Artifacts niet weg te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 09:54
Sinds de aanschaf van mijn systeem, inmiddels al een jaar geleden, heb ik zo nu en dan last van artifacts. Soms zijn ze weg, zo komen ze weer, heel irritant.
In eerst instantie dacht ik dat het aan mijn videokaart lag. RMA gestuurd nieuwe gekregen, probleem nog steeds niet over. Wat nu? Moederbord dan maar; nieuw moederbord erin, heel andere type; probleem nog steeds aanwezig. Daarna heb ik ook nog het geheugen vervangen, de processor en de voeding. Of het geheel nou in de kast zit of niet, het maakt allemaal niks uit.

De volgende hardware heb ik:
P5B - inmiddels vervangen door P5K
Corsair TWIN2X1024 PC8500 - inmiddels vervangen door Corsair TWIN2X2048 PC6400
Intel Core 2 Duo E6600 - vervangen door E2160 maar hielp niets, E6600 teruggeplaatst
Antec NEO HE 500W - vervangen door CM Extreme Power Plus 460W
Asus EN7600GT - vervangen door EN8600GT en weer vervangen door ATI X1550 en zelf door een PCI Ati Rage II+ 2MB
CM Stacker T01
Maxtor Maxline Pro 500GB
Stock koeler - inmiddels vervangen door Thermalright Ultra 120 Extreme
Verschillende beelschermen
Verschillende toetsenborden en muizen

(de meeste hardware had ik allemaal in een andere pc zitten dus gewoon heel veel uitgewisseld)

De problemen treden op in de bios, in windows, in linux, eigenlijk overal maar wel bijna alleen maar in zwarte stukken: daar komen dan blauwe pixels en lijnen; een enkele keer komen ook in groene vlakken blauwe lijnen voor. Soms is het zelfs zo erg dat het scherm begint te flikkeren in blauwe lijnen en is het onwerkbaar, soms valt het scherm zelfs helemaal uit. (springt in standby)
Stressed, idle het maakt allemaal niets uit.
Het lijkt iets minder te zijn als ik de VCore verlaag maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Verder ben ik nog geen steek verder

Het laatste waar ik aan heb gedacht is de de netstroom in ons huis, ik ben dus maar eens een uitje gaan maken met mijn Stacker (ook geen pretje hoor) maar helaas, het maakte geen verschil.

Inmiddels heb ik alles vervangen en het probleem blijft maar, ik word er zo langzamerhand niet goed van! Ik zou er daarom ook heeeeeel vrolijk van worden als iemand hier een oplossing op weet want ik krijg de neiging de pc niet meer te gebruiken en dat is toch zonde.

Alvast bedankt!

Hierbij een screenshot (foto gemaakt)
Foto
Nog een foto - later toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door -Elmer- op 14-12-2007 21:32 . Reden: Vieptoud ]

Verwijderd

De kabel tussen je PC en je beeldscherm ?

Helemaal niets overgeclocked ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 16:24 ]

Verwijderd

Je hebt alles al eens vervangen zeg je , messchien een slechte voedings kabel . Of een sclechte dvi of vga kabel? wie weet . Messchien eens een versie instalatie van windows proberen ( maar dat zal je waarschijnlijk al meerdere keren geprobeert hebben ;) ) . Njah voor de rest kan ik niks bedenken .
Je hebt alles al geprobeert dat er te proberen valt !

• -Elmer-
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:23:
De kabel tussen je PC en je beeldscherm ?
Nee helaas niet, heb dvi en vga kabels gebruikt, maakt allemaal niets uit.

En nee, ook niet overclocked al begin ik sterk het vermoeden te krijgen dat overclocken een positief effect heeft. :?
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:26:
messchien een slechte voedings kabel .
Zelf dat heb ik al geprobeert.... sorry vergeten te zeggen.

[ Voor 51% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 16:30 ]

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Staat er misschien storende apparatuur (zoals slecht-afgeschermde speakers/versterkers/lampen) naast/vlakbij de monitor? Of het kan soms ook zijn dat storende apparatuur op/naast de monitorkabels staan, en die het beeld verstoren.

[ Voor 43% gewijzigd door FireMotion op 09-12-2007 16:38 . Reden: Toevoeging ]

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-07 10:39
Ehm,

tja je hebt alles al vervangen dus het enige wat ik kan bedenken is een software probleem (drivers)??

edit: ik zie dat je linux al geprobeerd hebt dus de kans is klein dat het een driver probleem is

iemand??

edit2: @ hieronder:
Verschillende beelschermen

[ Voor 45% gewijzigd door Synch op 09-12-2007 16:35 ]

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Ander beeldscherm proberen misschien

Verwijderd

Messchien door dat er een zware verbruiker in de buurt staat dat je monitor last onder vindt van het magnetisch veld dat deze verbruiker uitstraalt .

