Brakke voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Het gaat om een PC ooit geleverd door een winkelketen, merknaam Sky.
Moederbord: Gigabyte 8TRS300M (Pentium 4 met Ati 9100 chipset).
Voeding: sekonic (vermogen: onbekend).

Foutsituatie: wachtend op msn-communicatie viel de PC opeens uit.
Herstarten was op dat moment niet mogelijk/faalde.
(=Geen reactie bij indrukken startknop)

Een dag later opstarten PC: succes.
En dat herhaaldelijk, als de PC was uitgevallen, lukte het opstarten van de PC pas na een dagdeel. Bij het dan instellen van de configuratie, of na installatie van software herstarten, wilde dat slechts 2 keer lukken, en daarna weer geen taal of teken van de PC (tot een dagdeel later).

Bij het opstarten komt het moederbord schijnbaar niet door de POST heen; het lampje van de harddisk blijft branden, maar na een initiele aanslaan, is deze niet meer hoorbaar (HD= Maxtor 6Y160).
Als deze harddisk in een externe behuizing aan een andere PC wordt gehangen (backuppen), werkt deze zonder mankeren.

Al geprobeerd:
- Verwisselen van de voedingsconnectoren
- Verwisselen van ide-kabels
(dit alles gaf geen verschil)

Vraag:
- Kan dit een moederbord-probleem zijn, en indien ja, waarom start de PC dan na een dagdeel zonder spanning wel probleemloos op?
- Of is wel zeker dat sprake is van een probleem met de voeding ?

NB:
Er is even geen andere voeding voorradig om dit uit te testen.

eagle

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hiervoor is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Volg de stappen en test het uit :) .
NB:
Er is even geen andere voeding voorradig om dit uit te testen.
Zonder testen zul je niets kunnen concluderen, dus je zult toch echt vervangende onderdelen moeten regelen. Begin met de troubleshooter en start zo kaal mogelijk op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brothar
gambieter schreef op maandag 10 december 2007 @ 00:15:
[...]

Hiervoor is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Volg de stappen en test het uit :) .

[...]

Zonder testen zul je niets kunnen concluderen, dus je zult toch echt vervangende onderdelen moeten regelen. Begin met de troubleshooter en start zo kaal mogelijk op.
Euh .. als ie t ene moment wel en het andere moment niet opstart, is kaal opstarten geen echte optie lijkt me.
En als ik de troubleshooter dan verder volg (ja, die heb ik wel degel;ijk nageslagen), dan kom ik uit op de stappen die ik heb gevolgd.
't Enige wat ik nog kan doen m.i. is de voeding vervangen.
Redenering: als de harde schijf niet spint, en dus net te veel vermogen wil trekken uit een instabiel geworden voeding (vgl het plotselinge uitvallen), zou het wel eens aannemelijk kunnen zijn dat de voeding defect is.

Als, processor, geheugen, grafische kaart defect is, zou de PC hélemaal niet moeten opstarten, en zou ik ook BIOS-beepjes moeten horen (toch ? ).

eagle

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brothar schreef op maandag 10 december 2007 @ 00:21:
[...]
't Enige wat ik nog kan doen m.i. is de voeding vervangen.
Dan is het toch duidelijk wat de volgende stap is? Misschien kun je een voeding lenen. Anyway, kaal opstarten betekent zonder CD/DVD, met maar 1 reepje geheugen etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brothar
gambieter schreef op maandag 10 december 2007 @ 00:31:
[...]

Dan is het toch duidelijk wat de volgende stap is? Misschien kun je een voeding lenen. Anyway, kaal opstarten betekent zonder CD/DVD, met maar 1 reepje geheugen etc.
Ja, is dus ook de planning.
Maar wil even de oorzaak met de grootste waarschijnlijkheid bevestigd zien.
Maar goed. Ik zal 't nog wel melden, als ik een voeding heb kunnen regelen.

eagle

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

We kunnen als je niet een andere voeding geprobeerd hebt ook niet raden of jouw voeding wel de oorzaak is. Verder zou dit ook een moederbordprobleem kunnen zijn (controleer sowieso moederbord en voeding op bolle condensatoren), of misschien zelfs iets anders. Daarom dat je kaal moet werken en een voor een de onderdelen uitsluiten. Niets wat wij je kunnen vertellen gaat je iets zeggen dat je niet zo kunt vinden, en niets wat wij je kunnen vertellen kan zulk proefondervindelijk werk vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.