Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb natuurlijk al de search gebruikt en daar 2 handig gevulde topics gevonden, toch heb ik nog een paar vragen en heb geen zin een oud topic daarvoor te kicken.

Ik ga met kerst op wintersport naar Italië en we zullen dan voor het eerst met twee auto's rijden. Nu stop je onderweg natuurlijk een paar keer, het navi wil de route nog wel eens veranderen door opstoppingen verderop en gewoon een beetje slap lullen zonder dat dat allemaal geld kost is natuurlijk leuk.

Tegenwoordig kosten die walkie talkie's echt geen droge drol meer, weet nog van vroeger voor 80 gulden bij de Intertoys zo'n crappy made-in-china set gehaald met een bereik van 30 meter op een goede dag. Nu heb je ze voor 20 euro liggen met een (geclaimd) bereik van 3km.

Om dat laatste gaat het mij dan ook een beetje, het moet geen onwijze pro set worden van Kenwood voor 150 euro ofzo. Bedoeling is dus gewoon onderweg een beetje lullen en op de piste wellicht ook nog wat bereik hebben. Ik heb het intornetz eens ff afgespeurd en ben op de volgende modellen gekomen:

Halfords: Topcom Twintalker 1300 voor 40 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/180601.jpg
"1300 combi pack". Ideaal tijdens vakanties of uitstapjes.
--------------------------------------------------------------------------------
Eigenschappen
2x walkie talkies van 446 MHz
Bereik: tot 3 km
8 Kanalen
5 Oproeptonen
Monitor-functie
Scan-functie
Achtergrondverlichting
Roger-pieptoon
Roger-pieptoon Aan/uit-functie
EAR/MIC/CHARGER-aansluiting
Incl. vervangbare riemclip
Incl. accupack, 2 oortjes en duo oplader met adapter
+ Accu's
+ Dubbel laadstation
- Er wordt hier 3km aangeven, andere site's geven weer 5/6 km aan voor deze set

Kijkshop: Alecto FR-20 voor 20 euroknallers

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/groot/KS105332y/alecto-portofoon-fr-20-(105332).png
- 8 Kanalen
- Bereik tot 3 km.
- Kanaalscan en monitorfunctie
- Toets en Roger bieptoon
- Automatische ruisonderdrukking
- Digitale volume regelaar
- Aansluitbaar op boxen
- Afneembare riemclip
- Werkt op 8 mini penlites excl.
+ prijs
- batterijen
- geen laadstation

Dealextreme: UCOM 8-KM/5-Mile Walkie Talkie voor 19 euro (omgerekend)

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_2806_1.jpg
UCOM 8-KM/5-Mile Walkie Talkie
--geen verdere specs--
+ prijs
+ geclaimde bereik
- wellicht chinese shit (hoewel kwaliteit van DX soms verrassend goed is :o)
- bezorgvertraging
- geen accu's / lader
- legaal?

Erconline.nl: Motorola T5022 voor 65 (inc verzending)

Afbeeldingslocatie: http://www.erconline.nl/images/t5022-2.jpg
opvolger van de T5422, de Motorola Talkabout T5022 is zeer klein, licht in gewicht en zeer eenvoudig in gebruik. De frequenties zijn in Europees verband (PMR446) vastgelegd zodat de gebruiker geen zendvergunning nodig heeft. Dit is zeer kostenbesparend. Het gebruik is simpel; batterijen aanbrengen, batterijen laden, kanaal kiezen en communiceren.

Door de duidelijke display kan de gebruiker van de Motorola Talkabout T5022 direct de status aflezen. Op de accessoires connector kunnen verschillende accessoires worden aangesloten zoals een headset of een spreekset.