• -Elmer-
FireMotion schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:32:
Staat er misschien en slecht-afgeschermde speaker/versterker/lamp naast/vlakbij de monitor?
Momenteel staat er wel een speaker op 2 meter afstand en een lamp op een meter maar heb ook in een lege kamer gestest en toen waren er ook artifacts :'(
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:35:
Messchien door dat er een zware verbruiker in de buurt staat dat je monitor last onder vindt van het magnetisch veld dat deze verbruiker uitstraalt .
Het zou kunnen, maar als ik dezelfde monitor aansluit op mijn laptop (op dezelfde plek) heb ik geen artifacts.

Lastig gevalletje hé?

[ Voor 35% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 16:39 ]

• FireMotion
  • Niet online

FireMotion

Hmm, of misschien is de bus waar de grafische kaart in zit niet schoon, of er wordt niet goed contact gemaakt of iets dergelijks. Of misschien dat een andere (goedkoop) kaartje er te dicht op zit die storend is (even verplaatsen naar een andere bus verder weg).

Veel meer kan ik ook niet verzinnen. Succes.

[Ja insteekslot dus. Expansion bus. Whatever.]

Wellicht nog te proberen: Probeer een andere verversingsfrequentie.

[ Voor 16% gewijzigd door FireMotion op 09-12-2007 16:46 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
FireMotion schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:41:
Hmm, of misschien is de bus waar de grafische kaart in zit niet schoon, of er wordt niet goed contact gemaakt of iets dergelijks. Of misschien dat een andere (goedkoop) kaartje er te dicht op zit die storend is (even verplaatsen naar een andere bus verder weg).

Veel meer kan ik ook niet verzinnen. Succes.
Bus? Slot?

Verwijderd

Amai nog niet .... breng gewoon je pc naar de winkel met monitor enal , en zei kunnen het dan maar oplossen ..... 8) .

Verwijderd

@ 2 verdiepingen hierboven: Hij had toch ook al een ati rage gestoken in een pci-slot op zijn mobo.. De kans dat in zowel dit pci-slot EN in het gebruikte- pci-e-slot vuil zit, is wel heel klein eh..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 16:45 ]

• -Elmer-
Tja, dat zou mooi zijn! Maar nee, ook met alleen maar een videokaart zijn er artifacts, verschillende moederborden verschillende videokaarten (PCI en PCI-e) maken allemaal geen verschil.

Waar ik zelf aan loop te denken dat een of andere combinatie van hardware is maar er zijn nogal wat combinaties te maken met de hardware die ik heb dus voordat ik daar achter ben.... Ik heb wel eens gehoord dat sommige Asus bordjes allergisch zijn voor Antec voedingen maar ja met een CM voeding is het probleem nog steeds aanwezig. Zou de Antec voeding permanent iets op het mobo hebben gesloopt? Kan dat?
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:44:
[...]

breng gewoon je pc naar de winkel met monitor enal , en zei kunnen het dan maar oplossen ..... 8) .
Haha, heb ik zelf ook al aan gedacht maar eerlijk gezegd heb ik daar niet al te veel vertrouwen in. Vooral omdat het probleem soms optreedt.

[ Voor 23% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 16:48 ]

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 16:35
-Elmer- schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:37:
[...]

Momenteel staat er wel een speaker op 2 meter afstand en een lamp op een meter maar heb ook in een lege kamer gestest en toen waren er ook artifacts :'(

[...]

Het zou kunnen, maar als ik dezelfde monitor aansluit op mijn laptop (op dezelfde plek) heb ik geen artifacts.

Lastig gevalletje hé?
Staat er een unshielded subwoofer/speaker of iets dergelijks recht naast de PC behuizing, of loopt de VGA/DVI kabel over een speaker?

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 16:06

Hendal.

Chocolate moose

Latop op dezelfde plek geeft geen artifacts? om storing van buitenaf uit te sluiten.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• FireMotion
  • Niet online

FireMotion

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:45:
@ 2 verdiepingen hierboven: Hij had toch ook al een ati rage gestoken in een pci-slot op zijn mobo.. De kans dat in zowel dit pci-slot EN in het gebruikte- pci-e-slot vuil zit, is wel heel klein eh..
Het kan toch voorkomen dat door bijvoorbeld een slechte pci-e-slot wat contacten van de kaart beschadigen, en vervolgens dat de kaart het ook niet goed doet in een ander slot? Wel vergezocht, toegegeven, maar de topicstarter is wanhopig! :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:44:
[...]

Amai nog niet .... breng gewoon je pc naar de winkel met monitor enal , en zei kunnen het dan maar oplossen ..... 8) .
Ik denk dat hij hem niet bij een winkel gekocht heeft maar zelf heeft samengesteld. (geen kant-en-klare pc dus)

Heb je je pc al eens aan een geaard stopcontact geprobeert? Met al die andere grafische kaarten heb je dus het zelfde probleem? Ook met de PCI ati-rage dus dan kun je een busprobleem uitsluiten?

