Webcam voor beveiliging, paar parktische probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 3.080 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 15:52

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ik ben aan het kijken voor een kennis om haar winkel te voorzien van een goede webcam voor wat extra veiligheid.

Bij veel cams zit er al software bij voor het gebruik als beveiligingscam zelfs met bewegings detectie heb ik begrepen. Dat deel is dus al opgelost. Prima, maar nu hetvolgende probleem.

Haar laptop staat op/achter de toonbank en zal dus kwetsbaar zijn bij een overval. Nu zocht ik naar een oplssing waarbij ik dus wel tijdens werkdagen kan opnemen ( 8 uur per dag ) maar waarbij men niet meteen alles kwijt is als men dus de laptop meeneemt. Ik weet dat er externe hdd''s zijn met verschillende ingebakken functies als torrent etc. maar zou dit mischien ook kunnen werken?

Wat is wijs om te doen, het moet klein, betaalbaar zijn. Wie is er bekend met een oplossing als deze?

Making an ass of myself since the 70's

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

Nakebod

Nope.

Wat wijs is om te doen?
Geen doe het zelf oplossing in elkaar flatsen.

Webcam materiaal is afaik nog steeds geen wettelijke bewijslast.
Dus dan heb je de dader op beeld, maar dan heb je nog niets.

Daarbij moet je een redelijk dure webcam hebben, als in: Axis webcams van 300+ euro minimaal, en denk zelfs eerder 500+, wil je een beetje kwaliteit behouden, vooral met minder licht, dus valt het al het goedkope al af.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 19:24

Caveman

whahoehaha

Je kunt een netwerk webcam nemen dan kun je direct naar een netwerkschijf schrijven (meestal via ftp, maar de meeste iets uitgebreide netwerkschijven hebben een ftp mogelijkheid) In dit geval heb je geen PC of laptop nodig en je kunt het uitlezen waardan ook, als je internet hebt in de winkel.

Wireless is dan ook een mogelijkheid, maar dan wordt de hele opstelling duurder. Voor een bedraade oplossing ben aanzienlijk goedkoper uit. Het blijft natuurlijk een huis tuin en keuken oplossing, voor prof spul ben je gewoon het 10voudige kwijt.

Dat webcam opnames geen wettelijk bewijs zou zijn heb ik nog nooit van gehoord, als mijn bovenbuurman daar een artikeltje of linkje van zou hebben, ben ik wel geintresseerd. Ik heb wel wat ervaring met beveiligings camera's en er zijn er hoopjes die een slechtere beeldkwalitiet hebben dan webcams, dus daar kan het niets mee te maken hebben.

/edit
Heb nog even gezocht, de wet spreekt over camera's en daar vallen webcam's gewoon onder
[citaat; http://www.iusmentis.com/...cy/filmen-cameratoezicht/]
De wet hanteert een zeer brede definitie. De regels gelden voor alle technische hulpmiddelen om een afbeelding te vervaardigen. Daaronder vallen alle soorten foto-, film- en videocamera's, inclusief webcams, camera's in mobiele telefoons en bewakingscamera's. Het maakt niet uit of de afbeelding analoog of digitaal wordt opgeslagen en of deze na een bepaalde tijd weer wordt gewist. De afbeelding hoeft zelfs niet eens te worden opgeslagen: het 'live' filmen en doorgeven op Internet valt hier ook onder.

[ Voor 43% gewijzigd door Caveman op 08-12-2007 14:55 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Volgens mij speelt de gebruikte techniek geen rol als het gaat om bewijslast. Als de beelden maar duidelijk en ondubbelzinnig zijn. (En de camera zichtbaar en een bordje bij de ingang etc.) Een beetje webcam kan prima opnamen maken.

Als een onderdeel van je beveiliging interessant is om te stelen (de laptop) dan lijkt het me niet verstandig om die te gebruiken. Dan kun je beter een goede ip-cam nemen (wel weer duur) of ergens in een magazijn een eenvoudige PC neerzetten met een webcam of een beveiligingscamera/capturekaart.

Verwijderd

Ik heb er wel eens gewoon uit interesse naar gekeken en ik zou juist zeggen dat het "profesionele" spul juist slechter is dan wanneer je het zelf doet. Al die filmpjes van opsporingsverzocht ed zien er vaak waardeloos uit terwijl het vaak wel handen vol met geld kost.

Als je het zelf doet weet je tenminste wat voor kwaliteit je krijgt (als het goed is) en kost het ook geen rip uit je lijf. Ik zou opzoek gaan naar iets met:
- goede beeld kwaliteit (ook bij minder licht)
- goed merk, ivm goede drivers/software, want je wil natuurlijk niet dat het spul vastloopt om de haverklap
- je hoeft geen 25 frames/s maar slechts met een bepaal interval shots te maken en daarop kan je dan weer besparen.

