Toon posts:

[XP] Computer formatteren lukt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een erg vreemd probleem. Na een mislukte Vista-installatie had ik maar besloten om bij Windows XP te blijven. De computer liep altijd vast op fout c000021a met blue screen en ik begrijp nog altijd niet de reden ervan. Ik heb wel gezocht en op de Microsoft-site staat te lezen dat dit iets te maken heeft met het Windows-register.

Ik heb geen tijd om een oplossing voor het probeem te vinden, dus ik dacht Windows XP maar terug te installeren. Maar, dit lukt niet! Als ik opstart met de CD-ROM van Windows XP dan gaat alles goed tot het kopiëren van bestanden (RAID, drivers voor hardware, enz.) gedaan is. Dan valt de computer gewoon uit.

Hoe kan ik die harde schijf dan gewoon formatteren? Ik ben echt geen held met dat soort dingen (recovery CD's, boot CD's, ...), dus weet iemand een eenvoudige oplossing waarmee ik de harde schijf gewoon kan formatteren? Ik heb een notebook zonder diskette drive, hij heeft enkel een harde schijf en DVD-RW drive en booten vanaf een USB-stick is ook niet mogelijk.

Kan iemand mij helpen? Ik weet echt niet wat doen.

Edit

Ik heb ook al geprobeerd met de opdrachtprompt om format C: te doen, maar zelfs zo ver raakt de computer nog niet. Na het laden van wat bestanden begint er links bovenaan een underscore te flikkeren en na een paar seconden valt de computer uit.

Groeten,
Sweepee

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:05 ]

Verwijderd

Ben eens specifieker. Exacte welke laptop met welke hardware. En wat stond er origineel aan OS op?

Moet je niet een driver laden voor je IDE-controller? Dat zou dan van floppy moeten maar die heb je niet. Als er standaard al Vista op stond is het misschien wel een SATA-controller zonder native IDE mode. Dan kan een XP installatie-CD zonder servicepacks er in geslipstreamed er vaak weinig mee aanvangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
De notebook is een Sony Vaio VGN-A417M van 2 jaar oud. De specificaties:

Moederbord: onbekend
Geheugen: 2x 1GB Transcend DDR2 667MHz
Harde schijf: 80GB 5400rpm SATA150
CPU: Intel Centrino 1.86 GHz
GPU: ATI X600 Mobile 256MB

Eerst stond er Windows XP Home op, die heb ik geupgrade naar Professional. Vervolgens een poging naar Vista Ultimate maar na de reboot tijdens de installatie (ik heb de installatie van Vista gestart vanuit Windows XP) liep het mis.

Edit
De installatie van Vista is slechts gedeeltelijk gelukt denk ik. Want bij het booten kan ik kiezen voor "Windows Setup" of "Oudere versie van Windows". Maar wat ik ook neem, op het einde krijg ik een blauw scherm.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:26 ]

Verwijderd

Format C:\ vanuit Windows gaat trouwens niet lukken want die schijf is dan natuurlijk in gebruik door het OS.

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahzo, maar dat heb ik niet geprobeerd. Tijdens het booten van Windows XP vanaf de CD-ROM heb ik gekozen voor "Veilige modus met opdrachtprompt".

Verwijderd

Ja ook dan zit je dus in Windows. Dat werkt niet. Je kunt je schijf wel echt leeg maken en formatteren en zelfs alvast partitioneren maar dat zul je dan met een Boot-CD moeten doen. Maar die zijn veelal illegaal dus daar kan ik je niet mee helpen.

Als ik je specs zie dan is het voor 99% zeker een SATA probleem. Zoals gezegd .. XP kent geen SATA. Niet de vanilla XP zonder servicepacks. Die moet je dus bij het installeren aanleveren. Dat is wanneer de installatie je vraagt om op F6 te drukken voor drivers voor je controller. En normaliter doe je dan een diskette in je FDD en laat 'm de drivers laden. Die heb je er dan eerst op gezet op een andere PC.

Heb je geen FDD dan wordt het lastig want een USB-stick zal ie ook wel niet kennen. Dat ligt een beetje aan de leeftijd van je systeem. Met 2 jaar .. durf ik het niet te zeggen.

Misschien kun je een netwerkinstallatie doen, maar mss is het handiger om gewoon meteen een slipstream-CD te maken. Dan integreer je SP2 in de installatie-CD van XP en brandt dat naar een nieuwe CDR.

http://www.helpwithwindow...sXP/winxp-sp2-bootcd.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
De CD-ROM die ik nu gebruik is reeds met Service Pack 2 bij.