Probeer gewoon verschillende combinaties hardware, P5B + 7600GT + Antec voeding, P5K + Rage + CM voeding, en dan de voeding omwisselen, processor omwisselen etc etc net zolang totdat je het onderdeel gevonden hebt dat problemen geeft (of de combinatie van onderdelen)
Wel veel werk maar je hebt mazzel dat je vrijwel 2 complete pc's tot je beschikking hebt waarvan je alles kunt omwisselen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 16:51 ]

• Moe_Szyslak
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:45:
En aangezien hij meerdere mobo's heeft geprobeert is de kans dat dat het probleem is bijzonder klein.

• -Elmer-
Moe_Szyslak schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:46:
[...]
Staat er een unshielded subwoofer/speaker of iets dergelijks recht naast de PC behuizing, of loopt de VGA/DVI kabel over een speaker?
Nope...
Hendal. schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:47:
Latop op dezelfde plek geeft geen artifacts? om storing van buitenaf uit te sluiten.
Exact dezelfde plek, zelfde kabels etc: geen artifacts. Storing van buitenaf op het beeldscherm lijkt me uitgesloten, misschien op de pc?
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:48:
[...]
Probeer gewoon verschillende combinaties hardware, P5B + 7600GT + Antec voeding, P5K + Rage + CM voeding, en dan de voeding omwisselen, processor omwisselen etc etc net zolang totdat je het onderdeel gevonden hebt dat problemen geeft (of de combinatie van onderdelen)
Wel veel werk maar je hebt mazzel dat je vrijwel 2 complete pc's tot je beschikking hebt waarvan je alles kunt omwisselen
Denk ook dat ik dat maar moet gaan doen, heb wel altijd bijgehouden welke combinaties ik al heb geprobeert (en dat zijn er al behoorlijk wat maar nog zeker niet allemaal)

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ben nog het een en ander aan het testen maar nu zijn de artifacts weer verdwenen zonder iets te hebben veranderd (behalve pc aan en uit...) om gek van te worden!

[ Voor 43% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 17:03 . Reden: Aanvulling ]

• Moe_Szyslak
Ik zit ff te google-en en er zijn mensen die denken dat een stervende hdd artifacts kan veroorzaken. Of dit ook echt zo is zou ik niet weten maar het is het proberen waard.

• -Elmer-
Moe_Szyslak schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:02:
Ik zit ff te google-en en er zijn mensen die denken dat een stervende hdd artifacts kan veroorzaken. Of dit ook echt zo is zou ik niet weten maar het is het proberen waard.
:| Dat klinkt eng! Maar goed, de artifacts treden ook op als de HDD niet is aangesloten, heb ik een bios met blauwe lijnten; en mijn bios is anders al zo blauw. Maar toch bedankt voor het zoeken!

• Moe_Szyslak
-Elmer- schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:05:
[...]

:| Dat klinkt eng! Maar goed, de artifacts treden ook op als de HDD niet is aangesloten, heb ik een bios met blauwe lijnten; en mijn bios is anders al zo blauw. Maar toch bedankt voor het zoeken!
Dit is echt stom. Dit moet op te lossen zijn. Is je kast misschien een grote magneet?

• Malantur
  • Laatst online: 13-07 16:07
Probeer eens een BIOS update? :9
Of een andere harde schijf (het enige dat je nog niet hebt geprobeert?)

[ Voor 53% gewijzigd door Malantur op 09-12-2007 17:10 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Moe_Szyslak
Maar hij heeft zelfs andere mobo's geprobeert. Een P35 en een P965.

• -Elmer-
Ik heb werkelijk al alles geupdate wat er viel up te daten, tot aan de firmware van mijn DVD drive aan toe...
Moe_Szyslak schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:08:
[...]

Is je kast misschien een grote magneet?
Tja, zo'n vermoeden heb ik ook maar het probleem treedt ook op als het systeem niet in de kast zit, al lijkt het dan wat minder voor te komen, maar het komt nog steeds voor.

• Malantur
Moe_Szyslak schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:10:
[...]

Maar hij heeft zelfs andere mobo's geprobeert. Een P35 en een P965.
Volgens mij is dat ongeveer het enigste wat hij nog niet geprobeert heeft, dus gewoon proberen.
Dus BIOS update, andere harde schijf met nieuwe Windows en andere behuizing (misschien door een productiefoutje een onderdeel magnetisch gemaakt ofzo en veroorzaakt storing :+ )
Of zoals de sub zero overclockers zonder behuizing, tafelventilator ertegen en dan kan je warmte en behuizing uitsluiten (al eens gezien naar de temps van je chipset?).

