Toon posts:

Openhouden van verbindingen door Planet

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje last van het feit dat planet internet volgens mij op de een of andere manier verbindingen via het internet openhoudt terwijl ze al lang niet meer zouden moeten bestaan. Ik zal twee voorbeeldjes geven om het te illustreren.

De eerst is bij het gebruik van een ftp server. Ik gebruik daarvoor een programma als Flashfxp of gelijkwaardig. Deze server heeft geen idle time out ingesteld (en kickt mij dus nooit).
Ikzelf heb ook geen idle timeout in mijn programma ingesteld. Als ik nu inlog en langer dan ongeveer 20 minuten idle ben, en ik dan het ftp programma afsluit of de verbinding verbreek, dan blijft deze verbinding volgens die ftp server bestaan. Ik kan dan mijn modem/router uitzetten en opnieuw aanzetten en alle aan internet gerelateerde apparaten in het huis aan en uit zetten, maar de server denkt dat nog steeds dat ik ben ingelogd. Als degene waar de ftp server staat netstat gebruikt laat die een ESTABLISHED verbinding met mijn ip zien, ook op het moment dat mijn router/modem uit is.
Ik heb dus geen enkele controle meer over deze verbinding en deze verbinding zal blijven bestaan tot de ftp server aan de andere kant mij er uit gooit.

Daaraan gerelateerd is het volgende:
Het is mogelijk om bestanden van Server A naar server B te verplaatsen zonder dat deze transfer via jouzelf gaat. (site to site transfer/fxp). Op het moment dat deze transfer korter dan ongeveer 20 minuten duurt en ik deze abort dan stopt hij gewoon netjes. Doe ik dit na 20 minuten dan gaat hij gewoon door. Op dat moment kan ik weer alles opnieuw opstarten, maar de transfer gaat door tot het bestand geheel verzonden is of een van beide servers er mee op houdt. Hier heb ik geen enkele controle over. Ook op het moment dat ik meerdere grotere files in queue zet om te transferren, zal hij nooit zien dat het bestand klaar is als het langer dan 20 minuten duurt. ik ben dan als het ware het contact verloren, maar hij gaat welk gewoon door met senden. Hij zal op deze manier nooit aan het volgende bestand in de queue toekomen.

Het specifieke probleem wat ik nu heb is dat er een of andere irc-server is waar ik verbinding mee wil maken. Maar deze server denkt al meer dan 1 week dat ik nog verbindingen heb openstaan. Dit is inmiddels niet meer het geval, dus het zijn ghosts. Normaal gesproken zullen deze ghosts automatisch time-outen, maar bij mij doen ze dit dus niet.

Nu vraag ik mij af of dit aan planet internet ligt. Ik woon de helft van de week ergens anders en daar heb ik internet van orange. Orange vertoont geen enkele van deze eigenschappen en ik weet zeker dan 99% van de ISP's en internet gebruikers dat niet heeft.

Het ligt niet aan mijn computer, want het is met alle computers in dit huis.
Ik heb nog niet getest bij een planet internet aansluiting bij iemand anders thuis.
Ik heb zo'n oud speedtouch modem wat getweaked is zodat het een "router" wordt.

Ik zal ook even een mailtje naar planet sturen met deze specifieke vraag, maar ik weet niet of ik daar nu zoveel antwoord ga krijgen. Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. Ik verwacht niet echt een oplossing te vinden want ik denk dat de "fout" bij Planet Internet ligt, maar je weet het maar nooit.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Planet doet dat niet. A) is dat namelijk helemaal niet iets wat ze zouden moeten doen en b) werkt hun apparatuur zoveel mogelijk niet op die netwerklaag (TCP) omdat dat te veel resources kost. En state bijhouden al helemaal, op deze schaal.

Jouw modem, echter, loopt wel in dit soort zaken te kutten. Ik zou in de eerste instantie daar eens een scherpe blik op werpen. En die oude speedtouches zijn overigens compleet niet geschikt als router. Ze hebben bijvoorbeeld ook maar maximaal 256 NAT table entries. Daar ben je binnen een paar minuten al doorheen als je een beetje stevig gebruik maakt van het internet. Laat staan als je een torrent opzet ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2007 12:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste gedachte was ook mijn "router".
Maar hoe verklaar je dat ik nog steeds ben ingelogd en een established verbinding heb op het moment dat mijn router/speedtouch 5 minuten compleet uit staat. Op dat moment zouden alle eventueel nog openstaande verbindingen toch gewoon dicht moeten gaan? Of moet de hij langer dan vijf minuten uit om dat voor elkaar te krijgen?