Algemene functionaliteiten/eigenschappen:

Frequentie: 446.00625 - 446.09375 MHz
Kanaalscheiding: 12,5 kHz
Vermogen: 500mW
Systeem: Conventioneel
Toonsysteem: Piloottoon
Aantal kanalen: 8

De T5022 portofoons worden compleet (in Blister) geleverd met:

2 Ni-Mh Batterijen
2 Riemclips
2 Sets frontjes (Zilver & Zwart)
Dubbelvakslader geschikt voor losse batterij of batterij met Talkabout
Handleiding
+ Merk
+ Laders
- Prijs

Dixons: ALECTO PR38+ portofoon voor 20 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.dixons.nl/images/dixons/products/7079362A.gif
Professionele 8-kanaals portofoon / 2-WEG ZEND/ONTVANGER. Door een groot bereik van 3 kilometer te gebruiken voor vele doeleinden. Vergunningsvrij te gebruiken in Nederland, België, Oostenrijk, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Duitsland, Ierland, IJsland, Portugal, Spanje, Zweden,... Professionele 8-kanaals portofoon / 2-WEG ZEND/ONTVANGER.

Met 8 kanalen, 38 subkanalen (CTCSS), bereik tot 3Km, Roger beep, verlicht LCD-scherm, batterijniveau indicator, VOX-functie met instelbaar nivo, Digitale volumeregelaar, monitorfunctie, kanaalscanfunctie, oproeptoon, toetsvergrendeling, riemclip en headset aansluiting (2,5mm).
Meer

Frequentiebereik : 8
Bereik : 3 km
Aantal units : 2
Oplaadbare accu : nee
LCD scherm : ja
Netstroomadapter : nee
+ Prijs
+ Laadstation (hoewel specs anders zeggen :S)

Ik heb nu eigenlijk zoiets ik haal die kit van de Dixons. Gelijk binnen, lekker goedkoop en een laadset - tenminste, die vraag heb ik gemaild want specs wijken af van plaatje-. Aan de andere kant: doe het dan gelijk goed en haal de Motorola (ik lees op meerdere sites een bereik van 6km, als dat zo zou zijn dan zou het wel een aanrader zijn).

Maar zijn zulke dingen nou echt aan te raden. Als ik het zo lees zijn de ervaringen zeer verschillend. We rijden laat zeggen max 1km uit elkaar, dan moet het toch nog wel werken? Op de piste wordt het met al de sets -met uitzondering van die van DX- toch maar naadje.. zeggen 'ze'. Piste = in principe open vlakte, natuurlijk wel bergen rondom maar als je op dezelfde piste zit heb je toch nog gewoon bereik?

Iets anders: als je kijkt naar de grotere (lees duurdere) broertjes van de Motorola: wat is dan het verschil? Ik zie dat die dingen dan duurder zijn, alleen zendvermogen EN functies zijn gelijk voor zover ik kan aflezen.

Verder is die van Dealextreme ook wel cool, goedkoop maar wel groot bereik. Echter is de band waar ie op zit dacht ik niet legaal, hoe erg is dit: zit je dan in Italie gelijk het politiekanaal te blokken?

//edit:
Een bakkie met antenne op dak / gewoon niet portable is niet echt een optie

Een hoop vragen, veel door elkaar, ik heb het zoveel mogelijk proberen uit te zoeken maar ik zit nu toch behoorlijk te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Die van dealextreme werken niet op de in de EU vrijgegeven PMR 446 MHz band. Wellicht wel op de Amerikaanse FRS/GMRS banden of op een van de vele Aziatische bandjes.

De kans is zeer groot dat je andere gebruikers gaat storen, omdat de bandjes in de EU toegewezen zijn aan professionele gebruikers en overheidsinstellingen. (politie/defensie)

De 3 KM bereik waarmee wordt geadverteerd haal je alleen in optimale omstandigheden, dus van bergtop naar bergtop, maar dan moet er geen boom of struik tussenzitten.

In de auto loopt het bereik sowieso een stuk terug omdat je in een staalcontructie zit. (kooi van Faraday) Met 300 tot 500 meter moet je dan blij zijn. Op het platte land denk ik zo'n 1 KM bereik en in stedelijk gebied zo'n 100 tot 500 meter.