Als je echt alles hebt geprobeert en het werkt nog niet zou ik alles onderdalen appart verkopen en met dat geld een nieuwe computer kopen ;)

Edit: te traag getypt |:(

• Moe_Szyslak
Malantur schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:19:
[...]

Volgens mij is dat ongeveer het enigste wat hij nog niet geprobeert heeft, dus gewoon proberen.
Dus BIOS update, andere harde schijf met nieuwe Windows en andere behuizing (misschien door een productiefoutje een onderdeel magnetisch gemaakt ofzo en veroorzaakt storing :+ )
Of zoals de sub zero overclockers zonder behuizing, tafelventilator ertegen en dan kan je warmte en behuizing uitsluiten (al eens gezien naar de temps van je chipset?).

Als je echt alles hebt geprobeert en het werkt nog niet zou ik alles onderdalen appart verkopen en met dat geld een nieuwe computer kopen ;)

Edit: te traag getypt |:(
En misschien iemand anders met problemen opzadelen? Nee, jij bent een lekkere zeg :P

Het kan eigenlijk niet aan windows liggen aangezien het probleem zich ook voordoet in de BIOS.

• Malantur
Moe_Szyslak schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:23:
[...]
En misschien iemand anders met problemen opzadelen? Nee, jij bent een lekkere zeg :P
Alles werkt als je het vervangt, dus ik denk dat het de combinatie van meerdere onderdelen is.
En trouwens ik heb al een aantal keer iets verkocht dat ik niet aan de praat kreeg (shht :X ), maar iemand anders wel.

• -Elmer-
Malantur schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:27:
[...]

En trouwens ik heb al een aantal keer iets verkocht dat ik niet aan de praat kreeg (shht :X ), maar iemand anders wel.
Tja........ wat moet ik daar nou eens op antwoorden.

Het tafelmodel is de afgelopen maaden favoriet geweest, ik heb hem sinds vandaag weer in de kast gezet omdat het allemaal niets uitmaakte. De temps van mijn chipsets zijn best oke, op het schreenshotje kun je dat ook wel zien al is het niet al te scherp. 28 graden, nou echt heel warm is het niet (en dat is stressed....)

[ Voor 7% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 17:35 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 16:25
Is die geaard aangesloten?

• Malantur
-Elmer- schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:33:
[...]
De temps van mijn chipsets zijn best oke, op het schreenshotje kun je dat ook wel zien al is het niet al te scherp. 28 graden, nou echt heel warm is het niet (en dat is stressed....)
Oh niet opgemerkt dat er ook temps en voltages op de screenshot stonden...
Heb je er al eens aan gevoelt? (je kent de meters van tegenwoordig, niet echt te vertrouwen)

Anders zou ik toch even naar die harde schijf kijken (HdTune bv.)

offtopic:
Ik merkte net dat wij op dezelfde dag jarig zijn :D

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 09-12-2007 17:40 ]

• -Elmer-
Ja, dat is ie.
Momenteel ben ik aan het testen of het iets uitmaakt als ik hem niet aard. Artifacts weg :)
Weer op de aarding aangesloten om te testen: artifacts nog steeds weg :'(

Dat is dus het vervelende met problemen die soms voorkomen, het testen is zo'n drama, denk je het te hebben gevonden blijkt een week laten het probleem er toch weer te zijn 8)7.
Malantur schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:39:
[...]

Heb je er al eens aan gevoelt? (je kent de meters van tegenwoordig, niet echt te vertrouwen)

Anders zou ik toch even naar die harde schijf kijken (HdTune bv.)
Voelen prima aan, of het op de graden nauwkeurig steekt durf ik niet te zeggen maar ze zijn zeker niet warmer dan lichaamstemperatuur (behalve stresses cpu dan)

Wat betreft die HDD, zonder HDD zijn er ook artifacts dus daar durf ik met zekerheid van te zeggen dat die niet het probleem veroorzaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door -Elmer- op 09-12-2007 17:42 ]

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 13:11
Misschien zit het m in je case op een of andere bizarre manier?? Je hebt zo'n beetje alles geprobeerd en vervangen behalve je case.... Is de airflow wel optimaal??

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• -Elmer-
De airflow is ronduit goed te noemen: 2x 12cm intake 1x 12cm outtake + 1x 8cm outtake + CM Cross Flow Fan. Het gaat recht door de kast heen en er zijn geen componenten die buiten de airflow vallen. Bovendien doet het probleem zich dus ook voor als het systeem niet in de kast zit.

• Toaby
  • Laatst online: 11-07 21:20
Het probleem komt dus maar af en toe voor, als ik t goed begrijp. Misschien moet je is op onderzoek uit als t weer zover is. Zit dan iemand in de kamer naast je met een grote magneet te spelen? :P Of gaat de wasmachine dan aan, en krijgt je pc/monitor niet genoeg stroom meer?

