Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Over The Weekend Project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat aan het volgende te denken. Een concept dat gebruik maakt van fora zoals deze om een groep geïnteresseerde personen te verzamelen om een internet project uit te werken in 1 weekend ("over the weekend").

Klinkt heel ambitieus en ik besef dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan, maar ik denk dat er voor dergelijke initiatieven nooit een betere tijd is geweest. Iedereen is in zijn vrije uurtjes wel bezig met wat hobby-projecten, waarom dus de krachten niet bundelen en enkele keren per jaar een weekend doorwerken.

Ik zou hierbij de "Getting Real" principes van 37signals (http://gettingreal.37signals.com/toc.php) in het achterhoofd houden. Dus gewoon proberen online te gaan na zo'n weekend, hierbij in het achterhoofd houden dat het beter is online te gaan met beperkte functionaliteiten die werken, dan met geavanceerde functionaliteiten die maar halvelings werken. Dus heel duidelijk afbakenen wat essentieel is voor het project, en enkel en alleen hierop focussen.

Een eerste project zou bijvoorbeeld een website kunnen zijn waarop geïnteresseerden zich kunnen inschrijven, er projecten gepost kunnen worden, personen zich kunnen inschrijven op bepaalde projecten (welke weekends kunnen ze en wat zijn hun specialiteiten). Ongetwijfeld hebben jullie zelf ook nog andere voorstellen...

Laat gerust je gedacht eens weten of (opbouwende) kritiek, alsook eventuele interesse....

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 09:39

Martinspire

Awesomeness

Afgezien van het feit dat er voor je 1e project al genoeg scripts zijn te vinden (TRAC bv: http://trac.edgewall.org/ ), lijkt het me nogal een vage omschrijving van wat je nou eigenlijk wilt doen. Aan wat voor opdrachten moeten we dan denken. Is het volledig onbetaald of gaat er nog iets opgezet worden voor enige kostenvergoeding. Het is allemaal leuk en aardig om een weekendje eventjes wat te maken, maar voor sommige dingen is dat echt gewoon veel te weinig.

Kortom, leg nog eens wat meer uit en geef eventueel wat voorbeeldjes...

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie alvast. Natuurlijk zijn er voor bepaalde sites bepaalde scripts te vinden, ik denk dat open-source sowieso een belangrijke rol in dergelijk concept kan en moet spelen.

We zouden in eerste instantie een soort pool kunnen aanleggen van geïnteresseerden die op basis van beschikbaarheid meewerken gedurende bepaalde weekens in een jaar. Natuurlijk moet dit niet altijd letterlijk een weekend zijn, sommige projecten zullen enkele weekends vergen, maar toch zou ik ook dan proberen altijd na het eerste weekend live te gaan met iets, en hierop eventueel later verder bouwen.

Iedereen heeft wel ergens ideeën voor creatieve of innovatie internet conceptjes (het éne al wat grootser dan het andere): bedoeling is om die ideeën te bundelen en daarna samen te beslissen (via stemming bijvoorbeeld) welk idee uitgevoerd gaat worden en wanneer.

Iedereen die meewerkt en iets oplevert krijgt eenzelfde belang in het project. Geen geldvergoeding iedereen zijn eigen idee kan namelijk ook gestemd worden, maar als er ooit inkomstmogelijkheden volgen (adverteerders met interesse, google ads, een project waarbij een kleine applicatie wordt opgeleverd die verkocht kan worden) worden deze dan verdeeld over het team.

Het is nog maar een wild idee, dat door de feedback van jullie, verder verfijnd kan worden zodat we weer een stap dichter kunnen komen tot het opzetten van iets dergelijks.

Op internet zijn er vandaag de dag zoveel mogelijkheden, iedereen zit wel met eigen ideeën maar kan deze soms alleen niet of niet zo goed uitgevoerd krijgen. Dit concept wil hier op een ludieke manier een antwoord aan bieden. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als hier dan ooit ook zaken uit volgen die echt blijken te werken. Denk dus gerust verder mee!