Met de hier illegale setjes met dubbel vermogen, adverteren ze met dubbele zendbereik, wat niet klopt. Om bij het tegenstation 1 db harder binnen te komen (s-punt) moet je het vermogen verviervoudigen. Dus van s4 naar s8 moet je met 128 Watt gaan stoken in plaats van 0,5 Watt. (even een snelle som, kan fout zijn)

Het spul uit de startpost is allemaal speelgoed, je kan een klasse hoger gaan zitten door spullen van CTE, ALAN, Midland, Cobra, Imtec enz. te gaan gebruiken, maar dat is dan nogsteeds allemaal speelgoed vergeleken bij profi spul.

Ik hoor vaak van mensen die telleurgesteld raken van de rommel die wordt aangeboden, anderen maken zich er niet druk om, omdat het geen drol kost. Je krijgt wat je koopt als het ware. Voor rond de 50 euro voor 2 portofoons bijna niks dus.

Alles is van el cheapo plastic. Als je te hard knijpt breekt de portofoon in stukken.
De oplaadbare setjes zijn na een paar uur leeg.
De microfoon is waardeloos.
Het ontvangen audio is erg zacht, je moet het volume helemaal openzetten in de auto of in de drukte waardoor het speakertje vervormd...
De antennes zijn te klein, vaak van hard breekbaar plastic.
Absoluut niet schok, vocht of valbestendig.

Hou hier rekening mee als je een veeleisende gebruiker bent. Qua kwaliteit is het nog hetzelfde als de crappy made in china walky talky's van Intertoys.

Let op dat je iets koopt waarmee je een CTCSS tooncode kan instellen, dit is een subaudiotoon waarmee je gesprekken van andere op het kanaal kan onderdrukken. Pas als de tegenpartij waarmee jij wilt praten gaat zenden met de juist ingestelde tooncode, gaat je speaker open.

Ik heb hier spul van Standard, Kenwood, Icom, Yaesu gehad, mijn ervaringen daarmee:

Full size antenne, goed bereik.
De printplaat is tenminste echt wat, er zit een echte zender en ontvanger in, niet een of ander made-in-china bergje onderdelen waarmee je nog net kan zenden.
De speaker kan HARD. Op beurzen, open auto's met flink de vaart erin etc. valt goed te communiceren, speaker vervormd niet.
Schokbestendig, hufterproof en kan tegen een stootje.
Fatsoenlijke accu's en laders die gerust een paar dagen mee kunnen gaan op een lading.

Ondanks dat de specs hetzelfde zijn, moet je geen wonderen verwachten van portofoons goedkoper dan 100 euro per stuk.

Er zitten wel een paar goede bij en er komen goede merken bij uit diverse regionen. Let op: er komt ook veel professioneel ogende spul uit China wat werkelijk enorme rotzooi is.

Houdt je in ieder geval aan de wetten, koop spul wat uitsluitend op 446 MHz werkt.

Mocht je advies willen van ervaren gebruikers, dan ben je vrijblijvend uitgenodigd om een kijkje op mijn forum te nemen: www.radiohobby.nl (voorheen bekend als www.pmrforum.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Bedankt voor je zeer uitgebreide post, ik heb me geregistreerd op je forum en zit nu te wachten op activatie door een modje. Heb ondertussen verder gekeken naar setjes, dat van de Dixons en Halfords is dus echt niets (tja iets met 25ct en eerste rij :X) maar een Cobra MT800c of Midland G7 is opzich ook nog wel betaalbaar. Nog steeds niets pro dan, maar blijkbaar al een stuk beter dan Twin setje.

Anyhow hier kom ik zeker nog op terug op je forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Je account moet nu werken als het goed is.

Je kan de kosten natuurlijk ook delen, ieder een porto.

Voor 99 kan je niks beters krijgen als deze portofoon;
http://www.portoshop.nl/s...?cPath=92&products_id=423

Wordt hoogstwaarschijnlijk ook mijn volgende portofoon. Is ook spatwaterdicht, iets wat handig kan zijn tijdens het wintersporten, omdat je te maken krijgt met warmtewisselingen en gesmolten sneeuw...