Tis misschien onzin, maar volgens mij blijven er niet zoveel oorzaken over.

Laat maar, je had de artifacts ook op andere locaties.

Succes ermee

[ Voor 7% gewijzigd door Toaby op 09-12-2007 21:49 ]

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-07 10:39
Ik denk toch dat je heeeeeeel erg pech hebt en toch een aantal defecte onderdelen er in hebt gedaan. Het probleem is dat de artifacts steeds hetzelfde zijn (blauwe strepen etc.). Je zou verwachten dat een andere videokaart een andere artifact weergeeft (kans 1 op 1.000.000.000.000 etc.)? Mijn inspiratie is op. Ik zeg: winkel en ik zeg: zij lossen het op.

• -Elmer-
Ga misschien dat maar doen. Ik heb zelf ook een tijd in een winkel gestaan, vooral reparatieafdeling en dat ging altijd gesmeerd maar dít, heeeeel vervelend als klanten met zo'n probleem aankomen.
Ik durf hem eigenlijk ook niet naar iets als de Mycom of computerland te brengen (hier in de buurt) want als ik daar soms kom omdat ik snel wat nodig heb schrik ik nog iedere keer van de weinige kennis die ze daar hebben. Daar durf ik mijn pc niet achter te laten! Wat ze me soms wijs proberen te maken bij die winkels gaan echt je oren van wapperen.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Heb je al es geprobeerd om alle niet kritische onderdelen los te koppelen (fans, hdds, dvd drives, etc) om te kijken wat ie doet?

Dit is echt een enorm vaag probleem aangezien je eigenlijk al bijna alles hebt geprobeerd...

• Jaapoes
  • Laatst online: 06-07 13:11
Je zou Paradigit eens kunnen proberen... hier in Utrecht ben ik daar weleens goed geholpen.

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• -Elmer-
Flowmo schreef op zondag 09 december 2007 @ 23:33:
Heb je al es geprobeerd om alle niet kritische onderdelen los te koppelen (fans, hdds, dvd drives, etc) om te kijken wat ie doet?
Yep, alleen mobo, processor, klein beetje geheugen, videokaart en psu. Maar helaas, nog steeds.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik weet niet of je er wat aan hebt maar:
ik heb ooit een lekkende waterkoeling gehad, waarbij het water op de videokaart viel: het resultaat waren PRECIES dezelfde artifacts als op jouw foto.
ik heb toen het slot hardhandig uitgewassen en ook de videokaart goed afgewassen, nageveegd met spirtus en even in een warme oven gelegd. Werkte weer prima daarna :D

anders kijk eens goed naar de sporen op de videokaart, check ook de slots, hangt er ergens een kabel in de weg? zit iets net niet helemaal goed aangedrukt? etc?

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op maandag 10 december 2007 @ 09:58:
ik weet niet of je er wat aan hebt maar:
ik heb ooit een lekkende waterkoeling gehad, waarbij het water op de videokaart viel: het resultaat waren PRECIES dezelfde artifacts als op jouw foto.
ik heb toen het slot hardhandig uitgewassen en ook de videokaart goed afgewassen, nageveegd met spirtus en even in een warme oven gelegd. Werkte weer prima daarna :D

anders kijk eens goed naar de sporen op de videokaart, check ook de slots, hangt er ergens een kabel in de weg? zit iets net niet helemaal goed aangedrukt? etc?
Anders lees jij even het topic door waarin staat dat hij meerdere videokaarten én moederborden heeft uitgeprobeert. Zelfs een pci-videokaart met hetzelfde probleem.
En ik denk dat hij zijn pc al zovaak heeft opgebouwd en afgebroken (ook buiten de kast) om een aandruk-probleem uit te sluiten...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 10:15 ]

• -Elmer-
Jeeeeeej ik ben een stap verder!!!!

Als ik mijn pc en monitor aansluit op het zelfde stopconct mét randaarde heb ik artifacts.
Als ik mijn pc en monitor aansluit op het zelfde stopcontact zónder randaarde heb ik artifacts.

Maar als ik mijn pc (met artifacts) nou in het laatste geval aan laat staan en de monitor omprik naar een stopcontact mét randaarde zijn de artifacts ineens verdwenen. (Dus zonder mijn pc aan of uit te zetten)

Wat ik hieruit moet concluderen weet ik zojuist nog niet omdat de artifacts bij verschillende monitoren optreden maar hoe dan ook, het is een stap in de juist richting. Misschien ga ik hier maar eens een schema van tekenen en wat zitten meten en rekenen en wie weet kom ik dan wel wat verder.

