Ik heb natuurlijk al de search gebruikt en daar 2 handig gevulde topics gevonden, toch heb ik nog een paar vragen en heb geen zin een oud topic daarvoor te kicken.
Ik ga met kerst op wintersport naar Italië en we zullen dan voor het eerst met twee auto's rijden. Nu stop je onderweg natuurlijk een paar keer, het navi wil de route nog wel eens veranderen door opstoppingen verderop en gewoon een beetje slap lullen zonder dat dat allemaal geld kost is natuurlijk leuk.
Tegenwoordig kosten die walkie talkie's echt geen droge drol meer, weet nog van vroeger voor 80 gulden bij de Intertoys zo'n crappy made-in-china set gehaald met een bereik van 30 meter op een goede dag. Nu heb je ze voor 20 euro liggen met een (geclaimd) bereik van 3km.
Om dat laatste gaat het mij dan ook een beetje, het moet geen onwijze pro set worden van Kenwood voor 150 euro ofzo. Bedoeling is dus gewoon onderweg een beetje lullen en op de piste wellicht ook nog wat bereik hebben. Ik heb het intornetz eens ff afgespeurd en ben op de volgende modellen gekomen:

+ Dubbel laadstation
- Er wordt hier 3km aangeven, andere site's geven weer 5/6 km aan voor deze set

- batterijen
- geen laadstation

+ geclaimde bereik
- wellicht chinese shit (hoewel kwaliteit van DX soms verrassend goed is
)
- bezorgvertraging
- geen accu's / lader
- legaal?

+ Laders
- Prijs

+ Laadstation (hoewel specs anders zeggen
)
Ik heb nu eigenlijk zoiets ik haal die kit van de Dixons. Gelijk binnen, lekker goedkoop en een laadset - tenminste, die vraag heb ik gemaild want specs wijken af van plaatje-. Aan de andere kant: doe het dan gelijk goed en haal de Motorola (ik lees op meerdere sites een bereik van 6km, als dat zo zou zijn dan zou het wel een aanrader zijn).
Maar zijn zulke dingen nou echt aan te raden. Als ik het zo lees zijn de ervaringen zeer verschillend. We rijden laat zeggen max 1km uit elkaar, dan moet het toch nog wel werken? Op de piste wordt het met al de sets -met uitzondering van die van DX- toch maar naadje.. zeggen 'ze'. Piste = in principe open vlakte, natuurlijk wel bergen rondom maar als je op dezelfde piste zit heb je toch nog gewoon bereik?
Iets anders: als je kijkt naar de grotere (lees duurdere) broertjes van de Motorola: wat is dan het verschil? Ik zie dat die dingen dan duurder zijn, alleen zendvermogen EN functies zijn gelijk voor zover ik kan aflezen.
Verder is die van Dealextreme ook wel cool, goedkoop maar wel groot bereik. Echter is de band waar ie op zit dacht ik niet legaal, hoe erg is dit: zit je dan in Italie gelijk het politiekanaal te blokken?
//edit:
Een bakkie met antenne op dak / gewoon niet portable is niet echt een optie
Een hoop vragen, veel door elkaar, ik heb het zoveel mogelijk proberen uit te zoeken maar ik zit nu toch behoorlijk te twijfelen.
Ik ga met kerst op wintersport naar Italië en we zullen dan voor het eerst met twee auto's rijden. Nu stop je onderweg natuurlijk een paar keer, het navi wil de route nog wel eens veranderen door opstoppingen verderop en gewoon een beetje slap lullen zonder dat dat allemaal geld kost is natuurlijk leuk.
Tegenwoordig kosten die walkie talkie's echt geen droge drol meer, weet nog van vroeger voor 80 gulden bij de Intertoys zo'n crappy made-in-china set gehaald met een bereik van 30 meter op een goede dag. Nu heb je ze voor 20 euro liggen met een (geclaimd) bereik van 3km.
Om dat laatste gaat het mij dan ook een beetje, het moet geen onwijze pro set worden van Kenwood voor 150 euro ofzo. Bedoeling is dus gewoon onderweg een beetje lullen en op de piste wellicht ook nog wat bereik hebben. Ik heb het intornetz eens ff afgespeurd en ben op de volgende modellen gekomen:
Halfords: Topcom Twintalker 1300 voor 40 euro

+ Accu's"1300 combi pack". Ideaal tijdens vakanties of uitstapjes.
--------------------------------------------------------------------------------
Eigenschappen
2x walkie talkies van 446 MHz
Bereik: tot 3 km
8 Kanalen
5 Oproeptonen
Monitor-functie
Scan-functie
Achtergrondverlichting
Roger-pieptoon
Roger-pieptoon Aan/uit-functie
EAR/MIC/CHARGER-aansluiting
Incl. vervangbare riemclip
Incl. accupack, 2 oortjes en duo oplader met adapter
+ Dubbel laadstation
- Er wordt hier 3km aangeven, andere site's geven weer 5/6 km aan voor deze set
Kijkshop: Alecto FR-20 voor 20 euroknallers

