Home Cinema > Geluid uit alle boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
Hallo mensen,

Dit zal wel een stomme vraag zijn, maar ik kom er niet uit. Ik heb van LG een home cinema set gekocht ( 4 speakers, front speaker en subwoofer ). De boxen staan in alle 4 de hoeken van de kamer. Als ik nu muziek luister komt het geluid alleen uit de voorste 2 speakers en frontspeaker en sub, en nauwelijks uit de 2 rear speakers. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het geluid gewoon uit alle boxen te halen toch? Kan iemand me zo vertellen of dit een standaard instelling is op de home cinema set?
Alvast bedankt.

ps: Bij zoeken op google kom ik veel tegen, maar bijna alles in combi met de geluidskaart van een Pc. En bij mij gaat het niet om de Pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat jij wilt is surround en dat werkt alleen bij 5.1 geluidsopnames in AC3 of DTS. Maar meestal hebben die setjes ook nog opties om "nep surround" te maken zodat het geluid wel uit alle speakers komt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
ah oke. je zou haast zeggen dat het niet moeilijk moet zijn voor de fabrikant om het geluid via 2 extra draadjes te laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
technoaddict schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:32:
ah oke. je zou haast zeggen dat het niet moeilijk moet zijn voor de fabrikant om het geluid via 2 extra draadjes te laten lopen :)
Het kan ook wel, op mijnversterker moet ik dan multi channel stereo aanzetten. Dan stuurt ie het stereo signaal naar alle luisprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:53
Handleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-10 15:05
Je zou hem eens moeten in stellen op matrix ofzo. Althans, zo heet dat bij mijn Samsung HTUP30. Dan heb je als het ware 2x stereo. Voor én achter. Je zou inderdaad even in je handleiding moeten kijken. In princiepe zijn cd's stereo, dus geschikt voor twee boxjes en een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 17:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Veel mensen hebben een verkeerde voorstelling van surround geluid. De front speakers doen voor het "hoofd deel" van het geluid. Je center speaker verzorgt stemgeluid, de subwoofer voor de lage tonen. In het geval van een subwoofer, wanneer deze goed zijn werk doet kun je nauwelijks of niet horen waar deze staat, dan heb je namelijk goede lage tonen.

De rear speakers dienen voor het ruimtelijk effect voor echo klanken bijvoorbeeld. Daarom geven de rearspeakers over het algemeen minder volume dat de frontspeakers.

Wanneer je alleen stereo luisterd dan zou dat over vier speakers kunnen. Mijn Sony stereo toren (met Prologic, dit is een manier om surround effect uit een stereo signiaal te halen) heeft een optie Stereo linked. Je schakeld dan de centerspeaker uit maar gebruikt de fron- en rearspeaker om stereo geluid weer te geven. Bij mijn Pioneer DTS reciever heeft dit stereo X.

Echt surround geluid krijg je bijvoorbeeld met DTS of DD en hier heb je nog verschillende varianten op welke ook afhankelijk zijn van het aantal speakers, b.v. 5.1" of 7.1".

Dus het kan kloppen dat jouw homecinema set bij een stereo signiaal in een surround setting minder volume/geluid uit stuurt over de rearspeakers. Vermoedelijk wordt er dan ook Dolby Prologic I of II gebruikt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 12:42
_Dune_ heeft helemaal gelijk, veel mensen hebben een verkeerde voorstelling van surround sound. Draai maar eens een DVDtje met een film en je zal merken wat hij bedoeld.

Als work-around kan je natuurlijk de draatjes van je rear speakers gewoon bij de L en R knopen. Dan werken ze als 2 extra Links en Rechts luitsprekers met "gewoon" geluid. Je bent dan echter wel je surround functie kwijt!

* Racemol heeft dit ook zo in zijn woonkamer. Staat toch meestal zacht radio aan, en ik vind het prettig om gewoon in elke hoek wat geluid te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 17:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Racemol schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:56:
_Dune_ heeft helemaal gelijk, veel mensen hebben een verkeerde voorstelling van surround sound. Draai maar eens een DVDtje met een film en je zal merken wat hij bedoeld.

Als work-around kan je natuurlijk de draatjes van je rear speakers gewoon bij de L en R knopen. Dan werken ze als 2 extra Links en Rechts luitsprekers met "gewoon" geluid. Je bent dan echter wel je surround functie kwijt!

* Racemol heeft dit ook zo in zijn woonkamer. Staat toch meestal zacht radio aan, en ik vind het prettig om gewoon in elke hoek wat geluid te horen.
Wanneer je twee speakers paralel aan elkaar schakelt, houd je er dan wel rekening mee dat je, jouw versterker extra belast. Mogelijk belast je de versterker dan buiten zijn specificaties. Als je bijvoorbeeld een versterker hebt die 8 ohm per uitgang behoort te hebben en je zet er bijvoorbeeld twee speakers van 8 ohm op deze uitgang dan betkend het dat je stroom welke door deze uitgang geleverd wordt tweemaal zo hoog wordt oom beide speakers max. aan te kunnen sturen. Dit zal niet zo erg zijn wanneer je het volume niet te hoog zet, maar het wordt wel problematischer op het moment dat je wel meer volume gebruikt, waarbij je de kans loopt de versterker op te blazen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
waarschijnlijk gwn een instelling in de reciever veranderen.
bij mijn denon heet het 5ch/7ch stereo op mn ab, bij andere merken heet het anders maar eigelijk bijna iedere 5.1 set heeft deze optie.

zou ff in de manual kijken daar staat het zkr in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 06:41

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Volgens mij noemt LG het Virtual Surround.
Pagina: 1