Verwijderd

Ook al geprobeerd om al je hardware uit je pc te halen

Kast ff aan de kant donderen en pc in onderdelen op je bureau aan elkaar prikken en aansluiten?
Is nl wel een kans dat je pckast als een magneet staat te werken (statische electriciteit), en daar kan je beeldscherm direct of indirect (ernaast staan, of via de kabel bijv) last van krijgen

Je zal de eerste niet zijn die vage problemen heeft puur en alleen door een kast die stroom staat te vangen (soms doen ze dat OOK als ze aan randaarde hangen, de krengen :( )

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien aan je computer kast een tijdelijk draadje maken, en eens wat uitproberen. monitor direct aan pc aarden, kijken wat er gebeurt, gewoon wat metalen oppervlakken aanraken. Probeer eens een verwarmingsbuis bijvoorbeeld.
Wel uitkijken, als er ergens iets verkeerd zit kan er de helft van de netspanning op een behuizing staan, doet zeer als je er tussenzit :) krijg altijd stroom van mijn Coax kabel :D

• Moe_Szyslak
-Elmer- schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:12:
Jeeeeeej ik ben een stap verder!!!!

Als ik mijn pc en monitor aansluit op het zelfde stopconct mét randaarde heb ik artifacts.
Als ik mijn pc en monitor aansluit op het zelfde stopcontact zónder randaarde heb ik artifacts.

Maar als ik mijn pc (met artifacts) nou in het laatste geval aan laat staan en de monitor omprik naar een stopcontact mét randaarde zijn de artifacts ineens verdwenen. (Dus zonder mijn pc aan of uit te zetten)

Wat ik hieruit moet concluderen weet ik zojuist nog niet omdat de artifacts bij verschillende monitoren optreden maar hoe dan ook, het is een stap in de juist richting. Misschien ga ik hier maar eens een schema van tekenen en wat zitten meten en rekenen en wie weet kom ik dan wel wat verder.
Volgens mij is de bedrading in je huis dan gewoon k*t. De rest hebben we zo langzamerhand wel uitgesloten.

Verwijderd

wissel hem om met een andere pc.
plaats deze op dezelfde plek en sluit hem net zo aan, zelfde voor de andere pc.
en kijk of de problemen dan verdwijnen, of omslaat naar de andere pc. ivm storing, evt lage spanning, inschakel stromen van grote apparaten etc. kun je in iedergeval bepalen of het aan de pc ligt

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 03:28 ]

• -Elmer-
Er staat een andere pc naast zonder enig probleem. Ik heb net weer een hoop zitten testen met randaarde en dat lijkt het nu toch weer niet :( Ik begin er zo langzamerhand echt knettergek van te worden.
Nog gekker, als ik tegen mijn kast aan stoot zijn de artifacts weg. Zonder kast heb ik ook artifacts dus zou het niets met mijn kast te maken mogen hebben. Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van! Lijken ze weg te zijn met een bepaalde oplossing zijn ze er de dag erop weer. :'(

Misschien maar eens al mijn testen opnieuw gaan doen en heel gestructureerd alles natesten maar het kost zoooooo verschrikkelijk veel tijd omdat je als je geen artifacts ziet er niet zeker van kunt zijn dat er bij die bepaalde configuratie geen artifacts optreden omdat ze soms optreden. Echt een probleem om hoofdpijn van te krijgen!

Verwijderd

"als ik tegen mijn kast aan stoot zijn de artifacts weg"

Misschien dat iets toch magnetisch geladen wordt en als het tegen iets anders aankomt zijn lading verliest en zo de artifacten weggaan?

btw: waarom post je een link met imageshack ipv een link direct naar de jpg file? Dit voorkomt de popups enzo en het laadt sneller. Als je met mozilla afbeelding bekijken doet dan zie je de directe URL.

edit: Ik zie dat je een foto heb gemaakt. Wat als je een screenshot maakt? zijn de lijnen en gekke dingen dan weg? dan zou het in dat geval tussen de kabel en monitor moeten zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 21:16 ]

• -Elmer-
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:14:
edit: Ik zie dat je een foto heb gemaakt. Wat als je een screenshot maakt? zijn de lijnen en gekke dingen dan weg? dan zou het in dat geval tussen de kabel en monitor moeten zitten.
Yep screenshot levert geen artifacts op, alleen met een foto zichtbaar.

P.S. Zal even wat doen aan die enge imagehack foto.
edit: gefixt, zo is het inderdaad een stuk mooier :)

[ Voor 5% gewijzigd door -Elmer- op 11-12-2007 21:41 ]

Verwijderd

-Elmer- schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:38:
[...]

Yep screenshot levert geen artifacts op, alleen met een foto zichtbaar.
hmm hiermee kom ik tot de conclusie dat het probleem zich tussen de .. en ... bevindt. Kan iemand dit invullen graag ? :P

• -Elmer-
Beetje offtopic maar wat (wanneer) legt een screenshot precies vast? Het beeld dat je grafische kaart uitstuurt of het beeld dat je grafische kaart uit zou moeten sturen? Zit namelijk nogal een verschil in, hoe verloopt die terugkoppeling?