Werken gewoon op AA batterijen wat in mijn ogen een voordeel is omdat dat langer meegaat dan een accu. Bij elke pompstation kan je deze kopen. Een extra accu kost veel geld.

Of anders een setje tweedehandse Kenwood TK3101 of TK3201 portofoons. Niet de 3107 of 3207's nemen die je vaak op marktplaats ziet, dat zijn imitatie of afgedankte spullen van Kenwood met oa. fouten op de printplaat en zonder laadregeling. (accu blijft laden ook als deze vol is)

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 14:50

bruto

Druktemaker.

Ik heb die voorlopers van de Motorola set, en die 6 kilometer bereik kun je shaken.
Dat is midden in de desert, met 40 graden en geen bewolking. In de praktijk kunnen we ongeveer een kilometer achter elkaar rijden en dan met elkaar blijven ouwehoeren, want dat doe je met zo'n ding.
Tip: raadsels bedenken en dan aan de andere auto vragen ;-)

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik al enkele jaren een walkietalkie setje van Cobra. Zowel tijdens de rit erheen, als op de piste..

Werkt in beide gevallen prima! Het bereik tijdens de autorit is wel beperkt tot ongeveer één kilometer, maar dat is doorgaans ruim voldoende en in noodgevallen kan je altjid terugvallen op gsm...

Op de piste is het kunnen beschikken over 'prive' subkanalen praktisch een vereiste, gezien het grote aantal mensen dat op de berg ook van dit communicatiemiddel gebruikt maakt..

Ik zit er sterk over te denken om dit jaar zelfs een extra set te kopen, zodat we allevier kunnen ouwehoeren.. Ik weet alleen niet of die subkanaal-functionaliteit universeel werkt, of dat dit een eigen verzinsel van cobra betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
CTCSS werkt universeel, alleen Kenwood heeft de nummers die aan de CTCSS frequentie zijn gekoppeld door elkaar gegooid.

Ik vind het spul van Cobra drie keer niks, te plastic, inferieure schakelaars en blikkerig geluid uit het speakertje dat geeneens hard kan.

Moet er wel bij zeggen dat ik een Vertex Standard VX-146 gewend ben...

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/72zqe8n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Humbled

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar kan je het volgende melden.
Ik gebruik tijdens rijinstructie portofoons van kenwood, de leerlingen krijgen kleine ontvangers, beetje wat je al hebt uitgezocht qua formaat en ik heb zelf een grote kenwood zender echt zo'n formaat scanner zeg maar. Als mijn leerlingen een kilometer van me verwijderd zijn wordt het ontvangst al echt slecht/artifacts etc. Dus als je denkt dat je met lapieyupi portofoons nog een kilometer kunt halen, ben ik bang dat je teleurgesteld gaat worden. Zeker in de bergen, heuvels etc. gaat je dat echt niet lukken. Op open terrein zal het best wel goed zijn denk ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-08 19:50

InSanex

serenity now!

Een oud topic, ik weet het, maar wou toch even reageren.
Doe jezelf een plezier, en koop geen alecto e.d
Zelf gebruik ik al een aantal jaren twee cobra setjes, en van de plastic onder de 100 euro setjes lijkt dit me echt de beste keus.
Op wintersport is het bereik vrij makkelijk te herkennen, mijn ervaring is namelijk dat je als je binnen de vallei blijft, elkaar goed kan bereiken, 2 meter over een kam heen, en je bent weg.
Neem dus altijd nog een gsm mee.
Ook wordt het steeds drukker op de 8 kanaaltjes, je hebt danwel 38 ctcss tonen, maar je moet toch even wachten tot het "hoofdkanaal" vrij is.
Het mag niet, en het is ook een risico, maar voordeel van de amerikaanse band, is dat het toch een stuk rustiger is!

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Misschien nog een tip, mits je naar Oostenrijk gaat: Vorig jaar kon je daar met een A1 prepaid kaart elke keer dat je opwaardeert één nummer selecteren dat je dan onbeperkt gratis kan bellen.

