Computer heeft eigen wil

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-04 05:52
Goedenavond mede tweakers,

Ik ben op een raar verschijnsel gestuit en denk het probleem al gevonden te hebben, maar toch zou ik van jullie een second opinion willen horen. Alvast bedankt hiervoor.

Situatie:
Ik had net een nieuwe pc gekocht en deze werkte perfect tot een paar maanden geleden mijn pc zat vol met virussen (ondanks de antivirus software Avast® Pro). Mijn hele pc geformateerd (nadat het opschonen mislukt was) en hij was weer perfect tot een paar weken geleden. Ik kreeg weer dezelfde problemen, foutmeldingen bij internet explorer (7) en nog veel meer. Maar dit keer kreeg ik ook soms bij het opstarten rode tekst dat een poging tot overklokken is mislukt....... Ik vond dit raar omdat ik nooit opdracht heb gegeven tot overklokken.
Zelf denk ik aan een MBR virus maar wat denken jullie hierover ?
Heeft iemand anders deze situatie ook meegemaakt?

Mijn configuratie:
Evercase KECE1290BS-30P - bureaumodel - micro ATX
MSI 945GM3-F - moederbord - micro ATX - i945G
Intel Core 2 Duo E4400 / 2 GHz processor
TWINMOS DualChannel Kit 2x512MB DDR2 PC5300 667MHz Retail Blister
Seagate Barracuda 7200.10 - vaste schijf - 250 GB - SATA-300
LiteOn LH-20A1P - DVD±RW (±R DL)/DVD-RAM-station - IDE
Microsoft Windows XP Home Edition w/SP2b - licentie en media
BENQ T91W 19inch TFT analog WIDE 700:1 300cd/m2 5ms + spk
Bon Chic 12 in 1 Card Reader USB - kaartlezer - Hi-Speed USB

Geprobeerd:
Format harddisk -- mislukt
Bios geflashed -- mislukt
Gescand op virussen -- mislukt

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09

MsG

Forumzwerver

Wat mislukt er exact? Kan je iets concreter zijn?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
Format harddisk -- waarom mislukt?
Bios geflashed -- waarom mislukt?
Gescand op virussen -- waarom mislukt?

edit. damn, te laat :+

[ Voor 10% gewijzigd door sjongenelen op 08-12-2007 20:16 ]

you had me at EHLO

• wverbeek
MsG schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:15:
Wat mislukt er exact? Kan je iets concreter zijn?
Het formateren is mislukt omdat het probleem hierna nog steeds terugkwam
Bios heb ik geflashed en daarna kreeg ik meteen weer die rode tekst in beeld pas nadat ik de harddisk losgekoppeld had kreeg ik netjes geen systeemdisk gevonden. Zover kwam ik met harddisk dus niet.
Na het scannen op virussen kreeg ik netjes geen virussen gevonden.

Hopelijk is dit duidelijker.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

wverbeek schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:20:
[...]

Bios heb ik geflashed en daarna kreeg ik meteen weer die rode tekst in beeld pas nadat ik de harddisk losgekoppeld had kreeg ik netjes geen systeemdisk gevonden. Zover kwam ik met harddisk dus niet.

Probeer hem een met ubuntu live cd(of andere linux live cd) te booten, dan kan je je HDD los laten hangen en kan je de software uitsluiten die op die HDD staat. Op die cd staat ook gelijk geheugen test software waar je je geheugen mee kan checken.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2007 20:26 ]

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
wverbeek schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:20:
[...]

Heb je alle partities wel geformateerd?

Je hebt je BIOS toch wel naar de juiste versie geflasht?(eentje die dus met deze processor overweg kan)

• wverbeek
Docho schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:26:
[...]

Heb je alle partities wel geformateerd?

Je hebt je BIOS toch wel naar de juiste versie geflasht?(eentje die dus met deze processor overweg kan)
Ik heb zelf 1 partitie en dat is C
dus als antwoord ja ik heb alle partities geformateerd.

Voordat ik de bios geflasht heb had ik die problemen al (met de rode tekst) dus dat kan het naar mijn mening niet zijn. Maar als antwoord ik heb de bios geflasht naar standaard fabrieks versie dus ik mag aannemen dat dat wel goed is.

@ mad_max234
Opgestart met ubuntu en kreeg geen fouten of rode teksten in beeld. Mijn geheugen is hij nu aan het scannen moet wel zeggen dat ik het geheugen al gescand heb met een ander programma in dos.

[ Voor 14% gewijzigd door wverbeek op 08-12-2007 20:32 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dat het overclocken gefaald is, heeft te maken met het moederbord (of nog specifieker, met het BIOS, of het batterijtje ervan) en dus niet aan een virus.
En wees eens wat specifieker met je probleem:
Ik kreeg weer dezelfde problemen, foutmeldingen bij internet explorer (7) en nog veel meer.
Welke problemen dus?

offtopic:
Mijn geheugen is hij nu aan het scannen moet wel zeggen dat ik het geheugen al gescand heb met een ander programma in dos.
Als je Memtest86+ bedoeld: dat is geen DOS, dat is gewoon een Linux distro :P

[ Voor 26% gewijzigd door Bitage op 08-12-2007 20:50 ]

• wverbeek
Bitage schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:45:
Dat het overclocken gefaald is, heeft te maken met het moederbord (of nog specifieker, met het BIOS, of het batterijtje ervan) en dus niet aan een virus.
En wees eens wat specifieker met je probleem:

[...]