+ prijs- 8 Kanalen
- Bereik tot 3 km.
- Kanaalscan en monitorfunctie
- Toets en Roger bieptoon
- Automatische ruisonderdrukking
- Digitale volume regelaar
- Aansluitbaar op boxen
- Afneembare riemclip
- Werkt op 8 mini penlites excl.
- batterijen
- geen laadstation
Dealextreme: UCOM 8-KM/5-Mile Walkie Talkie voor 19 euro (omgerekend)

+ prijsUCOM 8-KM/5-Mile Walkie Talkie
--geen verdere specs--
+ geclaimde bereik
- wellicht chinese shit (hoewel kwaliteit van DX soms verrassend goed is
- bezorgvertraging
- geen accu's / lader
- legaal?
Erconline.nl: Motorola T5022 voor 65 (inc verzending)

+ Merkopvolger van de T5422, de Motorola Talkabout T5022 is zeer klein, licht in gewicht en zeer eenvoudig in gebruik. De frequenties zijn in Europees verband (PMR446) vastgelegd zodat de gebruiker geen zendvergunning nodig heeft. Dit is zeer kostenbesparend. Het gebruik is simpel; batterijen aanbrengen, batterijen laden, kanaal kiezen en communiceren.
Door de duidelijke display kan de gebruiker van de Motorola Talkabout T5022 direct de status aflezen. Op de accessoires connector kunnen verschillende accessoires worden aangesloten zoals een headset of een spreekset.
Algemene functionaliteiten/eigenschappen:
Frequentie: 446.00625 - 446.09375 MHz
Kanaalscheiding: 12,5 kHz
Vermogen: 500mW
Systeem: Conventioneel
Toonsysteem: Piloottoon
Aantal kanalen: 8
De T5022 portofoons worden compleet (in Blister) geleverd met:
2 Ni-Mh Batterijen
2 Riemclips
2 Sets frontjes (Zilver & Zwart)
Dubbelvakslader geschikt voor losse batterij of batterij met Talkabout
Handleiding
+ Laders
- Prijs
Dixons: ALECTO PR38+ portofoon voor 20 euro

+ PrijsProfessionele 8-kanaals portofoon / 2-WEG ZEND/ONTVANGER. Door een groot bereik van 3 kilometer te gebruiken voor vele doeleinden. Vergunningsvrij te gebruiken in Nederland, België, Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Duitsland, Ierland, IJsland, Portugal, Spanje, Zweden,... Professionele 8-kanaals portofoon / 2-WEG ZEND/ONTVANGER.
Met 8 kanalen, 38 subkanalen (CTCSS), bereik tot 3Km, Roger beep, verlicht LCD-scherm, batterijniveau indicator, VOX-functie met instelbaar nivo, Digitale volumeregelaar, monitorfunctie, kanaalscanfunctie, oproeptoon, toetsvergrendeling, riemclip en headset aansluiting (2,5mm).
Meer
Frequentiebereik : 8
Bereik : 3 km
Aantal units : 2
Oplaadbare accu : nee
LCD scherm : ja
Netstroomadapter : nee
+ Laadstation (hoewel specs anders zeggen
Ik heb nu eigenlijk zoiets ik haal die kit van de Dixons. Gelijk binnen, lekker goedkoop en een laadset - tenminste, die vraag heb ik gemaild want specs wijken af van plaatje-. Aan de andere kant: doe het dan gelijk goed en haal de Motorola (ik lees op meerdere sites een bereik van 6km, als dat zo zou zijn dan zou het wel een aanrader zijn).
Maar zijn zulke dingen nou echt aan te raden. Als ik het zo lees zijn de ervaringen zeer verschillend. We rijden laat zeggen max 1km uit elkaar, dan moet het toch nog wel werken? Op de piste wordt het met al de sets -met uitzondering van die van DX- toch maar naadje.. zeggen 'ze'. Piste = in principe open vlakte, natuurlijk wel bergen rondom maar als je op dezelfde piste zit heb je toch nog gewoon bereik?
Iets anders: als je kijkt naar de grotere (lees duurdere) broertjes van de Motorola: wat is dan het verschil? Ik zie dat die dingen dan duurder zijn, alleen zendvermogen EN functies zijn gelijk voor zover ik kan aflezen.
Verder is die van Dealextreme ook wel cool, goedkoop maar wel groot bereik. Echter is de band waar ie op zit dacht ik niet legaal, hoe erg is dit: zit je dan in Italie gelijk het politiekanaal te blokken?
//edit:
Een bakkie met antenne op dak / gewoon niet portable is niet echt een optie
Een hoop vragen, veel door elkaar, ik heb het zoveel mogelijk proberen uit te zoeken maar ik zit nu toch behoorlijk te twijfelen.