[Case] het Antec Sonata Plus 550 topic

Pagina: 1
Acties:
  • 3.606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Deze nieuwe case van Antec is volledig onderbelicht terwijl hij al wel prima te krijgen is, dus vandaar dit topic. Als we de verschillende reviews mogen geloven gaat deze nog eens heel populair worden.

Antec Sonata Plus 550

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc192/PayBas/plus550.jpg
Info
Form factor:mATX, ATX
Voeding:550 Watt NeoPower
Afmetingen:42.4cm (H) x 20.5cm (W) x 46.2cm (D)
Frontpanel:2 x USB 2.0
1 x IEEE 1394 (FireWire®, i.Link®)
Audio In and Out (High Definition and AC’97 compatible)
Drive bays:External 3 x 5.25"; 1 x 3.5"
Internal 4 x 3.5" for HDD or 3 x 3.5” with HDD suspension
Ventilatoren:1 x 120mm TriCool™ rear exhaust fan (installed)
2 x 92mm front fan mounts to cool the HDD (optional)

Key Features
HDD Suspension system
Om vibraties van hardeschijven tegen te gaan kan je ze door middel van elastieken in de lucht laten hangen. Schijnt wel goed te werken, al moet je ze wel goed aanspannen, en vooral niet proberen je PC te verhuizen want ze kunnen nog wel eens eruit vallen. Maar voor de mensen die hun PC gewoon stil laten staan (99%) is dit wel een coole oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc192/PayBas/plus550_2.jpg

Sound Dampening Material
De bijde zijkanten en bovenkant zijn van binnen bedekt met een speciale plastic laag die geluid van de PC zou moeten dempen.
Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc192/PayBas/plus550_1.jpg

Antec NeoPower 550
Zeer hoog aangeschreven voeding met modulair kabelsysteem.
Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc192/PayBas/plus550_3.jpg

Links
Officiële Sites:
Reviews:
Pricewatch:

Overig
Markt postitionering:
Antec lijkt met de Plus 550 wederom te mikken op het publiek dat een stille PC wil, maar dan een stapje hoger dan de gebruikelijke Sonata I/II/III crowd. De 550W PSU bevestigd dit ook en als we enkele reviews mogen geloven is deze NeoPower ondergewaardeerd wat betreft wattage.
De Plus 550 is dan ook meer voor de PC "enthusiasts" die óók van stilte houden.

Persoonlijke samenvatting:
+++ Stille NeoPower 550W voeding
+ HDD suspensie systeem
+ Kabel management systeem
++ Geluidsdempend materiaal
+ 1 x 120mm achterin
++ Thumbscrews die je niet kwijt kan raken (zitten vast)
++ Geen deurtje aan voorkant (is persoonlijk)
+ Luchtrooster in volledige hoogte van de kast aan de voorkant
+ Verwijderbare stoffilters
+ Hoogwaardige zwarte lak
+ Antivibratie pootjes onder kast
++ Prijs

– mobo tray niet verwijderbaar
– 2 x 92mm voorin i.p.v. 1 x 120mm (al zal dit voor sommigen juist positief zijn)
– casefans voorin niet meegeleverd

[ Voor 14% gewijzigd door BasNation op 21-01-2008 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic. Ik twijfel zelf tussen deze behuizing en de Antec Solo. De Solo is bijna identiek aan de Sonata Plus 550, maar wordt zonder voeding geleverd. Ik weet namelijk niet hoe stil de de NeoPower 550 voeding in de Sonata Plus 550 is, ik kan nergens reviews vinden met geluidsmetingen. Ook al claimt Antec in de Product Flyer van de NeoPower 550 minder dan 18 dBA aan geluid, ik heb dat nergens in een review bevestigd gezien. Uit de review van de Corsair VX450W bij silentpcreview.com blijkt dat die 21/22 dBA produceert, en dat is ook een van de voedingen die door hen wordt aangeraden. De NeoPower 550 heeft dan een 80mm fan, de VX450W heeft een 120mm fan, dus ik kan mij eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat de 550 echt 18 dBA produceert terwijl de VX450W al 21/22 dBA produceert. Aan de andere kant levert de NeoPower 550 meer vermogen en is het een modulaire voeding. Moeilijke keuze.

