Toon posts:

[Airtunes Express] haperingen door signaalsterkte?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de goedheiligman een Airtunes Express gekregen. De AE werkt gewoon als client in mijn draadloze netwerk (Linksys WRT54G). Ik gebruik iTunes op mijn MBP om mijn muziek via de AE op mijn stereo af te spelen. Installatie ging zeer soepel, tot zover niks vreemds.

Echter, de muziek via de AE valt regelmatig enkele seconden uit en gaat daarna weer verder. Afspelen op de MBP geeft geen haperingen. De AE is voorzien van de laatste update (6.3), evenals de WRT54G. Nu heb ik het vermoeden dat de ontvangst van de AE dusdanig slecht is, dat dit de haperingen veroorzaakt. Mijn WRT54G staat op zolder, AE en MBP beiden in de woonkamer. Ontvangst op de MBP is 40% volgens iStumbler. Echter, de AE zit verstopt in een (houten) kastje dat tegen de muur staat, terwijl de MBP gewoon op tafel staat. Ontvangst door de AE zal dus (veel) slechter zijn.

Is het mogelijk dat het haperen door de slechte ontvangst komt? En kan ik ergens zien wat de werkelijk ontvangen signaalsterkte van de AE is? Ik kan niet mijn MBP in het stereo-meubel stoppen en kijken wat daar de ontvangst is, want dat past niet. In de Airport utility kan ik volgens mij niet zien wat de signaalsterkte op de AE is.

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is inderdaad niet veel die 40% van iStumbler. Je kan eens proberen je WRT54G van kanaal te veranderen. Wellicht dat er meerdere netwerken in de buurt zijn op hetzelfde kanaal.
Ben je helemaal avontuurlijk dan kan je een een custom firmware op de WRT54G zetten waarmee je de signaal sterkte op kan krikken.

Het feit dat je AE in een houten kastje staat maakt niet zoveel uit qua afschermen. Echter soms is een verplaatsing van een paar cm al voldoende voor beter ontvangst.

Ik denk dat kanaal keuze het meeste effect kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58
Mocht het wisselen van kanaal niet werken, dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan je router ergens anders neer te zetten. Want waarom staat deze op zolder?

Als de telefoonlijn (ISRA) of de kabel beneden binnen komen, en dus je ADSL of kabelmodem ook daar staat, dan is het wellicht mogelijk om beneden de WR54G aan te sluiten?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik heb ook een tijd lang een Airport Express op mijn Speedtouch 780 gehad, inclusief alle haperingen. Zelfs als ze naast elkaar stonden bleef hij af en toe haperen. Nu ik een Apple Airport Extreme heb is het probleem verholpen. Nooit meer haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geen andere netwerken in de buurt met hetzelfde kanaal, aldus iStumbler, dus dat kan het niet zijn.

Voordat ik alles naar beneden verhuis (modem, WRT54G, netwerkdrive : eerst plankjes/stopcontacten in de meterkast/kelder maken...) wil ik graag zeker weten dat het daar mee opgelost wordt.

Overigens verbaas ik me er over dat de menubar 5 van 5 streepjes toont, terwijl iStumbler er 45% rapporteert. Het lijkt er op dat de MBP zelf een nogal optimistische weergave van de ontvangst laat zien.

Maar eigenlijk terug naar de originele vraag : Kan ik nagaan wat de werkelijke ontvangst van de Airport Express is (die ik overigens niet meer kan vinden na de installatie van Leopard vanochtend, maar dat is een ander verhaal)?

En zijn er meer mensen die kamp(t)en met een haperende stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:33
Draai je de hele tijd istumbler? Zo ja zet dat eens uit en speel dan nog eens muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb iStumbler pas geïnstalleerd nadat ik deze problemen had ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke beveiliging heb jij aan staan (WPA-PSK, WEP of alleen filter op MAC) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WEP, geen filtering op MAC adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 14:05
Wat ja natuurlijk kan doen is je wrt54g even beneden zetten. Je hebt geen internet nodig om dit te kunnen testen, en het ding is voorzien van een dhcp voor het geval je deze nog niet gebruikt.

Jouw naam in onder mijn Post

Pagina: 1