Pinnacle Studio 11 heeft verkeerde aspect ratio ingesteld

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Hoi allemaal,
Ik heb zojuist mijn allereerste project met Pinnacle Studio 11 voltooid en ben redelijk trots op het resultaat. Omdat het mijn eerste project was, viel het me alleen nu pas op dat Pinnacle de mist is ingegaan met de aspect ratio van mijn project. Hoewel al mijn beelden in 16x9 zijn opgenomen, houdt Pinnacle namelijk vol dat het in 4x3 staat. Aangezien de instelling op "instellen vanaf de eerste clip" stond, snap ik niet waar ie dat vandaan heeft gehaald. De grote vraag nu: Weet iemand hoe ik dit kan rechtzetten zonder het hele project oppnieuw te moeten gaan maken (en dat zou een behoorlijke klus zijn, gezien hoe lang ik hiermee bezig ben geweest)?

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 10:28
Wat heb je nu als resultaat van je project? Een DVD? Daarbij kun je de aspect ratio inderdaad vervangen zonder opnieuw te hoeven encoden. Open de ifo files uit de VIDEO_TS directory met het freeware programmaatje ifoedit. Vervang daar 4:3 door 16:9.

Bij PAL dvd's is de resolutie van de video altijd 720x576 pixels. De aspect ratio geeft aan of het 4:3 of 16:9 moet worden weergeven. Een breedbeeldopname is dus als het ware in de breedte samengeperst en tijdens een weergeven wordt het beeld weer uitgerekt.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Bedankt. Ik vroeg al af waarom het aantal beeldlijnen niet werd aangepast als ik van 4:3 naar 16:9 ging.
Dat aanpassen van de .ifo file is een mooie tip, maar helaas gaat Pinnacle bij de 4:3 instelling alle niet-clips in 4:3 opmaken en krijgen die dingen dus bij een wijziging van de DVD naar 16:9 zwarte balken aan de zijkant.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door alle clips to copy-pasten naar een nieuw project en dat bleek gelukkig te kunnen waardoor ik uiteindelijk met een uurtje extra werk klaar was (behalve dat de boel opnieuw moest renderen wat een paar uur duurt).