Ik zou trouwens proberen om het op te slaan op een webserver op een andere locatie EN op een locale computer. webspace is neit meer zo duur tegewoordig.
En als ik een foto maak van een inbreker die vrolijk mijn inboedel ophaalt dan vraag ik me af waarom dat geen bewijs zou zijn. Ik heb meer vertrouwen in een foto dan zo'n politie schets op basis van een beschrijving van een slachtoffer. (Nu ik er over nadenk.. als de cam-shot niet geldig is, maar je beschrijft de dader aan de hand van de shot en laat op basis daarvan een tekening maken, is dat dan wel geldig?). Je moet het wel even uitzoeken natuurlijk maar als ik de keuze heb, dan kies ik toch liever voor wel een cam dan geen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 14:59 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:03

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:53:
Ik heb er wel eens gewoon uit interesse naar gekeken en ik zou juist zeggen dat het "profesionele" spul juist slechter is dan wanneer je het zelf doet. Al die filmpjes van opsporingsverzocht ed zien er vaak waardeloos uit terwijl het vaak wel handen vol met geld kost.
Het is vaak een afweging tussen kwaliteit en "bewaarperiode".
De meeste systemen gaan maanden (soms jaren) terug.
Er wordt daarom gekozen voor goedkope opslagmediums. (Tape)
Je wilt dus een tape die je maar 1x per dag moet vervangen. Dus heb je een lage refreshrate.
En als je meerdere camera's hebt gaat de resolutie omlaag. (want alles moet als het even kan op 1 tape)

Gelukkig zie je tegenwoordig meer digitale systemen opkomen, waarbij video op een (netwerk) hardeschijf wordt opgeslagen. Je moet alleen wel stabiele software hebben, want de standaard software die bij je webcam zit is meestal niet geschikt om langer dan een paar dagen continu te draaien (memory leaks enzo)

De meest simpele oplossing is elke 5sec een jpgje wegschrijven op FTP, of een mailtje sturen. Dan hoef je je iig geen zorgen te maken over het kwijtraken van beelden als de laptop wordt gestolen...

[ Voor 8% gewijzigd door Jimbolino op 08-12-2007 15:04 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:53:

Als je het zelf doet weet je tenminste wat voor kwaliteit je krijgt (als het goed is) en kost het ook geen rip uit je lijf. Ik zou opzoek gaan naar iets met:
- goede beeld kwaliteit (ook bij minder licht)
- goed merk, ivm goede drivers/software, want je wil natuurlijk niet dat het spul vastloopt om de haverklap
- je hoeft geen 25 frames/s maar slechts met een bepaal interval shots te maken en daarop kan je dan weer besparen.
Vaak zijn die systemen wat ouder en maken gebruik van een timelapse videorecorder. Uiteraard wordt ook altijd netjes de band regelmatig vervangen en het apparaat schoongemaakt (not) wat dus zorgt voor brakke kwaliteit als t puntje bij 't paaltje komt....

Een goede webcam kan inderdaad prima, al moet je wel rekening houden met de pc/laptop oid, die mag bij USB niet te ver weg staan. 25-frames hoeft idd niet, 1 per sec is al genoeg.

Vastlopen is vooral een kwestie van hardware. Mijn server handelt hier ook bewakingszooi af, gewoon simpel met WebcamXP. Motion detectie erop, en gaan. Als input hangt er een simpele TVkaart, welke via z'n composite input signaal krijgt.
Voordeel: geen webcam nodig, gewoon een standaard bewakingscameratje erop. In mijn geval wordt t beeld ook meteen m'n cai-netwerk op gezet zodat ik t op TV kan bekijken overal in huis (en via internet). Voordeel van losse camera ipv webcam is kwaliteit. Je kan makkelijk upgraden, en itt webcams kun je ook lensjes wisselen (ivm benodigde openingshoek).

Als t minder licht is zou ik zwartwit overwegen, dat is over t algemeen duidelijker in die omstandigheden. Voor gebruik tijdens openingstijden maakt dat niet uit, dan brand er toch zoiezo licht.

Voorbeeldje van mijn cam output:
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/camerashot.jpg

Tegenwoordig hangt er een kleurendome ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je een aparte pc neerzet kan je misschien http://linuxmce.com/ overwegen, ik las gisteren in t topic erover hier op GoT dat je daarmee ook cameras kan uitlezen enzo, en aangezien t Linux is heeft t miss minder kans op crashen ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Als je een apparte pc ervoor neerzet zou ik juist geen linuxmce pakken.
Daar zit veel meer in dat je voor zoiets nodig hebt wat alleen maar voor storingen zorgt.

Meer dan linux, driver voor webcam/capturekaart en motion detection software (motion dus) heb te toch niet nodig.
Dus zou een zo kaal mogelijke linux pakken.
Pagina: 1