Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] Kan Vista naast XP en Ubuntu?

Pagina: 1
Acties:
  • 782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
Hallo,

Ik heb op het moment een dual-boot systeem met XP en ubuntu. Ik akn nu vanuit Grub(linux) kiezen tussen XP en ubuntu bij het opstarten. Kan ik nu ook Vista (op een apart partitie) er naast zetten?

Krijg ik dan een VIsta bootloader die ook XP en Ubuntu nog als opties geeft om te booten?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jaapstobbe schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:00:
Hallo,

Ik heb op het moment een dual-boot systeem met XP en ubuntu. Ik akn nu vanuit Grub(linux) kiezen tussen XP en ubuntu bij het opstarten. Kan ik nu ook Vista (op een apart partitie) er naast zetten?
Ja.
Krijg ik dan een VIsta bootloader die ook XP en Ubuntu nog als opties geeft om te booten?
Ligt eraan hoe je nu je bootloader hebt geconfigureerd :)

Wat heb je zelf tot nu toe uitgevonden?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jaapstobbe
alt-92 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:04:
[...]

Ja.

[...]

Ligt eraan hoe je nu je bootloader hebt geconfigureerd :)

Wat heb je zelf tot nu toe uitgevonden?
De FAQ zegt er niets over.

Ik heb mijn bootloader niet geconfigureerd dat heb ik ana ubuntu over gelaten.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
jaapstobbe schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:13:
[...]

De FAQ zegt er niets over.

Ik heb mijn bootloader niet geconfigureerd dat heb ik ana ubuntu over gelaten.
FAQ is not leading... There is internet whoooo ;)
Je zal je bootloader opnieuw moeten configureren

A Soldiers manual and a pair of boots.

• jaapstobbe
zucht, ik zoek wel ergens anders...

is het zoveel moeite om iemand een klein beetje in de goede richting te sturen dan alleen "ineternet" te roepen? Ik verwachtte namelijk op dit forum dat er mensen rondlopen met ervaring op dit gebied en vrij snel en duidelijk antwoord kunnen geven.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Vista kan je gewoon erbij zetten en dan krijg je eerste de bootloader van Ubuntu, daar kan je kiezen tussen Ubuntu of andere OS'en en als je dan voor andere OS'en kiest krijg je de bootloader voor Windows te zien met de keuze tussen XP en Vista.

The devil is in the details.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Sja, dat is inderdaad iets voor een Google search..

http://apcmag.com/5045/how_to_dual_boot_vista_with_linux

Je zult dus waarschijnlijk Grub niet als bootloader kunnen houden voor XP, Vista en Linux, maar Grub alleen voor Linux gebruiken en het niet in de MBR maar in de Linux-partitie moeten installeren. De bootloader van Vista gaat dan Vista, XP en Linux laden.

Overigens is zelfs een Dualboot XP-Vista waarbij je eerst XP hebt geïnstalleerd niet iets wat zomaar gaat. Wat dat betreft ging het met 98 en XP veel gemakkelijker kan ik me herinneren.

Overigens kan Grub wel Vista booten maar eerlijk gezegd lijkt het me eenvoudiger de genoemde tutorial te volgen.
Reinstall GRUB
During the installation, Vista will overwrite the MBR and GRUB will be lost. When you the machine reboots, Linux is nowhere to be seen.

Once Vista is installed the GRUB bootloader is gone and you have no way of booting Linux. However, if you simply reinstall GRUB to the MBR it will overwrite the Vista bootloader and you'll have to manually configure GRUB to boot Vista. This can be done by the way - check out our workshop on dual-booting Vista and Ubuntu where Vista is installed first.

However, in this tutorial we're going to keep the Vista bootloader and modify it to boot Ubuntu. But, we can't do this without GRUB, so we'll install it to the partition which was the Ubuntu boot partition, rather than to the MBR.

[ Voor 49% gewijzigd door pinockio op 08-12-2007 16:49 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• jaapstobbe
mooi die tegenstrijdigheden :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jaapstobbe schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:43:
Ik verwachtte namelijk op dit forum dat er mensen rondlopen met ervaring op dit gebied en vrij snel en duidelijk antwoord kunnen geven.
Die denkfout wordt wel vaker gemaakt.
We denken graag met je mee, maar voor afhaalbalie spelen doen we liever niet aan.

Als je jezelf de kunst aanleert je vragen anders in te pakken scheelt dat ook.
Stel je vraag bijvoorbeeld als "ik heb deze en deze optie gevonden, welke is de handigste" en daarmee voorkom je dit soort gedoe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Sorry voor de reply op de oude post, maar mijn vraag ligt in dezelfde trend:

Ik zou ook 4 partities willen:
- linux
- windows xp
- windows vista
- shared partitie voor alle data
(booten zou ik doen via Lilo)

Nu heeft linux natuurlijk een ook nog een swap partitie, dus dan zit ik met 5 partities?
En volgens dat ik lees kan je maar 4 primary partities hebben.

Hoe los ik dat op?

alvast bedankt,
Sam

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 08:41 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Dat los je op met extended partities. Ik doe het altijd zoals vroeger: 1 primary partition, dan een extended waar alle andere (logical partitions) in zitten. Die primary is dan bootable, in de MBR staat Grub/Lilo, en vervolgens kun je van daaruit alle OS'en booten.

Niet nodig om meerdere primary partitions te hebben.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

ah, dankuwel.
Ik zal het eens proberen
Pagina: 1