krekel geluid uit auto speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 3.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244503

Topicstarter
hallo allemaal

ik heb eindelijk mn subwoofer versterker en autoradio en speakers aangesloten

ik heb een lg autoradio,crunch versterker, mtx boxen
alleen als ik nu via mp3 of of usb muziek luister hoor je zachtjes een soort krekel geluid er doorheen komen en als ik fm luister dan hoor je het niet...
ook als ik rijd dan hoor je de motor zoemen maar of dit met elkaar te maken hebt? ik denk het niet

kan iemand me helpen met dit probleem?

:P |:( :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee had ik nog niet gezien maar als ik het vantevoren allemaal had geweten al die elende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben ook bang dat je 2 aparte problemen hebt. Het gezoem tijdens het rijden is 99% zeker een aardlus. Meestal zit het probleem in slordig aansluiten. Trek alles los, doe het overnieuw, en doe het goed.

Het probleem met mp3 of usb ligt denk ik aan je radio zelf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eerlijk gezegt heb ik alles me neef laten doen juist omdat die et mooi doet en netjes
alleen eerst hadden we er geen last van en toen we wegreden naar huis nadat we alles hadden afgesteld bromde het we hadden alleen aan de kabels gezeten bij de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Dit is een heel veel voorkomend probleem dat soms lastig op te lossen is. De meest gemaakte fout is dat men de signaalkabels langs de voedingskabels legt. In de meeste gevallen zal het scheiden van deze kabels het probleem al grotendeels oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
zonder interpunctie dat zijn die kommas enzo daar heb je vast ooit van gehoord is het niet zo lekker te lezen wist je dat
Serieuzer: vooral je post hier vlak boven leest niet zo fijn. Misschien kun je daar een beetje op letten.

Ontopic: 'krekel'-geluidjes doen mij direct denken aan lagere kwaliteit mp3's. Weet je zeker dat je niet een slecht mp3-bestand had?

En het 'zoemen van de motor', wordt die toon ook hoger met een hoger toerental? Dan denk ik aan een ontstoring die er even tussen moet of zoiets.

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 11-12-2007 11:16 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
dreamscape schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:16:
zonder interpunctie dat zijn die kommas enzo daar heb je vast ooit van gehoord is het niet zo lekker te lezen wist je dat
Serieuzer: vooral je post hier vlak boven leest niet zo fijn. Misschien kun je daar een beetje op letten.

Ontopic: 'krekel'-geluidjes doen mij direct denken aan lagere kwaliteit mp3's. Weet je zeker dat je niet een slecht mp3-bestand had?

En het 'zoemen van de motor', wordt die toon ook hoger met een hoger toerental? Dan denk ik aan een ontstoring die er even tussen moet of zoiets.
Zo'n ontstorings apparaat haalt ook bepaalde frequenties weg die je wel wilt horen. Als je niet zo kritisch bent is het wel een goede oplossing anders zou ik zeker gaan voor het verleggen van de signaalkabels.
Wat Dreamscape zegt klopt inderdaad als je een aardlus hebt zal de toonhoogte hoger worden als je meer gas geeft. Dus als je de motor uit hebt staan heb je helemaal geen last van een aardlus (makkelijk te checken dus) :) .
Het kan ook zijn dat je de tweeters/hoge tonen speakers hebt beschadigd. Ik heb dit zelf ook een keer gehad toen ik een testcd in mijn auto probeerde. Na die tijd begon m'n tweeter ook krekel geluiden te maken als de muziek een bepaalde frequentie heeft. Hier is weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de tonen worden inderdaad hoger als ik meer gas geef....

het probleem is mij nog niet duidelijk of het inderdaad de radio is of de boxen

het was wel heel typerend dat bij allebij de boxen de zwarte draadjes los waren dus die heb ik weer vast gesoldeerd ik probeer vandeweek even een andere radio aante sluiten

• appie1981
Anoniem: 244503 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:21:
de tonen worden inderdaad hoger als ik meer gas geef....

het probleem is mij nog niet duidelijk of het inderdaad de radio is of de boxen

het was wel heel typerend dat bij allebij de boxen de zwarte draadjes los waren dus die heb ik weer vast gesoldeerd ik probeer vandeweek even een andere radio aante sluiten
Het heeft met beide niets te maken. Een andere radio en andere boxen zullen geen verschil maken.
Kijk eerst eens even of je Signaalkabels (de tulpstekkers van je radio naar je versterker) naast je voedingskabels liggen. Als dit het geval is moet je 1 van de kabels verleggen anders hou je dit probleem. Je voedingkabel stoort namelijk je signaal.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
- Voedingskabels en remote bv aan passagierskant & rca/sginaal kabels bv aan bestuurderskant

- Gebruik geen RCA kabels met geintegreerde remote ( of gebruik deze niet )

- Massapunt goed kaalschuren tot op blank metaal en goed vastzetten ( héél belangrijk ! )

• appie1981
fluppie007 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:59:
- Voedingskabels en remote bv aan passagierskant & rca/sginaal kabels bv aan bestuurderskant

- Gebruik geen RCA kabels met geintegreerde remote ( of gebruik deze niet )

- Massapunt goed kaalschuren tot op blank metaal en goed vastzetten ( héél belangrijk ! )
Een RCA met een geintergreerde remote maakt volgens mij niet zoveel uit. De stroom die daar doorheen loopt is minimaal. Goede shielded RCA kabels schelen wel een heleboel.

Anoniem: 8819

ouwe auto?
Kijk even of je moterblok nog genoeg geaard is naar massa accupool.
Soms door corosie kan het hier door komen.
Oplossing een extra massa kabel op het blok naar de massa van de accu. (wel dikke kabel gebruiken)
Hier los je ook de ruis mee op van de ontsteking en je denamo.
Oplossing is alleen voor japans en wat ouwere auto.s
De japaners vergeten wel eens de motor goed te aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee heb een opel corsa c uit 2002 ik ga morgen even een andere radio halen de zelfde even kijken of het krekel geluid dan weg is want mijn vermoede is gewoon die radio niet goed haal het zelfde model en dan brenk ik hem weer terug naar de winkel:) de massa is goed afgeschuurd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Anoniem: 244503 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:17:
nee heb een opel corsa c uit 2002 ik ga morgen even een andere radio halen de zelfde even kijken of het krekel geluid dan weg is want mijn vermoede is gewoon die radio niet goed haal het zelfde model en dan brenk ik hem weer terug naar de winkel:) de massa is goed afgeschuurd:)
Geloof mij nou maar dit probleem heeft helemaal niets met jou radio te maken. Als je een ander type radio zou nemen zou het heel misschien nog kunnen dat je er minder last van hebt (bv omdat de nieuwe radio die freq eruit filtert ofzo). Heb je al gekeken of je RCA kabels naast je voedingskabels liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

appie1981 schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:06:
[...]

Geloof mij nou maar dit probleem heeft helemaal niets met jou radio te maken. Als je een ander type radio zou nemen zou het heel misschien nog kunnen dat je er minder last van hebt (bv omdat de nieuwe radio die freq eruit filtert ofzo). Heb je al gekeken of je RCA kabels naast je voedingskabels liggen?
Troep op de voedingslijnen (waar dit ongetwijfeld vandaan komt) kun je al een groot deel oplossen door een condensator van de voeding naar aarde te leggen, zo dicht mogelijk bij de eindversterker. In de versterker zit namelijk ook nog een DC/DC converter die ook nog eens een hoop rommel op de voedingslijn gooit, naast de 'vuile' spanning die je van de dynamo af krijgt.

Heb je het 'krekel' geluid ook als je van de accu af draait, of alleen als de motor aan is? Ik heb het vermoeden van het eerste. Het frequentiebereik van die 'krekel' geluidjes is namelijk in de range waar de meeste DC-DC boostconverters werken (een paar kHz) en die krijg je gewoon terug op de 12V waar ook de radio zelf op zit. Als je van FM luistert is het geluid grotendeels weg, omdat je FM ontvangst ook nog eens door een aantal mengtrappen heen gaat, en de MP3 of USB zit bijna rechtstreeks aan de 12V verbonden via het audio-pad.

Ik durf te wedden dat als je je radio zou vervangen door een PC, laptop of een MP3 player rechtstreeks naar de eindtrap toe dat je krekel-sound voor een groot deel weg zal zijn. Als dat niet zo is dan heb je rechtstreekse overspraak van de voedingslijn naar de tulpkabels, dat is dus een kwestie van kabels uit elkaar leggen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb een andere radio gehaald bij de mediamarkt zelfde model zelfde probleem zwaar F*kkie dus

heb ook al zown ontstoorder gehaald ook geen resultaat

heb het zonder de motor draait en met dat ik de motor hoor hoor ik uiteraard als de motor draait
Pagina: 1