Toon posts:

Bij gamen valt PC uit

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem:
Mijn computer valt uit bij het gamen. Als ik iets anders doe ( internet, applicaties ) dan is er niets aan de hand. De computer valt helemaal uit, dus geen reboot. Dit verschilt per game hoe lang het duurd, maar ik heb het met meerdere games.

Veranderingen:
Ik heb er een 2e 8800GTX bij geplaatst.

Wat heb ik geprobeerd zonder resultaat:
Alle hardware eruit gehaald op 1 8800GTX en 1 HDD na. Beide 8800GTX'en los getest.

Extra Info:
Temperaturen CPU/GPU zijn in orde. Met een "Watt Calculator" kom ik uit op 376 Watt wat nodig zou zijn. Nu zit ik zelf te denken aan de voeding, maar ik weet het niet zeker. Hoe sluit ik dit uit? En wat kan het anders zijn?

Specificaties:
Intel C2D E6600
Asus 8800GTX 2x
Asus Striker Extreme
Corsair 4GB Dominators
Cooler Master Real Power 550 Watt

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Hmm, even denken, hoe kan je uitsluiten of het je voeding is of niet?
Nope, geen idee.

www.koopeendroom.nl

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:34:

Extra Info:
[...]
Nu zit ik zelf te denken aan de voeding, maar ik weet het niet zeker. Hoe sluit ik dit uit?
Andere voeding proberen indien mogelijk :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

:o, daar ,mag je ZEKER wel een sterkere voeding in gooien. als die twee gtx-en stroom gaan trekken dan heb je waarschijnlijk niets meer over valt ie gewoon uit omdat hij te weinig stroom heeft.

probeer het een met een cheap-ass 6600 kaartje ofzo? iets dat weinig stroom vreet?

of probeer eens zo veel mogelijk verschillnde combinaties met die nieuwe gtx erin. als hij uit blijft vallen met die gtx probeer dan eens die ene die je al had en als hij het dan wel doet dan ligt het aan je nieuwe kaart :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 20:42 ]

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

@scipionyx

Ah, dat was het.
Het was me ontschoten :+

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten-NForce op 09-12-2007 20:39 ]

www.koopeendroom.nl

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 09:19

Yor

Yor1313#2571

ik weet bijna zeker dat het de voeding is...

Hier hadden we een e6600 op een p5n32 sli nordje met 2 x 8800 ultra, en deze trok een ocz modstream 600 watt helemaal uit.

Heb zelf een dikke 1000 watter erin, better safe then sorry...

http://yor.minitroopers.com

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:22

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:37:
:o, daar ,mag je ZEKER wel een sterkere voeding in gooien. als die twee gtx-en stroom gaan trekken dan heb je waarschijnlijk niets meer over valt ie gewoon uit omdat hij te weinig stroom heeft.

probeer het een met een cheap-ass 6600 kaartje ofzo? iets dat weinig stroom vreet?
coolermaster is wel goed merk hoor. en het is al een 550watt'r dat moet wel volstaan denk ik zo..

Be nice, You Assholes :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je het met 1x een 8800GTX niet hebt en met 2x 8800GTX wel is het vrijwel zeker de voeding. Helemaal als je PC in Windows prima loopt en hij alleen uit valt met gamen.

Edit: 1x een 8800GTX loopt prima. Met een extra 8800GTX komt er 170W(?) stressed extra bij. Dat moet dan toch wel de voeding zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 09-12-2007 20:42 ]

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

mendel129

Radioactivator

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:34:
Mijn probleem:Met een "Watt Calculator" kom ik uit op 376 Watt wat nodig zou zijn. Nu zit ik zelf te denken aan de voeding, maar ik weet het niet zeker. Hoe sluit ik dit uit? En wat kan het anders zijn?

Specificaties:
Intel C2D E6600
Asus 8800GTX 2x
Asus Striker Extreme
Corsair 4GB Dominators
Cooler Master Real Power 550 Watt
Sorry he, maar wat voor een "crappy" wattcalculator gebruik jij?
Met zulke hardware zal je wel net iets meer nodig hebben als 370 watt :+

Ik zou die richting op proberen te zoeken...

Bringer of heat, food and silence!

