[Wireless] Sitecom WL-527 kan het niet aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 09:37
Ik zit in een studentenhuis met 10 studenten, er is 1 internet verbinding die (als iedereen thuis is) aardig misbruikt wordt. Sinds een paar dagen zijn we echter van @Home overgestapt op ADSL (Telfort) en het was in eerste instantie een stuk sneller. Nu iedereen terug is van het weekend thuis zijn merk ik dat er weer langzame periodes zijn als in een seconde dat er even niet zoveel binnenkomt.

Volgens mij komt dit echter niet door het internet zelf maar meer door de (budget) draadloze router die de huisbaas er heeft neergezet. Als ik ook kijk naar de statistieken dan is er over het wired gedeelte (wireless wordt alleen door een paar mensen gebruikt, rest gebruikt wired) veel meer verkeer totaal dan wireless. Kan het zijn dat de router het overmatige verkeer (dus bijv. 5 clients wireless en 5 clients wired via een switch) niet aan kan en dat daardoor de performance over wireless omlaag gaat?

De reden voor deze vraag is of het dan zin heeft om een betere draadloze router te kopen, bijv. een linksys of ander beter merk dan sitecom.

Wat denken jullie?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Veel routers gaan over hun nek als er teveel connections worden gemaakt. Als meerdere mensen vrolijk aan het bittorenten zijn dan zal dat vast het geval zijn. Nog afgezien daarvan kan je snel internet hebben, maar als constant de volledige bandbreedte wordt volgetrokken zal je internet altijd traag zijn, welke router je ook koopt.

Je zal dus eerst moeten vaststellen waarom je internet traag wordt:

* Teveel connections
* Constant gebruik volledige bandbreedte
* Combinatie van beiden

• Hercul3s
De meeste studenten hier weten niet echt wat Torrents gebruiken is en zijn vrij rustige gebruikers denk ik. Maar misschien heb ik het ook mis, is er een manier om te zien hoeveel connections er geopend zijn?

Bij het ZyXEL modem kan ik het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.noflow.nl/files/screenshot_netwerk.png

Betekend dit nou dat er met 60 kb/s geupload wordt?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

jep. Dat is opzich fors, maar nog niet de max van je verbinding.

Als je modem online is, en je internet ligt plat kan dat door 2 dingen komen.
- de upload wordt volledig gebruikt
- te veel connecties.

In jouw geval waarschijnlijk dus het aantal connecties.
Dat kan je eenvoudig oplossen door er voor te zorgen dat alle huisgenoten bij hun p2p programma's het aantal maximale connecties naar beneden schroeven. 100 is wel genoeg.
Wil je het constructief oplossen, dan schaf je een router die qos kan aan. (lost overigens ook het probleem met een volle upload op).

Of misschien nog wel handiger (want goedkoper). Je gebruikt die draadloze router als accesspoint: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
En gebruikt de qos functie van je zyxel modem.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 10-12-2007 00:47 ]

• Hercul3s
Ik zie net dat de Sitecom ook QoS heeft, zal daar eens mee aan de gang gaan. In wezen kun je dan HTTP verkeer prioriteit geven boven het torrent verkeer?

Daarnaast ga ik de mensen maar eens inlichten dat ze hun upload vrij dicht moeten houden.

Iig bedankt voor de hulp!

[ Voor 28% gewijzigd door Hercul3s op 10-12-2007 01:16 ]