[ADSL] Storende lijn: lijn laten "wisselen" door KPN

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 16:35
Afgelopen vrijdag is er een KPN monteur bij mij thuis geweest ivm met een storende/slechte ADSL verbinding die ik bij Tiscali heb, via ISP Solcon. Afgelopen tijd was mij adsl lijn niet stabiel: na reset trainde hij in op 9 mbit om daarna langzaam terug te zakken naar circa 4 mbit. Mijn noise margin voor download was 8db.

De KPN monteur heeft eerst alles getest en vervolgens geconcludeerd dat het niet aan de klant ligt: korte lijnen vanaf ISRA naar modem en kwalitatief goed bekabeld.

Vervolgens heeft hij 2 tests gedaan: de telefoonlijn vanaf de ISRA naar de wijkverdeelkast gewisseld met een reserve die er ligt: geen effect. Vervolgens heeft hij mijn lijn die vanaf de wijkverdeelkast naar de centrale ligt gewisseld en hierna schoot mijn noise margin voor download omhoog van 8 naar circa 18 db en het internet is aanzienlijk stabieler: de Interleaved Path FEC Correction en andere FEC en CRC errors zijn veel minder en snelheid blijft ook goed!

Conclusie: Ik wist niet dat er vaak reservelijnen liggen. In mijn geval is elke lijn dubbel aanwezig: vanaf ISRA naar wijkverdeelkast en vanaf wijkverdeelkast naar de centrale. Heb je last van een instabiele verbinding dan loont het dus om bij je ISP er op aan te dringen om KPN hiernaar te laten kijken en te testen of de reserve lijn van betere kwaliteit is.

Ik weet niet of alle termen die hierboven staan kloppen, waarom ik dit hier neerzet: als tip voor tweakers die met instabiele ADSL verbinding zitten :) .

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
Ik heb dit ook gehad met Orange ADSL. Had geklaagd over instabiele lijn en een monteur ging in de centrale switchen en de lijn was veel stabieler en ietsiepietsie sneller. Het loont dus inderdaad om het te melden

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Volgens mij bedoelen jullie dat er een ander aderpaar gebruikt wordt. Reserve lijnen bestaan niet zoals
jullie dat stellen. Je kan switchen als je wilt. Zelfs op beide paren een signaal zetten kan ook.
Maar inderdaad een goede (en oude) tip.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Plus dat het niet overal mogelijk is. In bepaalde gebieden zijn alle koperkabels al in gebruik.