Welke problemen dus?

offtopic:

[...]

Als je Memtest86+ bedoeld: dat is geen DOS, dat is gewoon een Linux distro :P
Dat ben ik niet met je eens want als ik de hd ontkoppel dan krijg ik het probleem niet, ik krijg het puur als de hd is gekoppeld aan het mobo. Of ik moet nu heel erg fout zitten;...

Virussen die het systeem infecteerde en daardoor ook o.a. internet explorer omzeep hielpen.

• Bitage
Gebruik de search maar eens ;) Vind je zat resultaten die aangeven dat het aan het BIOS ligt.

En wat is nou precies je probleem met IE7? Startie helemaal niet meer of krijg je gewoon een error?

• wverbeek
Bitage schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:59:
Gebruik de search maar eens ;) Vind je zat resultaten die aangeven dat het aan het BIOS ligt.

En wat is nou precies je probleem met IE7? Startie helemaal niet meer of krijg je gewoon een error?
Ja maar dat is als je zelf overklockt en dat doe ik dus niet... ik geef geen opdracht om over te klokken. Dit doet de pc zelf en naar mijn mening mag dit niet !

IE6 & IE7 hadden beide hetzelfde probleem met een dll bestand deze was geinfecteerd door een virus. Na verwijderen was dit weer goed maar later kreeg ik dit weer. Het probleem was inet start op krijgt een fout van microsoft (je weet wel *send* *don't send*) en sluit weer af.

• Bitage
Die error krijg je ook vaak als de opgeslagen instellingen van het BIOS corrupt zijn of niet lekker willen laden. Je zou een nieuw batterijtje kunnen proberen.

Wat betreft het IE6/7 probleem: How to reinstall or repair Internet Explorer in Windows XP

• wverbeek
Dan nog vind ik het raar dat met het verwijderen van de harddisk alles over is.
Toch ga ik straks nog even proberen met fdisk m'n MBR te repareren.

Een ander batterijtje zal ik ook nog even proberen, laat ik het morgen wel weten wat het geworden is.
Bedankt voor de second opinion.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik zeg net al download eens ubuntu live cd, en kijk of je pc nog steeds raar doet onder linux. En het virus werken niet op linux dus kan je veiliger je hdd opnieuw indelen. Want niet elk virus gaat weg naar een format, dus een format en fresh instal hoeft het virus niet te verwijderen. ;)

Je hoeft je HDD zelfs niet aan te koppen tijdens het testen onder linux.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2007 21:55 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Het blijft toch behoorlijk vaag. Wanneer krijg je die rode tekst nu te zien? Direkt als je je hard disk eraan hangt en boot? En als je em loskoppelt dus niet? Zou dan inderdaad een MBR virus kunnen wezen. Probeer er eens NIET van te booten; zet je boot-device op CD-ROM eerst, of zoiets (en boot dan van een willekeurige *nix live-cd). En laat dan vervolgens de *nix variant de MBR verwijderen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
misschien in je bios setup even , "load bios default", & restart met save changes

Verwijderd

Computer met eigen wil... eerste waar ik aan denk is een exorsisme uitvoeren :P

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Die melding krijg je soms ook bij Asus moederborden als het systeem instabiel is geraakt. Het lijkt dus op een hardwarefout, oververhitting bijvoorbeeld, mogelijk ook iets met kabels e.d. Een mbr- of ander virus lijkt me uitgesloten na formattering en opnieuw installeren (tenzij je illegale en reeds besmette kopieën van Windows gebruikt).

Het lijkt me slim er een expert op het gebied van hardware bij te halen, omdat ik vermoed dat je het zelf niet voor elkaar zult krijgen. Ook kunnen wij je niet helpen als je niet meer details geeft. Iets als "foutmeldingen bij internet explorer " "en nog veel meer" als foutomschrijving is absoluut niet gedetailleerd genoeg.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

albatross schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:53:
Het blijft toch behoorlijk vaag. Wanneer krijg je die rode tekst nu te zien? Direkt als je je hard disk eraan hangt en boot? En als je em loskoppelt dus niet? Zou dan inderdaad een MBR virus kunnen wezen. Probeer er eens NIET van te booten; zet je boot-device op CD-ROM eerst, of zoiets (en boot dan van een willekeurige *nix live-cd). En laat dan vervolgens de *nix variant de MBR verwijderen.
Nee niet perse, maar omdat hij al aangeeft 110 virussen te hebben gehad kan het zijn dat er een virus is blijven hangen en die de rare problemen veroorzaken. Is maar een optie van de velen die je kan proberen, en je zeker niet zomaar moet afschuiven. Maar het zou ook een hardware probleem kunnen zijn, je moet gewoon alles testen en zo kom je er vanzelf achter. :) En meestal hebben de meeste twaekers geen vervangende hardware in huis om even te testen wel component de fout in gaat.
Pagina: 1