Ook valt op dat de behuizing ventilatiegaten heeft onder aan de achterkant bij de PCI sloten. Wat voor nut heeft het stoffilter aan de voorkant als er via deze ventilatiegaten stof binnen kan komen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Nu online
Je kan inderdaad een Corsair CMPSU-520HXEU combineren met de Antec Sonata SOLO. Dan ben je ietsjes duurder uit maar heb je een ietsjes stillere PC, bovendien heb je dan alsnog je modulaire systeem :).

Als je dan de Antec TriCool 120mm eruit sloopt en vervangt met een Nexus realcool ofzo dan ben je al helemaal goed bezig :).

Dit is denk ik dan ook wat ik zelf ga doen.

[ Voor 7% gewijzigd door BasNation op 12-12-2007 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 00:40
als ik goed had was de solo echt iets kleiner. Ik heb zelf de Solo staan hier.
Vind het een mooie kast enkel kabelmanagement is niet echt handig te doen.
Je racks zitten al heel snel in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:18
Volgens mij is dit gewoon dezelfde kast als de Solo en de Designer 500 (de witte). De afmetingen van de 550 lijken volgens de site van antec iets af te wijken maar lijkt me niet logisch dat ze er een andere kast van hebben gemaakt.

Ik heb zelf 2x een Solo opgebouwd met daarin ook de voeding die nu standaard in de 550 zit, en een Designer 500 voor mijn vriendin (haar oude PC was niet om aan te horen zoveel lawaai..), en moet zeggen dat ik het zeer prettige kasten vind.

Zeker de modulaire kabels van de voeding zijn handig om zo min mogelijk rotzooi in de kast te krijgen, en als je maar 2 HDs en een DVDbrander er in hangt dan is het goed te doen om de kabels netjes weg te werken op de daarvoor bestemde plaats (tip: neem geen floppy drive.. ;) ).

Ook de stoffilters doen blijkbaar hun werk omdat er weinig tot geen stof in de ene Solo zat toen ik het geheugen onlangs heb geupgrade. Als reactie op hiervoor, stoffilter zit alleen aan de voorkant omdat daar de lucht wordt aangezogen. Aan de achterkant gaat het er uit en is er weinig kans dat er stof in komt (zeker als je de PC vaker aan hebt staan dan uit...).

PC + voeding is in ieder geval redelijk stil (heb geen dB's gemeten) out of the box. De voedingfan hoorde ik de eerste keren amper aanslaan (subjectief natuurlijk).

(PS: zit nog een spelfout in topic-start: bijde ipv beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Nu online
I've experimented lots with 120mm intake fans and have come to the conclusion that they are almost always overkill. The front intake fan rarely aids much in actual cooling, and is mostly useful for cooling the HDD(s). In the role of HDD cooling, any 120mm fan is serious overkill. Even a 120mm Nexus Real Silent running at 5V supplies much more air than needed. Over the years, I've generally opted to use a super quiet 5-volt 80mm or 92mm fan mounted right onto the 120mm fan grill for HDD cooling. This provides more than enough airflow, and is usually quieter than a 120mm solution, something that's very important considering the front fan is the closest source of noise escaping from the case. So I applaud Antec's choice of 92mm intake fans on the P150 (lees: Plus 550). For my build I used a 92mm Nexus Real Silent fan at 5V in the upper position as a HDD cooler. It kept my drive nice and cool, no matter what the ambient room temperature, and was not at all audible, even from 1-2 feet away.
link: http://www.silentpcreview.com/article272-page3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThoffeGast schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:23:Ook de stoffilters doen blijkbaar hun werk omdat er weinig tot geen stof in de ene Solo zat toen ik het geheugen onlangs heb geupgrade. Als reactie op hiervoor, stoffilter zit alleen aan de voorkant omdat daar de lucht wordt aangezogen. Aan de achterkant gaat het er uit en is er weinig kans dat er stof in komt (zeker als je de PC vaker aan hebt staan dan uit...).

PC + voeding is in ieder geval redelijk stil (heb geen dB's gemeten) out of the box. De voedingfan hoorde ik de eerste keren amper aanslaan (subjectief natuurlijk).
Bedankt voor je reactie, goed om te horen dat stof geen probleem zal worden.

