Laptop CPU Temp Hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06-2025
Ik heb een probleem met mijn laptop Toshiba Satallite A60, met de volgende specs:

P4 3.06GHz
512Mb werkgeheugen
ATI MOBILITY RADEON 7000 IGP (64 MB)

Tijdens office werk, internetten of idle maakt de kooler erg veel herrie en wordt hij erg heet. Ook is hij erg traag.
Ik heb afgelopen week schone Winxp installatie erop gezet, dit heeft weinig snelheidswinst opgeleverd.
Ik heb de temp. even gemeten dmv SpeedFan.

HD0: 39C (ziet er normaal uit)
CPU: 67C

Ik heb zelf al even wat research gedaan, en ben erachter gekomen dat 67C niet heel hoog is voor een laptop CPU. Tevens heb ik de laptop even opgengeschroeft om te kijken hoe het met het stofgehalte zit, er is erg weinig stof te vinden.
Ook heb ik Speedswitch geprobeerd, dit maakt geen verschil.

Als ik een dvd afspeel dmv PowerDVD gaat het beeld erg schokkend, zodoende heb ik Speedfan geinstalleerd,
tijdens het afspelen (schokkerig beeld) liep de temp op naar 86C toen heb ik 'm maar even uitgezet. Dit gaf me de reden om het hier eens te vragen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Eens schoonmaken? Het is zo te zien al een vrij oude laptop en met al dat stof wordt hij wel heet. Je kan eens proberen om even je stogzuiger voor de warmte uitlaat te houden als je je laptop uit hebt (gewoon hooguit een half minuutje. Bij mij scheelde dat op een half jaar oude laptop al snel 10 graden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36
Denk dat de koelpasta is uitgedroogd.

• Phasis
GENETX schreef op zondag 09 december 2007 @ 14:55:
Eens schoonmaken? Het is zo te zien al een vrij oude laptop en met al dat stof wordt hij wel heet. Je kan eens proberen om even je stogzuiger voor de warmte uitlaat te houden als je je laptop uit hebt (gewoon hooguit een half minuutje. Bij mij scheelde dat op een half jaar oude laptop al snel 10 graden.
Ik heb de laptop open gehad zoals ik al zei is er bijna geen stof te vinden.
En hij is idd niet nieuw meer ik denk 3 jaar oud nu, maar office werk en een dvd kijken moet geen probleem vormen.

[ Voor 10% gewijzigd door Phasis op 09-12-2007 15:09 ]

• Phasis
ThinkPad schreef op zondag 09 december 2007 @ 14:56:
Denk dat de koelpasta is uitgedroogd.
Ok, ik wacht even af of er nog andere oorzaken/oplossingen komen, anders dat maar vervangen.

• Phasis
Ik heb nog even andere drivers geprobeerd, dit maakt geen verschil.
Ook heb ik nog andere media spelers geprobeerd zoals; powerdvd, windows mediaplayer 11 en windows mediaplayer classic.

Tijdens het afspelen van windows mediaplayer11 en powerdvd gaat het beeld dus schokkend, het geluid loopt wel vloeiend.
Met windows mediaplayer classic loopt het beeld wel soepel.

Verwijderd

Phasis schreef op zondag 09 december 2007 @ 15:00:
[...]

Ik heb de laptop open gehad zoals ik al zei is er bijna geen stof te vinden.
En hij is idd niet nieuw meer ik denk 3 jaar oud nu, maar office werk en een dvd kijken moet geen probleem vormen.
hey Phasis,
ik heb precies hetzelfde probleem bij dezelfde laptop als jij. En ik vroeg me af of jij al een oplossing had gevonden? Ik was net bezig om hem open te maken om hem stofvrij te maken, alleen lukt dat niet helemaal, aangezien hij bij de dvd speler blijft haken terwijl daar geen schroefjes meer zitten...

Hoe heb jij hem opengemaakt? Met de bovenkant gewoon boven probeerde ik nu maar ik ben er niet helemaal zeker van of dat zo goed gaat. Moet ik ook de harde schijf en de dvdspeler nog loskoppelen? en zo ja? zou je me kunnen vertellen hoe?

Ik harstikke blij zijn als je t mij even uit kon leggen zodat ik straks niet ineens met een door midden gebroken laptop in mijn handen sta :P

• dlgnicholson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10-2025
Je beschrijft dat je een ATI Mobility Radeon hebt in de laptop hebt zitten. Deze is er mede verantwoordelijk voor dat de temperatuur gaat oplopen. Volgens mij hebben de P4 CPU's de instelling dat ze langzamer gaan lopen als de temepratuur oploopt.

Dus het kan zijn dat daarom het beeld gaat schokken. Kijk je de films van DVD of van de HD?

Als je video's gaat kijken, dan kan het zijn dat de Radeon het werk niet aan kan en dat de CPU het werk overneemt en daarmee zwaar(der) belast wordt en dus warmer wordt. Helpt het als je de resolutie terug schaalt?

Wat je zou kunnen doen is extra RAM plaatsen om Windows wat meer speelruimte te geven, 512MB is mijns inziens eigenlijk het minimum voor XP.

Wat tools en extra info..
Max. temp voor CPU's: http://users.erols.com/chare/elec.htm
Mobile Meter: http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-Oakland/8259/
Motherboard Monitor: http://www.majorgeeks.com/download.php?det=311
Pagina: 1