Verwijderd

ja.. dat zat ik nu ook te denken. Je videokaart rendert het beeld toch als eerste? Ik denk dat het de videkaart is. maar niet zeker :S Als dit inderdaad het geval is, ligt het probleem toch na de videokaart. Dan zou ik toch een andere kabel proberen. En niet alleen switchen tussen dvi en vga maar echt een nieuwe kopen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Op een screenshot zie je gewoon wat je videokaart gerenderd heeft, dus verstuurd heeft via/naar/vanaf de RAMDAC.

Verwijderd

Uit je verhaal kan ik de volgende dingen opmaken
Combinaties:
P5K + 8600GT = Arti's
P5K + PCI Rage = Arti's
P5B + 8600GT = Arti's
P5B + PCI Rage = ?

In het geval de P5B + PCI Rage geen artefacts geeft lijkt me de conclusie dat het probleem zit in moederbord én videokaart.
Door een voltage probleem oid. :?
Incompatibiliteit met de chipset? P965 en P35 verschillen niet zo veel. Misschien zou je kunnen proberen een moederbord met NVidia chipset ergens te regelen...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 00:29 ]

• Moe_Szyslak
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:24:

Incompatibiliteit met de chipset? P965 en P35 verschillen niet zo veel. Misschien zou je kunnen proberen een moederbord met NVidia chipset ergens te regelen...
Dan zou je toch verwachten dat meer mensen problemen hebben?

• -Elmer-
Sorry, vergeten te melden. Ik heb een hele tijd gedacht hier dus geen artifacts mee te krijgen maar helaas, na een zeer lange tijd traden deze dus ook hier op. Ik was destijds ook zo gelukkig dat ik dacht het te hebben gevonden het aan de chipset lag maar helaas dus niet...

Ik kan vandaag helaas niet meer gaan testen met verschillende kabels maar ga dat morgen zeker doen! Heb er een hele berg liggen (zeker 5 DVI en wel 10 VGA) dus dat moet wel goed komen. Laat jullie weten wat mijn bevindingen zijn!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Is het stiekem toch niet de (met rma teruggekregen) videokaart?
Misschien heb ik er ergens overheen gelezen, maar ik zou zelf toch gewoon een compleet andere goedwerkende videokaart proberen.

@hieronder: dan is dat inderdaad wel uit te sluiten.
Waarschijnlijk ook al langs geweest, maar voor de zekerheid: Er word nergens kortsluiting gemaakt? (moederbord met kast bijvoorbeeld)
edit2 (:P): lees net wat meer van het topic, en dan is bovenstaande toch ook wel bijna uit te sluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door warcow op 12-12-2007 13:15 ]

• -Elmer-
warcow schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:36:
Is het stiekem toch niet de (met rma teruggekregen) videokaart?
Ik heb er al 4 gestest... lijkt me erg onwaarschijnlijk dat al die videokaarten precies hetzelfde defect hebben. Lijkt me zelfs een beetje onmogelijk...

• Moe_Szyslak
-Elmer- schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:12:
[...]

Ik heb er al 4 gestest... lijkt me erg onwaarschijnlijk dat al die videokaarten precies hetzelfde defect hebben. Lijkt me zelfs een beetje onmogelijk...
Als je de kast aanraakte verdween het? Dan zou je denken dat een geladen kast het probleem zou zijn. Maar je kan dus wel screenshots maken zonder artifacts, dat terwijl je de artifacts wel op het scherm kan zien?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ergens gaat er dus wat fout met de aarding lijkt me idd... controleer eens met een multimeter of de aard pin van de stekker (aan de stopcontact kant) ook echt goed contactmaakt met een willkeurig metaal deel van je behuizing? anders is het misschien wel de kabel :)

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 17:15

Cidious

The Bloody Gent

we hebben hier ECHT een PECHVOGEL! hmmm.. maar als ik het hele topic zo lees is het enige dat ik me kan bedenken de kast.. de rest heb je namelijk al vervangen.. probeer even je moederbord op je bureau te leggen en alles daar netjes om heen te bouwen.. dus ook vanuit daar te werken met vervangende onderdelen..

En na al dat hardwarematige gerommel in die kast kan het ook goed zijn dat er perongeluk nu iets anders kapot is gegaan..

Het kan ondetussen van alles zijn..

Maak even een tabel met de onderdeel combinaties die je hebt gemaakt en streep systematisch goedgekeurde onderdelen af..