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Nee joh, één 8800GTX verbruikt al zo'n 230Watt idle.
* 2 = 460 Watt
en dan nog een cpu erbij, maar die is maar 65 Watt, moet makkelijk kunnen joh.

www.koopeendroom.nl

• PilatuS
  • Niet online
Maarten-NForce schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:42:
* 2 = 460 Watt
230W idle 8)7 Stessed misschien ja, maar idle echt niet hoor. Denk eerder aan 100W maximaal voor idle.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 09-12-2007 20:43 ]

Verwijderd

Maarten-NForce schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:42:
* 2 = 460 Watt
komen nog harddrives en fans enzo bij he, das ook weer 50 watt ofzo bij elkaar :P

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:43:
[...]

230W idle 8)7 Stessed misschien ja, maar idle echt niet hoor. Denk eerder aan 100W maximaal voor idle.
ohhhhhh jawel :P

Verwijderd

Kan aan je voeding liggen, die 550 Watt is de totale power. Echter moet je kijken wat je voeding levert bij elke spanning, en uitgang. Die 550 Watt wordt verdeelt over de 12V de 5 V en de 3,3 V.

Volgens mij gaan de gele draden naar je videokaart, das dan de 5V. Moet je eens kijken hoeveel Watt je voeding levert aan de 5V uitgang. Staat normaal in de handleiding, meestal uitgedrukt in Ampere, dan kun je de Watts uitrekenen.
Je GTX verbruikt 114 Watt stressed, maal 2 = 228 Watt aan de 5V uitgang.
+ nog enkele andere verbruikers.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 20:50 ]

• PilatuS
  • Niet online
"Ook het niet geringe energieverbruik van de videokaart is gemeten, hoewel volgens DailyTech dit niet zo slecht is als verwacht. Het systeem met de GeForce verbruikt 321 Watt wanneer hij wordt belast, tegen 308 Watt voor hetzelfde systeem met de Radeon. In 'idle'-toestand ligt dit verbruik op 229 Watt voor de 8800 GTX tegen 184 Watt voor de Radeon."

229W idle voor het complete systeem met QX6700.

nieuws: Eerste benchmarks GeForce 8800 GTX verschenen

ohhhhhh niet dus.

Als je iets niet zeker weet zoek het dan op ipv dom ohhh jawel te zeggen. Nu vertel je onjuiste informatie en daar heeft niemand aan.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 09-12-2007 20:57 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-07 16:07
Tegenwoordig is het voor high end kaarten ongeveer 200w idle, 300w load.
tabel van hardware.info (wel zonder de GTX, maar het zal niet veel schelen met de rest):
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/88gtsg92_g_11_550.gif

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Wat een snelle reacties :)
Bedankt allemaal!

Ik heb echter geen andere kaart om te testen en ook geen "betere" voeding. Ik ga morgen een nieuwe voeding halen en dan wel de Real Power M850:

pricewatch: Cooler Master Real Power M850

Ik ga er toch maar van uit dat het de voeding is. Het zijn niet de kaarten neem ik aan? :'(

• PilatuS
  • Niet online
Ik ga er toch maar van uit dat het de voeding is. Het zijn niet de kaarten neem ik aan?
Game met beide kaarten ff 10 min. Als dat gewoon goed werkt zijn beide kaarten prima en ligt het dus gewoon aan te weinig power voor 2 tegelijk.

Die Coolermaster 850W voldoet prima voor je PC. Ik ben er vrij zeker van dat het met die voeding gewoon goed werkt. Maar laat het ff weten als je die voeding hebt en het werkt goed :)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-07 16:07
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 21:03:
Ik ga er toch maar van uit dat het de voeding is. Het zijn niet de kaarten neem ik aan? :'(
Het lijkt op heel hard op dat je voeding de 2e kaart niet trekt. Je zei zelf dat je ze apart hebt getest, dus dan is alleen nog de mogelijkheid dat ze niet willen samenwerken in SLI (maar dan denk ik dat je een BOSD oid zou krijgen).

Het lijkt me dus eerder de voeding.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Gelijk een 850watt voeding voor 190 euro kopen ? :')

naja als je 2x8800GTX kan betalen kan je dat ook wel betalen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 21:03:
Wat een snelle reacties :)
Bedankt allemaal!

Ik heb echter geen andere kaart om te testen en ook geen "betere" voeding. Ik ga morgen een nieuwe voeding halen en dan wel de Real Power M850:

pricewatch: Cooler Master Real Power M850

Kun je beter deze nemen, scheelt weer 50 euri. pricewatch: Cooler Master Real Power Pro, 850W (ATX 12V V 2.2)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een nieuwe voeding ga halen dan wil ik graag een "Modular" voeding :)

Ik moet wel een zware voeding hebben gezien ik 5 HDD's erin heb zitten waarvan 2x de 150GB Raptor in RAID0.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

mijn pc met X3210 + 1900GT + 4 harddisk +pomp + wat fans ed trekt al 320watt. Met 2x een GTX ga je dik over de max van die voeding heen? Lijkt mij best duidelijk?

