Samsung 226BW en PS3

Pagina: 1
Acties:
  • 1.450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarint
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo,

Ik heb iets raars opgemerkt als ik mijn ps3 aansluit op mijn monitor, ps3 is met een hdmi-naar DVI kabel aangesloten op de 226bw.
Als ik de ps3 instel op 1080p output wordt het scherm helemaal gevuld(al krijg ik wel een waarschuwing dat het beeld groter is dan zijn native reso van 1680x1050).

Nu wil het dat bepaalde spellen alleen 720p ondersteunen, en dat is het probleem. Want het beeld wordt dan aan de zijkanten gesneden(cropped) zodat je een deel mist. Ook in de xmb en psstore zie je dat het beeld niet goed resized om in het scherm te passen. Het lijkt wel of het beeld overvloeit.
Dit is het geval bij 720p en 576p output.

Heb contact opgenomen met de Sony helpdesk en die deelde mij mee dat Sony geen monitor support biedt voor de ps3. De US helpdesk gaf me een uitleg wat 1080p is terwijl dat mijn vraag niet was.

Is dit een bekende probleem of heb ik iets niet goed ingesteld in mijn ps3/monitor of kan het liggen aan de kabel.

PS3 is een 60gig versie.
Samsung 226bw S-paneel

Alvast bedankt,

Tarint

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Je zou eerder zeggen dat ie bij 1080p gesenden zou worden en bij 720p juist zwarte randen krijgt. Heb je 1080p wel uitgezet bij video instellingen? Zo niet, dan draai je gewoon nog op 1920 x 1080. Sowieso een 1680 x 1050 niet echt een fijne resolutie, zit precies tussen HD ready en full HD in.

[ Voor 33% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 09-12-2007 12:08 ]

• Tarint
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
SOEPSTENGEL13 schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:07:
Je zou eerder zeggen dat ie bij 1080p gesenden zou worden en bij 720p juist zwarte randen krijgt. Heb je 1080p wel uitgezet bij video instellingen? Zo niet, dan draai je gewoon nog op 1920 x 1080. Sowieso een 1680 x 1050 niet echt een fijne resolutie, zit precies tussen HD ready en full HD in.
Als ik geen spellen speel en in de xmb blijf en de ps3 is ingesteld op 1080p, dan vult ie het scherm goed. Hij scaled het beeld zodat het goed past, zo ook bij spellen die 1080p ondersteunen.

Dit is niet het geval bij 720p, beeld bij spellen en ook in de xmb(1080p staat dan uitgeschakeld) is niet goed gescaled zodat ik beeld van alle kanten mis. Het beeld vloet over als het ware, dus geen zwarte randen of balken ik mis gewoon beeld aan alle kanten.
Zie beeld hier.

Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/6858/ps3226bwov8.th.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Tarint op 09-12-2007 23:07 ]

• Ceauz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-03 15:10
Ik heb ook een Samsung 226BW en heb net een PS3 van een vriend geleend, vandaar dat ik dit topic weer even naar boven haal.

Ik heb de PS3 met een HDMI-->DVI stekkertje op m'n monitor aangesloten en de audio via een andere kabel in m'n geluidskaart gestopt. Beeld werkt en geluid ook, dus dat is het probleem niet. Het probleem is de resolutie. Ik heb de 1080i en p resoluties uitgezet in de PS3 instellingen, omdat ik er vanuit ging dat het niet echt handig is om een te hoge resolutie af te dwingen. de 720p ziet er echter vrij lelijk uit... veel lelijker dan ik zou verwachten van die resolutie. Het beeldscherm geeft aan dat de resolutie inderdaad 720p is, maar op de één of andere manier betwijfel ik dit.

Een tijd geleden heb ik een Xbox 360 op dezelfde monitor aangesloten en hier kreeg ik veel scherper beeld bij. Mass Effect en Assassin's Creed zagen er allebei veel en veel mooier uit dan GTA 4 nu op de PS3.

Ik vraag me nu dus af of ik iets verkeerd doe... kan ik er voor zorgen dat de PS3 de boel naar 1680x1050 omzet of iets dergelijks? Ik heb bijvoorbeeld ook de Upscaling aangezet in de PS3, maar dit deed niets. De resolutie bleef hetzelfde, waardoor ik tijdens het spelen constant zit te knijpen met m'n ogen, omdat het in de verte allemaal zo wazig wordt (en knijpen helpt natuurlijk totaal niet, maar het is een reflex). Bij die Xbox heb ik nooit iets in hoeven stellen (al waren we wel veel mogelijkheden), dus heb ik het idee dat het daar automatisch zo hoog mogelijk werd gezet.

Ik hoop dat iemand me kan helpen of, als dit niet mogelijk is, me in elk geval kunnen vertellen dat en waarom het niet mooier gaat worden :)

Edit: Ik heb geprobeerd te doen wat Tarint in zijn eerste post zei: de ps3 ingesteld op 1080p. Het beeldscherm geeft inderdaad de melding dat het niet een aanbevolen resolutie is, maar geeft verder geen problemen. De kwaliteit van het beeld is echter precies hetzelfde als hiervoor... eerlijk gezegd ziet het eruit alsof het 576 of zelfs 480 is, wat ik ook doe met de instellingen. Helaas heeft de monitor zelf geen mogelijkheid om aan de resolutie/aspect ratio te knoeien... het lijkt erop dat de monitor de aspect ratios die de PS3 als mogelijkheden geeft niet mooi weet weer te geven. De Xbox360 had meer mogelijkheden wat dat betreft, wat misschien verklaart waarom die games er beter uitzagen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ceauz op 06-05-2008 15:33 ]