Verwijderd

Hoe wil je al de verschillende fases in een project over zoveel mensen en zo weinig tijd verdelen? Het lijkt me dat je niet met zijn allen over het framework wilt nadenken en bouwen omdat je dan een inconsistente handel krijgt, maar dit betekent ook dat voordat het framework er staat heel veel mensen niet aan het werk kunnen..
En het framework is maar 1 ding, de meeste mensen die hier hobby-en (vooral veel phpers) zijn gewend om layout / code etc allemaal in een keer te doen, terwijl je dit waarschijnlijk moet opsplitsen als je met zoveel mensen tegelijk werkt.. Hoe wil je dat allemaal aanpakken? Zijn er genoeg mensen die zin hebben om zich bekend te maken met een framework of methode die je uiteindelijk voor een project kiest?
De meeste bezwaren gelden eigenlijk vooral door het krappe tijdsbestek, maar ja als je er weer een langer project van maak verlies je misschien de werkende mensen :).. Moeilijk!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mij lijkt dat er inderdaad een soort voortraject op voorhand uitgewerkt moet worden door bijvoorbeeld een project manager en een designer (de schermpjes), zodat er in het weekend van keuze op de programmatie gefocust kan blijven. Natuurlijk zal hier overlap zijn, maar door gebruik van bepaalde frameworks kan de layout en code gesplitst worden. Ook hierin kan per project of interessegroep een keuze worden gemaakt.

Ik denk dat de open-source mogelijkheden die hierbij kunnen helpen aangewend kunnen worden door het team.

Ik zou de scope van de opdrachten in ieder geval heel beperkt houden. En dus puur een oplossing voorzien voor een probleem. Zie hiervoor ook de gekende en bewezen 37signals methodiek.

Misschien kan iedereen eens enkele ideeën in de groep gooien en kan er bekeken worden wat eventueel een goed eerste project zou kunnen zijn om het concept af te toetsen en om de discussie verder open te gooien.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 09:39

Martinspire

Awesomeness

Dus als ik het goed begrijp wil je dus de hobbyprojectjes van de Tweakerts op een wat professionelere manier op gaan zetten, waarbij er uiteraard vooraf nog wel wat werk wordt verzet (analyse enzo). En uiteindelijk ga je in 1 of meerdere weekends alle code schrijven en het zooitje opleveren.

Dit alles geheel kosteloos en open-source (logisch).

Op zich klinkt dit erg interessant, maar het grote gevaar zit het denk ik in het volgende: in hoeverre kun je afspraken maken met mensen die je eigenlijk niet kent, maar bovendien, wat ga je doen als iemand zijn afspraken niet nakomt.
Een ander ding wat erg belangrijk is, is het zoeken naar wie de kennis heeft van een bepaald onderdeel en de interessen heeft om mee te doen.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me erg leuk om hier aan mee te werken, maar ik heb het idee dat je bij het eerste de beste project al natgaat.
Ik denk dat je dan beter een (soort van) apparte site/groep kunt oprichten met een uitgebreide selectieprocedure (of in ieder geval dat je weet wie je hebt en waar je van op aan kunt qua kennis, tijd en motivatie.

Maar goed, het is niet erg om hier erover te discussieren. Lijkt me alvast handig om een poll of wat te hoduen over bepaalde onderwerpen waar je meer input over zou willen hebben.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Topicstarter
In hoeverre je afspraken kunt maken met mensen die je niet kent is natuurlijk de uitdaging. Het is niet zo dat hier bedrijfsprocessen meespelen waardoor er absoluut gescoord moet worden. Maar er mogen natuurlijk wel uitdagende doelen worden gesteld.

Je opmerking over die selectieprocedure is eigenlijk wat ik voorstelde: dat er al een site zou komen waar geïnteresseerden kunnen samenkomen en hun profiel nalaten (kennis en beschikbaarheid zijn hierbij de belangrijkste elementen).

Ik heb wel het gevoel dat er tot nu toe weinig respons is gekomen? Wachten jullie op meer concrete zaken (een website die hiervoor opgezet is) of zijn jullie gewoon niet geïnteresseerd? Handig om dit al even te weten natuurlijk ;)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Ik vindt dit zeker wel leuk, alleen ls je elkaar helemaal nog nooit gezien hebt denk ik dat het toch nare situaties kan oplveren waarbij iemand ineens niet meer "online" komt en zo het hele project ondermijnt,
Het belangrijkste is teambuilding, zodat iedereen z'n best doet en elkaar ondersteund. Want alleen dat is het leuk om te doen.

Ik hoop op onze outdoor lan ook zo iets te gaan doen, maar dan wel in real life, en wellicht niet in 1 weekend.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1