Zou het ook een hardware probleem kunnen zijn? Want ik heb ook recovery CD's van m'n notebook die erbij zaten toen ik hem kocht. Maar ook daar heb ik hetzelfde probleem: tijdens het laden van het recovery programma gaat het goed, maar eenmaal de grafische interface tevoorschijn zou moeten komen, valt de computer uit.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:34 ]

Verwijderd

Dan moet ie SATA kennen. Vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
En kan je bijvoorbeeld iets als fdisk niet op een CD-R branden en runnen bij het booten?

Verwijderd

Zoals ik zeg .. er zijn Boot-CD's genoeg die dat en nog veel meer kunnen.

Probeer http://www.ultimatebootcd.com eens

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 04:50 ]

Verwijderd

Je kunt ook een live cd van een linux-smaak (ubuntu of knoppix bijv.) downloaden en hiermee booten.
Deze gebruikt je harde schijf niet, enkel je dvd drive.
Kijk of het probleem zich dan ook voordoet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2007 06:31 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het probleem wat er nu is is dat XP denkt dat er een Vista versie aanwezig is. En XP na Vista installeren lukt niet 1, 2, 3.

Is genoeg over te vinden.

ARME AOW’er

Verwijderd

Gewoon opstarten van Windows CD, dan bij kiezen waar je Windows CP wilt installeren kiezen om de bestaande partitie van de harde schijf te verwijderen (hij vraagt wel 3 keer om bevestiging). Dan meteen een nieuwe partitie maken: voila alles is weg......

Dit is de simpelste manier om KAAL en met een VOLLEDIG LEGE harde schijf te installeren.

(note je moet even kijken welke toets je precies moet indrukken om de partitie te verwijderen, ik dacht iets van "D" of "L")

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het zou kunnen dat Vista de bootsector heeft aangepast. fdisk/mbr helpt dan.

Ik heb hier ook heel veel problemen gehad met een computer waar ik 'eventjes' een Linux versie op had gezet, die had ook de bootsector aangepast waardoor Windows (98) niet meer wilde installeren, ook al was de schijf met fat32 geformatteerd.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:34

nIghtorius

Poef!

Windows XP SP2 heeft geen SATA drivers. hij kan nog altijd controleren in de BIOS zodat hij z'n SATA controller op een vorm van "IDE-compatible" stand kan krijgen. Maar heb er weinig vertrouwen in. Misschien een idee om ergens een USB floppy-drive eenheid te lenen en een SATA driver diskette te maken voor je SATA controller in de laptop en dan met m.b.v. F6 (bij starten SETUP van CD) extra drivers toevoegen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In de herhaling:
Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration en BCDEDIT lossen dit op. Kijk evt. ook eens naar Easy BCD van NeoSoft.

Daarnaast is dit echt een probleem dat heel vaak aan de orde kwam op GoT. Ik zou even wat topics erop nalezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 09-12-2007 11:01 ]

ARME AOW’er

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:34

nIghtorius

Poef!

Guardian Angel schreef op zondag 09 december 2007 @ 10:52:
In de herhaling:
Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration en BCDEDIT lossen dit op. Kijk evt. ook eens naar Easy BCD van NeoSoft.

Daarnaast is dit echt een probleem dat heel vaak aan de orde kwam op GoT. Ik zou even wat topics erop nalezen.
heel leuk standaardverhaaltje.. maar ehhh.. er is geen probleem met Vista. sterker nog. TS wil XP installeren op z'n computer ipv Vista. dus het hele BCDEDIT verhaal gaat niet op. lees voortaan even de TS.. wel zo netjes ;)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoezo moet ik beter lezen?
Eerst stond er Windows XP Home op, die heb ik geupgrade naar Professional. Vervolgens een poging naar Vista Ultimate maar na de reboot tijdens de installatie (ik heb de installatie van Vista gestart vanuit Windows XP) liep het mis.

Edit
De installatie van Vista is slechts gedeeltelijk gelukt denk ik. Want bij het booten kan ik kiezen voor "Windows Setup" of "Oudere versie van Windows". Maar wat ik ook neem, op het einde krijg ik een blauw scherm.
Wie moet dus het hele topic lezen? Juist ja, jij. :)

Daarnaast is het een extra tip. Makkelijk als andere gebruikers ook hier een oplossing vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 09-12-2007 17:13 ]

ARME AOW’er

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Guardian Angel schreef op zondag 09 december 2007 @ 07:13:
Het probleem wat er nu is is dat XP denkt dat er een Vista versie aanwezig is. En XP na Vista installeren lukt niet 1, 2, 3.

Is genoeg over te vinden.
Kan probleemloos.
Pagina: 1