Toon posts:

Pingen naar server werkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT's,

Ik ben er al even mee bezig en kan geen logische verklaring vinden voor mijn probleem.
Ik heb een server draaien met SBS2003 erop. Deze was aangesloten op een 8 ports sitecom router waar ik alleen de switchfunctie van gebruikte (router functie defect, verder werkt het apparaat goed)
Via Lanpoort 1 (mijn pc) naar Lanpoort 2 (server) kan ik niet pingen of via RDP benaderen.
Nu heb ik om te kijken of het aan de switch lag een 2e router naastgezet (ook routerfunctie niet gebruikt, maar alleen switch functie gebruikt) en deze doorgelust naar een lanpoort van de sitecom.
Via deze 2e sitecom router kon ik de server ineens wél pingen.
Het probleem wat daarna kwam is dat elke dhcp client als gateway de 2e sitecom router kreeg aangewezen. Nu heb ik van mijn oom een Belkin N1 Wireless Router gekregen en die wil ik dus in plaats van de 2e sitecom router zetten maar nu kan ik ook weer niet pingen.

Om het duidelijk te maken 2 plaatjes:

Pingen op de volgende manier van PC1 of PC2 of PC3 naar Server werkt niet:
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/9850/werktnietfp0.th.jpg

Pingen op de volgende manier van PC1 of PC2 of PC3 naar Server werkt wel:
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/2430/werktwelud4.th.jpg

(Excuses voor het gebruik van Imageshack)

Kort gezegt. Pingen naar de server en hem benaderen over de LAN's van de Sitecom gaat perfect.
Pingen naar de server en hem benaderen over de LAN's van de Belkin werkt niet of alles op 1 8ports Sitecom werkt niet.
Voor mij een raadsel voor iemand anders een weet ?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 22:57
Welk IP nummer gebruikt de server?
Welk IP nummer gebruikt de 1e/2e router?

Weliswaar gebruik je de router optie niet, maar als de IP-nummers hetzelfde zijn krijg je vreemde effecten.

Verder:
Wat voor kabels zitten er tussen? (straight/crossed)
Zijn de kabels netjes gemaakt volgens standaard of niet?
Wat is de uigangssnelheid van de server/router
Als de 1e router geen/slechte auto-sensing heeft kun je vreemde effecten hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door FireWood op 08-12-2007 17:43 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 15:18

silverstorm

tearing me apart

Welke fout krijg je bij het pingen? Welke bekabeling (cross straigt) gebruik je? Heb je toevallig je server aan een crosspoortje/uplink hangen?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
IP-adres om verbinding te maken met het modem is 172.19.3.1
IP-adres van de nieuwe belkin is 172.19.3.254
IP-adres van de goedkope sitecom die wel werkt tijdens pingen is 172.19.3.2
IP-adres van mijn pc is 172.19.3.10
Allen in het subnet 255.255.0.0

(Het ip-adres van de originele 8ports sitecom router weet ik niet (heb ik toen der tijd geplaatst en stuurde gewoon netjes ip-adressen naar alle pc's binnen het huis, vanaf het modem natuurlijk)

Reactie bij succesvol pingen via "goedkope sitecom":
Antwoord van 172.19.3.20: bytes=32 tijd=1 ms TTL=128

Reactie bij niet succesvol pingen via nieuwe "Belkin" of "alles op 8ports sitecom":
Time-out bij opdracht (x23)
Antwoord van 172.19.3.20: bytes=32 tijd=1 ms TTL=128 (1x)
Time-out bij opdracht (x4)
Antwoord van 172.19.3.20: bytes=32 tijd=1 ms TTL=128 (1x)

Ik gebruik overal straight kabels (werken allemaal goed, met een laptop getest) op de kabel na die loopt van het modem naar de eerste router (switch) maar dit moest ivm met het copperjet modem van ADSL2+.

Ik heb op dit moment de cross-kabel van het modem rechtstreeks op een LAN poort van de nieuwe Belkin geplaatst met op LAN2 poort mijn pc en LAN3 poort de server en nog pingt hij niet naar de server. Kan wel internetten en alles op mijn pc maar kan ook niet internetten op de server.
Ik hoop eigenlijk dat het een instelling is in de nieuwe Belkin die ik even moet toepassen maar dat zal wel niet.
Vage bedoeling toch ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 17:57 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 22:57
Klinkt als slechte hardware, meestal een kabel die aan het randje zit van wat mogelijk is.
Zijn het zelf gemaakte kabels?
Lopen de netwerk kabels langs voedingskabels of andere storingsbronnen?

Probeer eens een lagere instelling op je netwerkkaart bv. 10mbit/s.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
Aan de router kan het niet liggen nu omdat deze net nieuw is en omdat ik er alleen 1pc, 1modem en 1 server op heb aangesloten.
Het antwoord op de vraag of er veel voedingskabels langslopen...ja, het is hier 1 groot bos van kabels onder m'n voeten alleen ze gaan eigenlijk direct de muur in richting de bovenverdieping.
De kabel naar de server loopt naar zolder dus heeft wel een grotere afstand dan de rest.
(maar toch, mijn laptop krijgt gewoon een ip-adres toegewezen als ik deze op de kabel van de server aansluit)

Heb btw 2 zelfgemaakte kabels, 1 naar de pc van mn pa en 1 naar de pc van mijn zusje.
Deze werken allebij goed, krijgen netjes ip. De server is ook ingesteld als static ip maar als die op automatisch wordt gezet krijgt hij geen ip.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft dit iets te maken met het instellen van een static route ?

Ik heb zojuist met een koppelblokje (UTP naar UPT) een verbinding gemaakt tussen de pc waar ik nu voor zit, rechtstreeks naar de server op zolder en ik krijg nu tijdens het pingen ruim 40x een "time-out bij opdracht" en daarna 2x "Antwoord van 172.19.3.20: bytes=32 tijd=1 ms TTL=128"
Aan de router ligt het dus niet.

Ik hoop niet dat er iemand gaat vragen of ik de server naar beneden wil halen om deze met een 1meter utp kabel aan te sluiten op de router.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt inmiddels.
Heb de kabel van mijn broer (2 meter langer dan die naar de server loopt) in de server gestopt en werkte direct. Heb de kabel van de server nu in de pc van mijn broer gestopt en die doet het nu ook.
Waarom die kabel het wel in een normale XP machine doet en niet in een SBS2003 server weet ik niet maar dit was in mijn geval de oplossing.

Topic kan gesloten worden.
Pagina: 1