Dell CERC SATA 1.5/6ch controller en hd's groter dan 500GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-02 16:31
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring met de Dell CERC SATA 1.5/6ch controller (stiekem een Adaptec 2610SA heb ik me laten vertellen) en schijven groter dan 500GB? Dell zelf kan mij nl. niet vertellen of deze kaart lief gaat zijn tegen 750GB of 1TB schijven. Ik heb nu nl. 3 300GB schijven in Raid 5 erin zitten en wil deze eigenlijk vervangen door 3 1TB schijven binnenkort.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb deze kaart met een raid 5 array van 5*500 gig en dat werkt wel goed.

Vraagje gebruik je deze kaart onder windows of linux?

[ Voor 27% gewijzigd door eppie op 08-12-2007 19:55 ]

• TJR
eppie schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:55:
Ik heb deze kaart met een raid 5 array van 5*500 gig en dat werkt wel goed.

Vraagje gebruik je deze kaart onder windows of linux?
Ja tot en met 500GB ondersteunen ze wel, vroeg me dus af of iemand er iets groters dan 500GB in heeft hangen. Ik draai onder Windows, hoezo?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Tristan W schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:45:
[...]

Ja tot en met 500GB ondersteunen ze wel, vroeg me dus af of iemand er iets groters dan 500GB in heeft hangen. Ik draai onder Windows, hoezo?
Ik heb nog zo'n controller liggen. Mijn 3 x 750 GB zijn besteld. Dus ik kan het binnenkort wel even testen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• TJR
Shuriken schreef op zondag 09 december 2007 @ 09:47:
[...]

Ik heb nog zo'n controller liggen. Mijn 3 x 750 GB zijn besteld. Dus ik kan het binnenkort wel even testen.
Ah spannend, wilde je die sowieso daarin gaan hangen of heb je daar een andere controller voor klaarstaan? Ik ben in ieder geval erg benieuwd!

• Shuriken

Shuriken

Tristan W schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:30:
[...]

Ah spannend, wilde je die sowieso daarin gaan hangen of heb je daar een andere controller voor klaarstaan? Ik ben in ieder geval erg benieuwd!
Nee ik heb inmiddels een Dell Perc 5/i PCIe 8x. Maar goed is wel handig om te weten voor de verkoop.

• TJR
Shuriken schreef op zondag 09 december 2007 @ 11:37:
[...]

Nee ik heb inmiddels een Dell Perc 5/i PCIe 8x. Maar goed is wel handig om te weten voor de verkoop.
Ah ideaal, ben wel benieuwd wat hij gaat doen, zou je me via dit topic up-to-date kunnen houden?

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 10:16
Hoi Tristan,

Ik heb zelf een PowerEdge 1800 staan met deze controller in en 3x500GB welke ik wilde vervangen door 6x750GB. Heb ook met Dell aan telefoon gehangen hierover en zij konden me bevestigen dat deze kaart perfect werkt met disks tot max 750GB en maximaal 64 RAID-containers.
De 6 disks zijn besteld en zouden overmorgen moeten toekomen, die gaan er dan meteen in en dan laat ik je weten wat het resultaat is.

De standaard prijs (kleine consument) die ze rekenen voor deze schijven is wel erg fors: 400 Euro/stuk voor het 750GB-model en 250 Euro/stuk voor het 500GB-model, beide prijzen exclusief BTW.

Als je de info graag bevestigd wil hebben: ik heb gebeld met een zekere Cinkiz, zijn rechtstreeks nummer bij Dell is +32 (0)2 711 96 46.

Groetjes,
Sven

• TJR
Ha Sven,

dank voor je bericht dit wisten ze bij Dell Nederland dus niet. Heb je contact persoon bij Dell proberen te bellen maar was niet aanwezig, weet jij trouwens hoe je zijn voornaam spelt dan kan ik hem ook nog even mailen nl. Jij hebt het over max. 750GB, kan ik er vanuitgaan dat ze dus weten op één of andere manier dat 1TB sowieso niet gaat werken?

Groet,

Tristan

• TJR
Heeft één van jullie al wat meer praktijk ervaring inmiddels?

• Shuriken

Shuriken

Tristan W schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:35:
Heeft één van jullie al wat meer praktijk ervaring inmiddels?
Ik heb dit weekend mn 750 GB Samsung F1 schijven eraan gehangen. Dit was geen probleem. Ik heb nog niet eens de laatste firmware erop gezet.

Het enige is dat de controller kennelijk geen LBA64 ondersteund. Dus Arrays mogen niet groter zijn dan 2 TB. Dus als je em helemaal vol wilt hangen met 1 TB schijven moet je er 2 arrays van maken.

Oh ja, ik ga er dus vanuit dat 1 TB ook ondersteund wordt. Dit omdat de array LBA48 ondersteund, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Shuriken op 23-12-2007 18:49 ]

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 10:16
Hoi Tristan,

Zelfde verhaal hier.
Ook bij mij hangen er 6 * 750GB schijven aan zonder enig probleem, met als enige opmerking wat Shuriken hierboven schreef, de beperking van 2TB/array.
Ik heb wel de laatste firmware op de controller geïnstalleerd om problemen te vermijden als ik achteraf wat zou moeten schuiven met de arrays (zie nota van Dell hierover op de website, probleem met editeren van arrays > 1TB voor firmware <= revisie A10).

Als je Windows of RHEL op je server hebt draaien, of als er een floppydrive in je systeem zit is dit geen probleem. Als je van USB moet booten om de firmware te upgraden is het net iets lastiger.
Ik heb een image file gemaakt voor USB met de firmware erop die je makkelijk kan gebruiken.
Stuur me maar een berichtje als je die graag wil hebben.

Groetjes,
Sven
Pagina: 1