Toon posts:

notebooks op het podium?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een muzikant en gebruik mijn notebook op het podium met behulp van programma's als ableton live, cubase SX3. Echter de ingebouwde geluidskaart in mijn notebook is van slechte kwaliteit.
Voordien gebruikte ik mijn firewire mengpaneel ( Phonic Helix) als geluidskaart, maar firewire connectie blijkt zeer fragile te zijn, en valt al eens geregeld uit. Dat risico wil ik dus niet tijdens een optreden nemen.

Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing.
Er zijn een aantal zaken belangrijk: Ten eerste moet de audio natuurlijk van goede kwaliteit zijn.
Ten tweede heb ik graag veel aansluitingen. Ideaal zou zijn dat er uitgangen zouden zijn voor dikke jacks. Deze zou ik dan verbinden naar het mengpaneel om het geluid van mijn laptop in de mix te brengen.
Ten derde is het ook zeer belangrijk dat er zeer weinig time lags zijn. Ik maak veelvuldig gebruik van midi keyboards en daar is het dus van groot belang dat vertragingen geminimaliseerd worden.

Ik wil gerust voor dit alles wat meer geld leggen.

Ik heb al wat rond gekeken en op het eerste zicht lijkt de creative USB soundblaster connect me wel wat. Maar ik maak me zorgen om het feit dat deze nog steeds USB 1.1 gebruikt. Vooral dan om het feit van timelags. Bovendien weet ik niet goed of hij de juiste uitgangen heeft.

Andere suggesties?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 08:46
Over de latency van USB hoef je je geen zorgen te maken. De reden dat USB 1.1 gebruikt wordt is gewoon omdat die al genoeg bandbreedte levert voor 4 stereokanalen.
De latency kan wel sterk varieren tussen de geluidskaarten (en de kwaliteit van hun drivers) onderling.
Ik heb zelf die soundblaster nog niet gebruikt, dus daar kan ik helaas verder weinig over zeggen.

RME zoals hierboven genoemd maakt kwalitatief zeker de beste geluidskaarten (zowel qua geluidskwaliteit als wat betreft vertraging) maar ik heb toch al regelmatig gehoord dat indien de pcmcia versie gebruikt werd, de aansluiting tussen de pcmcia kaart en de geluidskaart zelf ook enigszins fragiel is, en je daar dus ook wat voorzichtig mee moet zijn.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Adion schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 11:06:
De reden dat USB 1.1 gebruikt wordt is gewoon omdat die al genoeg bandbreedte levert voor 4 stereokanalen.
Wel onder voorwaarden:

- Niet full duplex
- Niet hoger dan 24 bit 48 Khz...

Meer trekt usb 1.1 simpelweg niet. Latency is inderdaad geen probleem.

Misschien moet je eens kijken naar een USB -> ADAT conversie interface. Dan kun je bijvoorbeeld van Berhringer een 8 kanaals ADC kopen, waarmee je meer dan zat kanalen kan opnemen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
RME is blijkbaar toch een beetje boven mijn budget (over de €500). Het heeft ook vanalles dat ik niet nodig heb. De aansluitingen moeten toch wel tegen stootje kunnen, anders kan ik evengoed met mijn mengpaneel blijven verder werken.

Ik heb dit nog gevonden: http://www.emu.com/produc...ategory=611&product=15186

Dit lijkt alles te hebben dat ik nodig heb.

Iemand enige ervaring mee?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als 500 euro teveel is...kijk eens naar de Tascam US 1641, die staat bij Feedback voor 399 in de folder.

Heeft 16 inputs, 4 outputs, digitaal en MIDI op een USB2 interface...wel 19" modelletje, maar dan heb je voor <500 een erg uitgebreide interface waar je heel wat op kwijt kunt

linkje: http://feedback.nl/?b=US1641

[ Voor 6% gewijzigd door MissingDog op 08-12-2007 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
thx, allemaal erg interessant :)
Nu nog een keuze maken

Verwijderd

Dat firewire vaak uitvalt zal wel temaken hebben met wat voor chip je gebruikt. TexasInstruments FW chip voor 2006 zijn de betere op de markt op moederborden/laptops/losse pci kaarten. Realtek zijn helaas om tehuilen kwa stabielteit laatstaan dat hij alle device's ziet. Ik zou geen Creative nemen. Sorry maar dat is gamers troephoek. Professionele spullen zoals Motu, RME, Edirol en M-audio zijn en hebben betere keuz voor jou situatie. Anders kijk eens op homerecording.be daar is erg erg veel informartie tevinden. Vele voor je hebben daar al de zelf gelijke vraag gesteldt. En je wordt daar altijd hartelijk ontvangen en beantwoord. En pixie en Waxx daar hebben verdomt veel kennis en ervaring op podium en studio materiaal.
Pagina: 1