Maar daarnaast heb ik nog een ander vraagje, waar de de bezitters van de behuizing mij wellicht mee zouden kunnen helpen. Zie deze foto, hier is een 120 mm fan achter de harddisk cage bevestigd die een videokaart met een Arctic Cooling Accelero S1 koelt. Blijkbaar is de fan met ijzerdraad bevestigd in een paar gaten van de harddisk cage. De behuizing is dan wel een Antec P182, maar dit lijkt mij ook wel een mooie oplossing om voor wat meer airflow te zorgen als ik een 8800 GT met Arctic Cooling S1 in mijn Antec Solo ga inbouwen. Dus ik vroeg mij af, zien de Sonata Plus 550/Solo bezitters hier ook van die gaten in de harddisk cage zodat daar met ijzerdraad een fan kan worden bevestigd, of andere mogelijkheden om daar een fan te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:37:
[...]
Dus ik vroeg mij af, zien de Sonata Plus 550/Solo bezitters hier ook van die gaten in de harddisk cage zodat daar met ijzerdraad een fan kan worden bevestigd, of andere mogelijkheden om daar een fan te bevestigen?
Op de diverse foto's zie je dat de 550 (en rest van familie) van die harddisk suspension onderdelen heeft. Deze kan je er uit halen en de hd's normaal vastschroeven (met dempers), waardoor je wat ruimte overhoudt om te experimenteren met ijzerdraad en fans.. (op eigen risico :) ).

De vraag is wel of er genoeg ruimte achter je 8800 overblijft voor een fan, volgens mij moet dat net passen, in 1 van mijn machines zat een 8800 GTS(?) 320 MB variant, en daar zou het nog net passen.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 21:27
Ben ook opzoek naar deze kast. Zie hem eigenlijk alleen bij Azerty staan cool prices had hem vorige week nog op voorraad volgens mij maar nu staat die op een andere status. Ergens anders nog mogelijk heden?

Ik wilde eerst een sonata III kopen staat wel leuk bij m'n oude sonate maar die gaat toch naar de woonkamer dus ze hoeven niet meer zoveel op elkaar te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Als je even op Google zoekt, vind je meer winkels die 'm hebben. Bij Azerty is ie wel het goedkoopst, al is ie daar al wel flink in prijs gestegen. Pas geleden stond ie daar in de aanbieding voor 125 euro.
Ik heb zelf hier de Antec P150 staan (vrijwel identiek, maar dan met 430W voeding). Die voeding is overigens serieus stil. Luidste component in die kast is de cpu fan, maar hij staat altijd aan en als ik in deze kamer slaap (logeerkamer) heb ik er totaal geen last van.

Zelf wil ik voor mijn nieuwe kast waarschijnlijk toch voor de Solo i.c.m. de Corsair 450W voeding gaan. Geen modulaire voeding helaas, maar wel ietsje goedkoper en ietsje zuiniger (de NeoHE 550 is geen 80+ voeding, de Corsair wel).

De officiële afmetingen van de twee kasten volgens de Antec webiste overigens:
Unit dimensions Plus 550:
• 42.4cm (H) x 20.5cm (W) x 46.2cm (D)
Unit dimensions Solo:
- 43.18cm (H) x 20.57cm (W) x 47cm (D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik ben zeer sterk aan het overwegen deze case te halen. Ik ben namelijk op zoek naar een degelijke en vooral muisstille mid tower met stijl :). Dus geen 'stoere' gamer's case ofzo, maar eentje die elegantie uitstraalt. Ik heb echter nog een tweetal vragen voordat ik tot de aanschaf over ga.

Ik heb zeer mijn twijfels bij de stilte van de 120mm tricool, zelfs op low. Het is de bedoeling dat je je oor tegen de kast moet houden om te horen of de PC wel aan staat. Ik heb alleen maar low-energy onderdelen erin zitten (Sempron 140 45W TDP, onboard GPU en verder een paar Caviar Green schijven maar verder niks). Kan iemand bevestigen dan wel ontkrachten dat je de TriCool op low niet of nauwelijks hoort? Of is het beter om er maar een stille casefan bij te kopen?

Mijn tweede vraag gaat over de front van de Sonata Plus 550: waar is deze van gemaakt? Van plastic/kunststof of is deze ook van staal? Als hij van plastic is: hoe degelijk voelt hij aan als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld het deurtje van de Sonata III? Bedankt!

edit: nog eentje: waarom is de NeoPower550 niet 80+ certified als hij een rendement van 86% haalt?

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-10-2009 20:52 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1