EN probeer even al de onderdelen van je defecte computer 1 voor 1 in de WERKENDE machine ernaast uit.. als er dan bij 1 van de onderdelen het defect op treed weet je het meteen.. komt hier nou helemaal niks uit.. dan zou ik zo'n paranormale helderziende inschakelen ofzo.. komt daar niks uit.. dan de ghostbusters.. werkt dat nog allemaal niet.. ga in de badkuip liggen met een radio in bad ofzo.. want dan ben je gewoon verdoemd ofzo :p

[ Voor 26% gewijzigd door Cidious op 13-12-2007 07:04 ]

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Verwijderd

Ik zou gewoon een andere kast proberen... Je hebt wel de onderdelen los op tafel gezet en de pc aangedaan maar dan kan het een ander probleem zijn.

• Rafarion
  • Laatst online: 14-07 15:39
Denk dat je pc op 2 veschillende manier wordt geaard of zo , weet niet of het helpt , maar heb een keer met schijfarmen van hdd's rond gespeeld , en die aangesloten op verschillende output's.

Zolang die niet geaard waren hadden ze een beetje storing ( bewogen ze beetje heen enweer)
wel geaard bewogen ze heel erg heen en weer , alsof de aarde storing veroorzaakte
zodra ik zelf het aarde punt vast hield (dus ik de hdd's vast hield) was het vrijwel weg.

Het heeft waarschijnlijk niks met hardeschijven te maken, maar daar had ik dat soort vreemde problemen.

Aangezien je zei dat als jij de kast stoot ze weg waren , dat dus jij de overige storing opneemt.

Misschien kan je proberen je kast niet te aarde , ( ook niet via de grond) en je monitor dan wel of precies andersom en kijken of dat iets oplost. lijkt dus op 2 verschillende aardes .

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• -Elmer-
Goed, wie niet waagt wie niet wint, ik ga het systeem even ombouwen in een andere kast om uit te sluiten of het niet aan de kast ligt. Mocht dat niet helpen ga ik systeematisch alle onderdelen in een andere pc zetten en kijken wanneer ze optreden.
Rafarion schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:45:
Misschien kan je proberen je kast niet te aarde , ( ook niet via de grond) en je monitor dan wel of precies andersom en kijken of dat iets oplost. lijkt dus op 2 verschillende aardes .
Ga ik zeker even proberen al blijf ik er wel bij dat het probleem zónder kast dan ook niet zou mogen optreden.

[ Voor 45% gewijzigd door -Elmer- op 13-12-2007 21:27 ]

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Jah persoonlijk denk ik dat onderdeel voor onderdeel in je andere pc testen het meest effectieve is om erachter te komen welk onderdeel kapot is..

En wat ik ook denk is dat je met dit probleem zeker in ergens bovenaan in de top 10 staat van rare computer problemen.. misschien is er een prijs mee te winnen ofzo :P

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

laten we een boek samenstellen :)

• -Elmer-
Ik krijg ze nog steeds niets niet weg :(

Hierbij nog een screenshot voor de liefhebbers: (het is wat erger geworden....)

Plaatje
Cidious schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 00:49:
En wat ik ook denk is dat je met dit probleem zeker in ergens bovenaan in de top 10 staat van rare computer problemen.. misschien is er een prijs mee te winnen ofzo :P
Kun je daar een computer zónder artifacts mee winnen? :P

[ Voor 45% gewijzigd door -Elmer- op 14-12-2007 21:37 ]

Verwijderd

heb je geen kennis met een gelijkaardige pc? iig een pc waar je elke onderdeel mee kunt verwisselen. Doe dat dan bij hem thuis.
Als je geen onderdeel vind dat de artifacts veroorzaakt, laat hem dan een week of 2 met de pc werken, werkt ie goed, dan ligt het aan de omgeving bij je thuis, of je bedrading. Werkt ie slecht, tsja dan zijn we geen stap verder

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

hmmm jah dat ziet er uit als mijn videokaart van een poosje terug.. nadat ik een hardeschijf op dezelfde 12v lijn als de videokaart wou aansluiten terwijl de pc aan stond :p *klabats boem vonk knetter knetter* hehehe daarna was de videokaart naar de maan..

mjah daar heb je hier niks aan.. ik zou toch nog eens een paar keer een andere voeding proberen en alles helemaal los vanaf je bureau opbouwen..

Ik weet zeker dat iets heel klein en doms is.. en ik vermoed ook dat als je het eenmaal opgelost hebt.. je waarschijnlijk de oorzaak nooit zal weten..

• -Elmer-
Ben druk aan het bouwen... en onderdelen in een andere pc aan het zetten.
Cidious schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 03:49:
... en ik vermoed ook dat als je het eenmaal opgelost hebt.. je waarschijnlijk de oorzaak nooit zal weten..
Ik een gruwelijke hekel aan het niet weten van de oorzaak... maar goed áls de artifacts dan wel weg zijn ga ik ze niet terug proberen te krijgen om er achter te komen wat het nou was....
Pagina: 1