Youtube Download ubersnel.nl

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:11
Malantur schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:56:
tabel van hardware.info (wel zonder de GTX, maar het zal niet veel schelen met de rest):
[afbeelding]
Die waardes zijn met een systeem erbij :)
Lijkt me ook best wel knap dat een 8800GT 277watt slurpt terwijl zijn TDP rond de 105watt ligt en hij in een pci-e 2.0 slot moet kunnen werken zonder een extra powerkabel (pci-e 2.0 slot = 150watt) xD

[ Voor 4% gewijzigd door Fanatic_FS op 09-12-2007 22:10 ]

Verwijderd

[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is de hele systeem...

1 x 8800GT trekt ongeveer 105W. Als je ziet dat de G92 GTS 50W meer verbruikt, zal ongeveer de 8800GTX ook op die niveau zitten, dus rond de 160W.
160x2 = 320W.
De rest trekt ongeveer 160W (niet-OC standaard systeem, C2D, 2xgeheugen, 2xHD, 1xDVD).
320 + 160 = 480W.
Dus zeker als je een OC hebt kan het aan je voeding liggen (bovendien is het niet zo dat elke 500W voeding ook 500W kan leveren aan elke systeem: sommige systemen hebben meer nodig van de 12V lijn dan de voeding kan leveren, terwijl de voeding wel een degelijke 500W is).

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de calculator die ik heb gebruikt:

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Kom met alle HDD's uit op 485 Watt. Moet een 550 Watt Real Power genoeg zijn dacht ik.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Leuke test maar ik kom met mijn hardware uit op 493watt. Zit er dus 170watt naast :P Niet zo heel nauwkeurig dus ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Er is trouwens een groot verschil tussen de 550W die op de voeding staat en het wattage dat een pc gemiddeld gebruikt. De 550 W is alleen voor pieken. Je voeding kan het dus niet aan als je pc 550 W gemiddeld verbruikt. Als jij een piek krijgt tussen het gamen, logisch dat ie uitvalt. Dat is de bescherming van coolermaster. Anders zou je voeding ontploffen :D

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27
Iedereen loopt nu wel met die wattage's te gooien, maar het wordt ampère is nog niet voor bij gekomen. Een voeding kan wel 500W leveren, maar als de 12V lijn maar 15Amp kan leveren, heb je er nog niks aan. Je moet dus een voeding hebben die genoeg ampère heeft op z'n 12V lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 22:39:
Er is trouwens een groot verschil tussen de 550W die op de voeding staat en het wattage dat een pc gemiddeld gebruikt. De 550 W is alleen voor pieken. Je voeding kan het dus niet aan als je pc 550 W gemiddeld verbruikt. Als jij een piek krijgt tussen het gamen, logisch dat ie uitvalt. Dat is de bescherming van coolermaster. Anders zou je voeding ontploffen :D
Die 550 Watt is niet voor pieken toch bij een Real Power? Daar heb ik hem toen voor gekocht. Op alle review sites staat ook: Continu vermogen 550 W

Maargoed, gezien iedereen toch denkt dat het de voeding is ga ik vanmiddag de RS850 halen en post ik mijn bevindingen :)

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
volgens mij was het zo dat alleen bij sweex en dergelijken merken het echt de max was en bij goede merken gewoon een continuvermogen(of eventueel iets optimistisch continu vermogen)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

videokaarten werken ook op 12v tegenwoordig ;) en geel == 12v. (rood is 5v, oranje 3.3, en nog wat andere exotische kleuren voor andere voltages en schakellijnen, ohja, en zwart is nul *en* gnd.)

watts van voeding worden vaak (bij goewdkopere) nog steeds vooral ten deel van de 5 en 3.3 gegeven terwijl daar bijna niets meer van wordt gebruikt, vooral 12v wordt gebruikt, en dat is meestal maar 2/3e of minder van de totale capaciteit van een (goedkopere/oudere) voeding. (uitgezonded natuurlijk de voedingen van >700W met meerdere 20A 12v lijnen.)

