initializering van een schijf ongedaan te maken. Niet in de webgui en niet in de host based gui. Ik heb van beide de niewste versie gedownload vanaf de website van Highpoint. Ook heb ik de kaart geflashed naar de nieuwste BIOS revisie (1.7).
  • Op de site van Highpoint is hierover niets terug te vinden. Ik heb inmiddels een mail verzonden maar wanneer ik daarop antwoord krijgt ??
Je bedoelt dat als je een disk geinitialiseerd hebt die op een andere controller niet meer kan worden geherconfigureerd?

Om wat voor merk/type disk gaat het?
jwpmzijl schreef op maandag 10 december 2007 @ 03:21:

2. De kaart werkt wel in een 4x PCIe slot maar niet in een 16x PCIe 2.0 slot!
Ik heb de kaart getest op een Abit IX38 QuadGT moederbord. Deze heeft heeft 3 PCIe sloten waar een 16x brede kaart in past. Twee daarvan zijn van het 2.0 type en daarin werkt de Highpoint niet. Ik was in de veronderstelling dat PCIe 2.0 gewoon backwards compatible is.
Draait dat slot dan misschien op x2, volgens mij kan die highpoint alleen op x1 en x4 draaien. Dat geld overigens ook voor een Areca.

[ Voor 19% gewijzigd door John2B op 10-12-2007 09:02 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 22:04
Hoi John, door drukke werkzaamheden heb ik e.e.a. even opzij moeten leggen. Maar hierbij alsnog een reaktie :)
John2B schreef op maandag 10 december 2007 @ 09:00:
[...]
Je bedoelt dat als je een disk geinitialiseerd hebt die op een andere controller niet meer kan worden geherconfigureerd?

Om wat voor merk/type disk gaat het?
Nee als ik de schijf na initialisatie op de highpoint loskoppel en vervolgens aansluit op de ICH9R dan kan ik de schijf gewoon voor alles gebruiken wat ICH9 in huis heeft.

Mijn probleem is het volgende. Voor zover ik weet betekend het initialiseren niet meer dan dat de controller in de MBR/boot block een initstring plaatst zodat de controller weet dat de schijf onderdeel is van RAID-config. Ik heb nog géén manier gevonden om dit initstring weg te halen. Zolang deze string er staat kan ik de betreffende disk op de Highpoint niet voor legacy toepassingen gebruiken (in mijn geval voornamelijk Ghost kopieer operaties).

In dit geval gaat het om 5x WD1600SD raid edition schijven (ik heb verschillende revisies)
[...]
Draait dat slot dan misschien op x2, volgens mij kan die highpoint alleen op x1 en x4 draaien. Dat geld overigens ook voor een Areca.
Hmm, nee het slot waarin ik hem eigenlijk wil plaatsen is een PCIe 16x slot. Het Abit bord gebruikt de x38 chipset en Intel heeft op de x38 chipset wat bijzonders gedaan om ATI crossfire mogelijk te maken. Wellicht dat dit voorkomt dat de beide 16x sloten gebruikt kunnen worden voor andere controllers dan videokaarten :(.

Ter aanvulling, als ik de Highpoint in één van de 16x sloten plaats dan wordt deze helemaal niet gezien (het Highpoint BIOS komt niet in beeld bij het booten).

Hans van Zijl

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jwpmzijl schreef op donderdag 13 december 2007 @ 00:35:
Zolang deze string er staat kan ik de betreffende disk op de Highpoint niet voor legacy toepassingen gebruiken (in mijn geval voornamelijk Ghost kopieer operaties).

Ter aanvulling, als ik de Highpoint in één van de 16x sloten plaats dan wordt deze helemaal niet gezien (het Highpoint BIOS komt niet in beeld bij het booten).
ghost gaat juist bij een disk to disk image in de mbr liggen klooien, gewoon een reguliere *.gho maken zodat je niet de mbr overschijft en er is niks aan de hand.
het init gedeelte maakt niks uit als je hem in een "normale" onboard controller drukt, die ziet dat niet eens, maar andere raid kaarten (ook onboard) zien het juist wel en weigeren hem omdat de disk al bij een andere kaart hoort.

intel heeft inderdaad wat rare spongetjes gemaakt om crossfire mogelijk te maken, veel kaarten werken ook niet in die 16x sloten behalve videokaarten. ik heb het ook al bij diverse computers meegemaakt. je kan er helaas niks aan doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen