Dual WAN oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 10:34
Hoi allemaal!,

Ik zit al paar weken naar een dual WAN (dus 2 internet verbindingen op 1 lan) oplossing te kijken.

Situatie:
1ste verbinding, ADSL 20Mbit/1Mbit
2de verbinding, Kabel 1.5Mbit/256Kbit

Optie 1: Software matig:

Op het moment heb ik een Windows 2003 x64 Standaard die 24/7 draait, deze kan dus als router evt. gebruikt worden.. hier heb ik dus ook naar gekeken. Maar helaas noch Windows RAS, ISA server of Kerio Winroute firewall kan overweg met ;(.

Ik weet dat Linux wel overweg kan met 2 gateways, maar helaas is een 2de server geen optie. Waar ik wel aan heb zitten denken is om een virtual machine (vmware) op te zetten met Linux en daarmee routeren.. maar is dit wel verstandig (meer kans op exploits omdat vmware bridged met je windows netwerk adapter)? Is dit uberhaupt wel mogelijk?!

Optie 2: Hardware matig:

Ook heb ik natuurlijk naar hardware matige oplossingen zitten kijken. De Draytek 2910 zag er wel leuk uit, en kan policy based routeren en is opzich wel ok geprijsed.

Het enige punt wat ik daar mee heb, als ik een paar firewall policy's, load balance policy's, VPN clients (wel meestal geen clients ingelogt) etc heb.. zou hij dan uberhaupt nog wel de volle 20 Mbit kunnen routeren? Heeft iemand hier ervaringen mee hoe veel deze kunnen routeren?

Graag had ik wat suggesties, idëeen wat jullie zouden doen en uiteraard: waarom? :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
KennieNL schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:30:
Hoi allemaal!,

Ik zit al paar weken naar een dual WAN (dus 2 internet verbindingen op 1 lan) oplossing te kijken.

Situatie:
1ste verbinding, ADSL 20Mbit/1Mbit
2de verbinding, Kabel 1.5Mbit/256Kbit

Optie 2: Hardware matig:

Ook heb ik natuurlijk naar hardware matige oplossingen zitten kijken. De Draytek 2910 zag er wel leuk uit, en kan policy based routeren en is opzich wel ok geprijsed.

Het enige punt wat ik daar mee heb, als ik een paar firewall policy's, load balance policy's, VPN clients (wel meestal geen clients ingelogt) etc heb.. zou hij dan uberhaupt nog wel de volle 20 Mbit kunnen routeren? Heeft iemand hier ervaringen mee hoe veel deze kunnen routeren?

Graag had ik wat suggesties, idëeen wat jullie zouden doen en uiteraard: waarom? :)
Ik heb bijna dezelfde situatie, alleen dan 6/1.5mbit kabel (backup).
Ik heb een aparte router. Deze doet idd ook VPN tunnels, loadbalancing, fail-over, portmappings en de hele rommel. Ding trekt het prima, cpu load is eigenlijk nooit hoog geweest tot nu toe.

De Drayteks heb ik geen ervaring mee. Ik heb zelf een Hotbrick staan. (VPN 800/2), http://www.redundantinternet.com/pdf/800man.pdf

Meestal kun je bij de specs wel zien wat dat ding voor routeringsspeed heeft. 20Mbit is voor een fatsoenlijke geen issue. Die van mij haalt iets van 50Mbit geloof ik. Iig sneller dan m'n verbindingen.