[ Voor 47% gewijzigd door AlexanderB op 10-12-2007 10:12 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

LlamaWereldOver schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:03:
volgens mij was het zo dat alleen bij sweex en dergelijken merken het echt de max was en bij goede merken gewoon een continuvermogen(of eventueel iets optimistisch continu vermogen)
hehe ik kan toch wel aanraden om weg te blijven bij alles waar sweex op staat :D heb ik niet echt goede ervaringen mee.

Maar zoals chrisborst zegt: de belasting van de 12V lijn is eigenlijk het belangrijkste. Topicstarter zou eventueel MBM kunnen installeren om te kijken wat er met zijn voltages gebeurd. Dan weet ie zeker dat het aan de voeding ligt. (niet dat ik een andere oorzaak kan bedenken maja)

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 09:54
Het lijkt mij ook wel het meest waarschijnlijk dat het aan de voeding ligt. Gewoon een andere halen en testen zou ik zeggen. Ga naar de Mycom of oid. en als het het niet is kun je de voeding binnen 8 dagen weer terug brengen en krijg je je geld terug. Vraag daar wel even naar, beetje zonde als het niet je voeding is en je hebt een voeding van + 100,- aangeschaft.

In inderdaad zoals AtomicShockwave al zegt, blijf weg van Sweex. Bij de Computerland proberen ze me ook steeds Sweex producten aan te smeren maar ik heb er zoveeeel ellende mee gehad dat ik het echt niet meer aandurf. Sterker nog, ze verklaren me bijna gek dat ik duurdere producten koop omdat een Sweex voeding volgens hun net zo goed is als een CM of Corsair voeding.....

In ieder geval veel succes er mee!

Verwijderd

-Elmer- schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:30:
Het lijkt mij ook wel het meest waarschijnlijk dat het aan de voeding ligt. Gewoon een andere halen en testen zou ik zeggen. Ga naar de Mycom of oid. en als het het niet is kun je de voeding binnen 8 dagen weer terug brengen en krijg je je geld terug. Vraag daar wel even naar, beetje zonde als het niet je voeding is en je hebt een voeding van + 100,- aangeschaft.

In inderdaad zoals AtomicShockwave al zegt, blijf weg van Sweex. Bij de Computerland proberen ze me ook steeds Sweex producten aan te smeren maar ik heb er zoveeeel ellende mee gehad dat ik het echt niet meer aandurf. Sterker nog, ze verklaren me bijna gek dat ik duurdere producten koop omdat een Sweex voeding volgens hun net zo goed is als een CM of Corsair voeding.....

In ieder geval veel succes er mee!
LOL!!
LOLOLOL!!

Die mensen moeten even serieus worden ontslagen voor het uitkramen van zulke grote ONZIN!
Modbreak:Doe eens even een beetje rustig aan :/

Trouwens, ik raad de TS een Corsair HX620 aan :)
Die kan max 600W leveren op de 12V lijn, en in totaal max 620W. 600W is 50 Ampere, en dat is meer dan genoeg voor jouw systeem.

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 10-12-2007 12:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:54:
[...]

Trouwens, ik raad de TS een Corsair HX620 aan :)
Die kan max 600W leveren op de 12V lijn, en in totaal max 620W. 600W is 50 Ampere, en dat is meer dan genoeg voor jouw systeem.
En hij is nog modulair ook, net wat de TS ook zocht.
Ik heb zelf de 520 watt variant, en ik ben Uiterst tevreden!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Je moet hem nu nog geen voedingen aanraden. De TS heeft nog steeds niet bevestigd of de pc met 1 videokaart(en dan liefst beiden apart testen) het wel goed doet.

http://specs.tweak.to/16567

• PilatuS
  • Niet online
skelleniels schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:09:
Je moet hem nu nog geen voedingen aanraden. De TS heeft nog steeds niet bevestigd of de pc met 1 videokaart(en dan liefst beiden apart testen) het wel goed doet.
Jawel hoor.
Alle hardware eruit gehaald op 1 8800GTX en 1 HDD na. Beide 8800GTX'en los getest.
Staat gewoon in de TS.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is binnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.squ1zzy.nl/Temporarily/Voeding.jpg

Zo zit de voeding in de kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.squ1zzy.nl/Temporarily/PC.jpg

Belangrijkste: Het werkt :)

Het was dus toch de voeding. Gelijk maar 3 HDD los gekoppeld en een WD MyBook 500GB gekocht voor de data en een 250GB WD Passport voor de mobiele opslag :)

Ik ben weer happy. Bedankt allemaal. Eindelijk gamen met SLi _/-\o_
Pagina: 1