Verder kan ik misschien wel een soort van reset proberen

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 13:01:
Mijn eerste gedachte was ook mijn "router".
Maar hoe verklaar je dat ik nog steeds ben ingelogd en een established verbinding heb op het moment dat mijn router/speedtouch 5 minuten compleet uit staat. Op dat moment zouden alle eventueel nog openstaande verbindingen toch gewoon dicht moeten gaan? Of moet de hij langer dan vijf minuten uit om dat voor elkaar te krijgen?
Omdat je speedtouch niet 'actief' verbindingen staat te onderhouden. Zo werkt tcp niet. Verbinding wordt opgezet, en totdat die expliciet gesloten wordt blijft 'ie open.

Verwijderd

Topicstarter
ok, goed punt.
als ik in mijn modem naar telnet 10.0.0.138
>nat
>list

doe geeft hij 255 verbindingen weer, ofwel je hebt gelijk dat het vol is.
Is er een manier dat ik als ik het IP weet waar die verbindingen nog naar openstaan, ik ze er uit kan gooien?

Ik moet inderdaad dan maar eens kijken naar een nieuwe router. Is de beste suggestie dit modem te blijven gebruiken (als niet getweaked modem) en daar een router bij te zetten, of een nieuw router/modem van KPN/planet te kopen en deze te vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
Ter verduidelijking: ze staan dus niet bij de 255 verbindingen waarvan hij weet dat ze openstaan, want die lijst gaat we leeg bij een modem reboot (of ze nu daadwerkelijk ook gesloten worden daarbuitengelaten)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 13:14:
ok, goed punt.
als ik in mijn modem naar telnet 10.0.0.138
>nat
>list

doe geeft hij 255 verbindingen weer, ofwel je hebt gelijk dat het vol is.
Is er een manier dat ik als ik het IP weet waar die verbindingen nog naar openstaan, ik ze er uit kan gooien?

Ik moet inderdaad dan maar eens kijken naar een nieuwe router. Is de beste suggestie dit modem te blijven gebruiken (als niet getweaked modem) en daar een router bij te zetten, of een nieuw router/modem van KPN/planet te kopen en deze te vervangen?
Ik zou gewoon een willekeurig ADSL modem kopen (linksys of iets anders redelijk fatsoenlijks) en dan moet 't beter gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal daar eens naar kijken.

Maar m'n andere vraag. Ik heb nu een specifieke server waarvan ik het ip en poort weet waarvan hij denk dat ik nog verbindingen heb openstaan. Deze verbindingen wil ik van mijn kant uit sluiten, terwijl het modem denkt dat ze er niet meer zijn. Is er een mogelijkheid om vanuit mijn modem ofcomputer handmatig een sluitcommando te geven?

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 12:39:
Planet doet dat niet. A) is dat namelijk helemaal niet iets wat ze zouden moeten doen en b) werkt hun apparatuur zoveel mogelijk niet op die netwerklaag (TCP) omdat dat te veel resources kost. En state bijhouden al helemaal, op deze schaal.

Jouw modem, echter, loopt wel in dit soort zaken te kutten. Ik zou in de eerste instantie daar eens een scherpe blik op werpen. En die oude speedtouches zijn overigens compleet niet geschikt als router. Ze hebben bijvoorbeeld ook maar maximaal 256 NAT table entries. Daar ben je binnen een paar minuten al doorheen als je een beetje stevig gebruik maakt van het internet. Laat staan als je een torrent opzet ofzo.
Ik heb inmiddels geregeld dat ik een nieuwere speedtouch kan gebruiken (546i). Deze heeft vier poorten en van zichzelf al router functionaliteit.

Echter, na een grote file halverwege na 20 minuten versturen heb ik geprobeerd te stoppen, maar deze blijft nog steeds doorgaan. Dit heeft dus nog niet gehopen. Ligt het nog steeds aan speedtouch?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:40:
[...]Ligt het nog steeds aan speedtouch?
Dat kun jij veel beter bekijken dan wij. Hoeveel NAT entries heb je nu en wat is het maximum van dit model?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1