Serveropstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Momenteel heb ik een server draaien, om te kijken of het me bevalt. Deze draait momenteel op winXP, via een vpn verbinding kan ik hier van buitenaf op inloggen om vervolgens mijn desktop te kunnen bereiken.
Ook heb ik mijn documenten gesynchroniseerd staan op deze server.

Echter ik mis nog een aantal dingetjes...
Zo zou ik heel graag zijn, dat ik mijn mail centraal kan gaan opslaan. Vervolgens zou ik dan deze mail overal willen kunnen bereiken. Overal houdt dan in, iig op mijn desktop, laptop en mobile telefoon. Helemaal gaaf zou zijn als het ook via internet beschikbaar is (exchange dus)
Behalve mijn mail zou ik ook heel graag mijn kalender overal beschikbaar willen hebben.

Wat ik tot nu toe bekeken heb, Windows Home Server.
Deze is volgens mij niet in de 64bit variant te krijgen, waardoor het onmogelijk wordt om exchange 2007 te draaien. Verder zag die back-up functie wel leuk uit.

Ik heb ook een image van MS gedownload waar Exchange al voorgeinstalleerd is, maar ik vind het nog allemaal moeilijk te begrijpen. Ik draai dit overigens in Virtual PC op mijn desktop, om het allemaal zeg maar te testen...

Als toekomstige server wilde ik iig voor 2*160GB (mirror) gaan, hierop komt dan het OS te staan en echt belangrijke data, zoals documenten etc. Daarnaast wil ik dan nog voor 2*500GB gaan, als data opslag, voor bijvoorbeeld films en mp3. Als ik het goed heb, gaat deze opstelling niet werken in WHS, aangezien die alle data als een grote schijf gaat zien?

Mijn kennis op het gebied van servers is niet heel erg groot, maar ik ben bereid dit graag te willen leren. Daarom is mijn vraag, wat zouden jullie me aanraden, welke opstelling en welk OS en op welke manier zou ik het inrichten?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil en ik hoop dat jullie hulp kunnen bieden.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 16:54
Meer adviseren dan "gewoon uitproberen" kunnen we je op dit moment niet. Via dit forum kunnen wij geen doorgenwinterde exchange expert van je maken.

Exchange staat overigens niet op zichzelf. Het is geintegreerd in de Active Directory van Windows, dat wil zeggen dat je dus ook een domein (met uiteraard een domain controller) moet gaan opzetten. Including eigen DNS.

Ik heb zelf verschillende cursussen gedaan op het gebied van exchange 5.5 en 2003 en sta nog vaak voor raadsels. Hulp kunnen we natuurlijk altijd bieden, maar een stappenplan voor je maken wordt moeilijk.

Probeer overigens ook eens buiten exchange te denken. Er zijn genoeg andere mail servertjes die waarschijnlijk ook doen wat jij graag wilt. Ik heb op mijn thuis server een lange tijd Mdaemon gedraait, wat erg bevallen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Racemol op 09-12-2007 14:36 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Exchange + Windows 2003/2008 betekent een kostenpost die voor thuisgebruik niet leuk meer is. Schijnbaar beschik je al over een Windows XP licentie voor die machine, daar zijn wel gratis mailservers voor de krijgen en bijvoorbeeld MDaemon kost maar 130 dollar voor 6 users.

[ Voor 9% gewijzigd door AtleX op 09-12-2007 14:38 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Een andere gratis mailserver is H-mailserver http://www.hmailserver.com/
Hier zit een goed spam filter in mocht dit niet genoeg zijn kun je altijd ASSP (gratis) nog voor de mailserver zetten. Zo hou je de kosten laag.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Exchange gaat nooit werken op home server.

Kijk (ivm kosten enz) eens naar Clarkconnect, of SME server. Dat zijn twee hele complete linux pakketten die zich net zo makkelijk laten installeren als Windows :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Pittie
Kijk dit zijn nu tips waar ik iets mee kan, ik moet eerlijk toegeven dat ik me redelijk blind aan het staren was op exchange. Ik ga verder binnenkort nog eens expirimenteren met de WHS, (in virtual PC) en dan besluit ik uiteindelijk op het xp blijft, of dat ik over ga naar WHS.

• Pittie
Ik vraag me eigenlijk af of het wel mogelijk is wat ik wil
Want het gaat namelijk niet om een eigen domein, het gaat om mn @home mail.
Deze wil ik dus op mijn server binnenhalen, om vervolgens als IMAP aan te bieden...

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Pittie schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:36:
Ik vraag me eigenlijk af of het wel mogelijk is wat ik wil
Want het gaat namelijk niet om een eigen domein, het gaat om mn @home mail.
Deze wil ik dus op mijn server binnenhalen, om vervolgens als IMAP aan te bieden...
Er zijn ook genoeg mailservers te vinden, die een POP3 downloader hebben, om zo je @home mail gewoon leeg te trekken.

Wat ik zelf een mooi pakket vind is Kerio Mailserver, echter is deze ook wel prijzig als je hem voor thuis zou willen aanschaffen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Pittie
Allereerst nogmaals bedankt voor jullie reacties, echter dit projectje gaat eventjes de ijskast in. Ik merk dat ik nog veel te weinig kennis heb, om dit eventjes op te zetten, dus ik ga me er eerst eens even goed inlezen. Daarnaast beginnen deze week mijn tentamens, dus dat komt ook niet zo goed uit (A).
Hebben jullie toevallig nog goede tips voor artikelen waar ik mee kan beginnen? Zowel server als mailserver gerelateerd? Anders ga ik in de vakantie zelf eens op zoek.

Verwijderd

als je echt voor een windows server oplossing wil gaan kijk dan eens naar

MS Windows 2003 SBS wel prijzig maar zit alles ingebakken

- POP3 ophaal connector
- Exchange
- DNS
- Domain controller

verder als je het eerst eens in virtual pc of vmware gaat opzetten en wat how to's volgt moet het te doen zijn .

• NeoXP
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

NeoXP

There are no dumb questions...

ChaserBoZ_ schreef op zondag 09 december 2007 @ 15:22:
Exchange gaat nooit werken op home server.

Kijk (ivm kosten enz) eens naar Clarkconnect, of SME server. Dat zijn twee hele complete linux pakketten die zich net zo makkelijk laten installeren als Windows :)
Hier sluit ik mij bij aan. Heb zelf ook een ClarkConnect server draaien, deze haalt mail op van verschillende providers. Ik heb Horde hier op draaien zodat ik overal te wereld mail kan lezen en versturen.

Daarnaast is het mijn fileserver, ftpserver en downloadserver.

Just learnin' to tweak

Verwijderd

ik heb hier ook een xp machientje staan die hmailserver draaid
download mijn mail en ik kan het weer via imap bekijken. daarnaast gebruik ik roundcube voor webmail.

Als je verder geen ervaringen hebt met exchange kun je beter daar niet voor gaan,
Hmailserver is daarin tegen heel makkelijk in te stellen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 18:19 ]

• Pittie
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:18:
ik heb hier ook een xp machientje staan die hmailserver draaid
download mijn mail en ik kan het weer via imap bekijken. daarnaast gebruik ik roundcube voor webmail.

Als je verder geen ervaringen hebt met exchange kun je beter daar niet voor gaan,
Hmailserver is daarin tegen heel makkelijk in te stellen
Dit klinkt wel heel erg aantrekkelijk!
Ik ga het na de Kerst een proberen, dankjewel in ieder geval voor de tip!
Pagina: 1