Als je dan een goede headset hebt en een telefoon waarvan de batterij niet te snel op is is dat volgens mij een stuk praktischer. En dan ben je voor 20 euro klaar.

Deze dus.

[ Voor 33% gewijzigd door DiLDoG op 20-01-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
*Kick*

Om het verhaal nog even af te maken: het cobra setje (Cobra MT800) is hartstikke goed bevallen . Voor minder dan 70 euro inc verzending was ik ermee klaar.

Bereik
Onderweg had je ongeveer een kilometer bereik, niet echt veel want zoiets rij je vrij snel uit elkaar, maar desondanks heel vaak handig om even een tankstop te overleggen als je praktisch achter elkaar rijdt.

Buiten had je eigenlijk compleet dekking als je op dezelfde piste zat, reken er maar op dat je 3km in de openlucht echt wel haalt (tenzij je aan de andere kant van de berg zit). Daarnaast gingen de batterijen (oplaadbare AAA's meegeleverd) met mijn gebruik zo'n 3/4 dagen mee: ook ideaal dus. Ik heb het dan over zo'n 7 uur standby en 20 minuten zenden/ontvangen per dag.

Bespaar je er geld mee? Kortweg: nee.
In de vorige jaren pakte ik heel incidenteel mn gsm om te weten of er nog bekenden op de piste waren. Nu kom je gewoon, doe je ff een call, en 5 seconde later krijg je wel of geen reactie. Daarnaast zoals ik net al zei kan je nu ff overleggen als je ff wat te drinken wil halen, moet schijten of je tank is bijna leeg. Je kan dus zonder, en hoe je een PMR gebruikt zo gebruik je je GSM gewoon niet.
Echter: hij is het helemaal waard, echt iets waarvan je je afvraagt waarom je het nooit eerder hebt gekocht.

Conclusie: voor het geld is het super, ik ren nu echter niet naar de winkel voor een semi-pro set van 200 euro (voor wat je terugkrijgt is 70 euro een perfecte investering). Het is bij aanschaf van een nieuwe set wel het overwegen waard om net dat beetje meer te hebben, in de vorm van bv een Midland G7 set (al dan niet de 3W uitvoering).

Cobra MT800:
+ Speaker hard & duidelijk: ook in de auto met 160km/h
+ Zeer goede prijs/prestatie verhouding
+ Accuduur
+ Bouwkwaliteit: beetje sneeuw erop maakt het niet dood
- Meegeleverde 'oortjes' van crap kwaliteit
- Bereik auf die Autobahn zou wat beter kunnen
- Je kan je volumetoets niet locken
- Een walkie gooit eens per 5 minuten een halve seconde het kanaal open

Overigens een tip: plak een duidelijk herkenbare sticker op je achterruit. We reden een paar keer achter een verkeerde auto aan: zelfde model & kleur, en het nummerbord zit helemaal onder de meuk. Probeer je een half uur na het laatste contact ff te overleggen, komt er geen reactie. Na bellen blijkt vervolgens dat je de verkeerde auto volgde en dan lig je wel ff uit elkaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-08 19:50

InSanex

serenity now!

Het bereik in de auto is logisch, de zogenaamde Kooi van Faraday gooit met een factor tien roet in het eten.
Conrad heeft setjes met externe antenne, scheelt een boel voor mensen die ze toch vooral onderweg gebruiken.
Ikzelf doe dit jaar weer de ouderwetse 27mc in de auto, met magneet antenne toch goed voor (afhankelijk v/d omstandigheden) een kilometer of tien. :)

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Klein kickje! Ik ben een totale noob op dit gebied, maar als ik twee van die Cobra-setjes koop, dan kunnen we gewoon met z'n vieren elkaar verstaan enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Dirickteur schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:29:
Klein kickje! Ik ben een totale noob op dit gebied, maar als ik twee van die Cobra-setjes koop, dan kunnen we gewoon met z'n vieren elkaar verstaan enzo?
Yep!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Pagina: 1