[PS] Vector (.eps) met transparantie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111208

Topicstarter
Beste lezer,

Ik zoek al een tijdje op internet en hier op de fora, maar ik kan mijn probleem er meestal niet goed in terugvinden, of het zijn (volgens mij) hele andere/grotere problemen. Vandaar dat ik toch maar even vraag:

Ik heb een logo gemaakt in Photoshop (CS3) en deze wil ik graag als .eps opslaan. Dat gaat prima, en als ik hem open blijft hij haarscherp. Deze is dan ook volledig opgebouwd uit shapes.

Het probleem is alleen dat ik nu totaal geen transparantie meer heb. Alles wat transparant was, wordt nu gevuld met wit. (Ik heb Illustrator ook op mijn PC staan, maar weet niet hoe dit werkt).

Zou iemand mij hiermee opweg kunnen helpen? Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232768

beter als psd opslaan dan word transparantie behouden.

maar wat ga je er mee doen drukwerk internet

groeten Hennie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:17
Anoniem: 111208 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:37:
Beste lezer,

Ik zoek al een tijdje op internet en hier op de fora, maar ik kan mijn probleem er meestal niet goed in terugvinden, of het zijn (volgens mij) hele andere/grotere problemen. Vandaar dat ik toch maar even vraag:

Ik heb een logo gemaakt in Photoshop (CS3) en deze wil ik graag als .eps opslaan. Dat gaat prima, en als ik hem open blijft hij haarscherp. Deze is dan ook volledig opgebouwd uit shapes.

Het probleem is alleen dat ik nu totaal geen transparantie meer heb. Alles wat transparant was, wordt nu gevuld met wit. (Ik heb Illustrator ook op mijn PC staan, maar weet niet hoe dit werkt).

Zou iemand mij hiermee opweg kunnen helpen? Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.
Illustartor kan transparantie aan.. Je kunt opslaan als EPS. Alleen een gradient met transparantie gaat nu lukken ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt inderdaad ook gebruikt voor het bedrukken van objecten. Het moet in ieder geval mogelijk zijn dit schaalbaar te hebben.

Het vectoriseren is dus een must.

EDIT
Ik heb hem nu opgeslagen als .psd en geopend in Illustrator. Vervolgens weer geprobeerd op te slaan als .eps maar nu geeft hij een fout - Can't save the illustration. Can't print the illustration.

Ik heb bij het openen van het .psd bestand zowel flatten image als Convert layers to objects gedaan. Geen succes.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 111208 op 07-12-2007 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:17
Probeer alles eens over te trekken.. Ik heb het net nog even getest voor de zekerheid. Maar in Illustrator CS3 kan ik gewoon met transparantie opslaan als EPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 21:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 111208 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:48:
Ik heb bij het openen van het .psd bestand zowel flatten image als Convert layers to objects gedaan. Geen succes.
:o Neeeee dát had je beter níet kunnen doen :P

Heb je het origineel mét layers nog?

Weet je, voordat je hier mee verder gaat, of hiermee dingen gaat bedrukken die geld kosten, leer jezelf in godsnaam wat over vectoren en over Illustrator! Dat scheelt je straks een hoop geld en een hoop foutgedrukte dingen. Hoewel, het kan goed gaan, maar ik verzeker je dat je een hoop telefoontjes met je drukkerij verder bent en dat die ook met allemaal termen smijten die je dan weer niet begrijpt. 8)7

Dus, Google eens rond en lees wat tutorials voor Illustrator voordat je allemaal knoppen aan gaat klikken :D

Ik zou je graag naar VectorMagic sturen, maar die is nu offline. Zou je zo je plaatje als PNG kunnen invoeren en hij trace't hem voor je naar vectoren.

Okay, wat je wel kan doen, is even in Photoshop je documentje openen en alle paden 'Saven' in het 'Paths' paletje. Dan kijk je of je file nog een achtergrondlayer heeft, die toevallig wit is, of zwart ofzo. Niet leeg in ieder geval. Die layer haal je weg. Als het goed is zie je nu grijs-witte blokjes, als een schaakbord. Heb je iig je transparantie terug.

Sla nu je document een keer op als EPS en een keer als TIFF. Open die weer in Illustrator. Kijk wat je hebt. Als je alle vormen hebt én een transparante achtergrond - sleep hem even over een gekleurd vlakje heen, dan zie je of hij transparant is - dan kun je hem opslaan als EPS daar.

Oja en post anders je bestandje eens, dan kunnen we eens in het echt zien wat je tot nu toe hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 08-12-2007 13:14 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden...mooie uitleg van Dark Blue, petje af ;)

Maargoed, ik ben er zeker van dat Illustrator hem goed heeft, en met transparantie. Het punt is dat ik hem in Illustrator niet op kan slaan wegens de volgende foutmelding:

Can't save the illustration. Can't print the illustration.

Dus dat ga ik nu even uitzoeken...ik ben er bijna... :D

EDIT
Dit schijnt een bekend probleem te zijn in CS2/CS...dus ik download nu de gratis trial van CS3, voor de mensen met hetzelfde probleem..je haalt hem hier.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 111208 op 08-12-2007 16:51 ]

Pagina: 1