Externe Harddisk handmatig laten slapen

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 08:53
Ik vroeg me af of je met een bepaald commando of tooltje een specifieke Harddisk kunt laten slapen.

Ik weet dat je de tijd voor het slapen kunt verkorten met bijvoorbeeld Cocktail, maar dat is niet geheel wat ik zoek. Aangezien de interne Harddisk dan ook sneller gaat slapen.

En het lijkt me gezien de mogelijkheden van OSX niet zo erg moeilijk om handmatig een Harddisk te laten slapen. Of Apple is gewoon vergeten zoiets toe te voegen...

De reden dat ik dit wil is omdat mijn externe Harddisk elke keer bij het ontwaken van mijn iMac aanspringt. Terwijl dit niet nodig is. Op dat moment zit ik toch weer een aantal minuten met het geluid (niet erg luid) van de Harddisk welke toch na een bepaald moment gaat irriteren.
En omdat het niet nodig is dat hij aanstaat denk ik: Waarom niet gewoon handmatig uitzetten.

Op internet een paar topics gevonden met de zelfde vraag, maar geen antwoorden.
Hopen dat hier iemand is die een oplossing heeft.

(USB stekker eruit halen is geen optie ivm Time Machine)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
ik geloof dat een mybook dit wel kan ? Welke heb je eigenlijk ?

• Saeverix
Een LaCie... Maar het gaat niet om het merk. Ik vraag om een commando vanuit OSX om de schijf eerder manueel in slaapstand te zetten zonder te wachten op de ingestelde tijd van OSX...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Normaal zou je dit doen met 'pmset', maar dan kan het alleen globaal (pmset -a disksleep $aantalminuten)

Misschien helpt dit? (die CHUD tools kun je hier downloaden, moet je alleen wel verplicht (irritant) even een ADC account aanmaken.

• Saeverix
Wilke schreef op zondag 09 december 2007 @ 10:55:
Normaal zou je dit doen met 'pmset', maar dan kan het alleen globaal (pmset -a disksleep $aantalminuten)

Misschien helpt dit? (die CHUD tools kun je hier downloaden, moet je alleen wel verplicht (irritant) even een ADC account aanmaken.
Beide oplossingen zijn helaas Globaal. En zonder 'Direct Sleep' knop/commando...
Ben bang dat ik moet wachten tot Apple zoiets in OSX gaat bouwen :(

• Saeverix
SCHOP!

• Saeverix
* Saeverix schopt nog maar eens een keertje...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Gaat je harde schijf niet gaan slapen als je hem unmount/eject? Mijn externe (firewire) harde schijven spinnen allemaal uit eenmaal ze eject worden. Gewoon op het knopje drukken en ze gaan weer aan. Het is mogelijk dat je harde schijf daar geen ondersteuning voor heeft. Sleep je harde schijf naar je vuilbakje en het zou moeten werken. Vanop command line, net zoals alle andere Unix/Linux systemen: umount

Anders eens smartmontools installeren (handmatig of via Fink), ik denk dat daar een hele hoop utilities inzitten die smart commands (zoals sleep) kunnen geven. Wel moet je weten dat elke keer het systeem de harde schijf moet accessen deze weer aangaat wat de levensduur dus enorm kan verkorten. Dus Time Machine, Spotlight, slocate en alle andere van die features moeten dus voor die schijf uitgeschakeld worden.

In mijn ervaring gaat een schijf die elke keer in de slaapstand gaat veel sneller kapot dan een schijf die gewoon blijft draaien. Ik heb hier 30-tal IDE schijven die al meer dan 3 jaar constant aan het draaien zijn en nog geen enkele stuk. Schijven in de workstations die stabiel op de grond staan maar elk uur aan- en uitgaan heb ik bijna allemaal moeten uitwisselen en deze zijn maar 2 jaar oud.

[ Voor 87% gewijzigd door Guru Evi op 11-12-2007 16:52 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

ja zo gebruk ik dit ook:) bevalt tot nu toe uitstekend...
kan me echter wel voorstellen dan je als je heel veel externe schijven hebt, het enigzins vervelend kan wezen.. moet je misschien op de usb of firewirekabels een merkje doen zodat je weet welke van welke is mocht je deze er opnieuw er in willen doen om te gebruiken..

Verwijderd

Mijn behuizing voor mijn externe HD is niet goed geaard o.i.d.
Ik hoor namelijk altijd heel luid via mijn speakers als de schijf op spint of uit gaat.
Is het mogelijk om ergens in Mac OS X in te stellen dat de schijf niet in Standby moet gaan?
Pagina: 1