Toon posts:

[Crysis] Verknoeit geheugen videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tot drie keer toe, eenmaal tijdens het spelen van de demo, en tweemaaltijdens het laden van de full version, was mijn beeld opeens compleet 'corrupt'. Ik zag EXACT hetzelfde als wat ik zag toen het geheugen van mijn vorige twee videokaarten kapot was: een pixelig herhalend patroon, en de muis vormt, in een vierkant, ook een patroon.
In tegenstelling tot die keren dat mijn kaart kapot was, helpt een reboot nu wel. In andere games heb ik totaal geen problemen, en als het even meezit, kan ik Crysis ook zonder problemen spelen. Maar je schrikt wel van zo'n scherm, omdat ik in ieder geval meteen denk dat m'n kaart kapot is/gaat... Toch lijkt me dat niet zo, omdat ik verder nul komma nul problemen heb, en dat is echt niet zo als je kaart echt kapot is.

Ik heb wel gelezen dat sommigen last hebben van artifacts, maar ik vroeg me af of iemand anders dit ook heeft, zo'n typisch 'kapot geheugen' patroon...? Ik speel op Vista 32 bits met een 8800GTX. OP dit moment draai ik de aller nieuwste beta drivers: ten tijde van de demo had ik andere, maar wel hetzelfde probleem. Nou ja, probleem: het is niet echt reproduceerbaar maar nogal willekeurig... Is dit een bekend iets...?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Het zijn beta drivers, dat weet je toch?

Homey — Critics are those without skills to create.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
WeeJeWel schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:46:
Het zijn beta drivers, dat weet je toch?
Dat hoeft niet direct te zeggen dat dat het probleem is.
Wordt vaak gezegd, beta lijkt af en toe te klinken als alpha. :P
En sowieso zou het raar zijn dat de nieuwste versies nog steeds fouten hebben in Crysis voor zo'n kaart. (Het kan...dat wel, maar erg onwaarschijnlijk.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb altijd beta's gebruikt, maar ALLEEN met Crysis krijg ik dit effect alsof het geheugen kapot is. Het zijn geen artifacts in het spel, maar het hele scherm is gewoon 'corrupt'. Alleen een harde reboot helpt. Ik heb na de laatste keer iets van anderhalf uur prima gespeeld: dat zou echt niet kunnen als het geheugen (lichtelijk) kapot was.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Als dit al twee maal eerder voorgekomen is, zou ik de fout niet bij de 8800GTX zoeken. Twee voor de hand liggende oorzaken (in volgorde van wat ik het waarschijnlijkst acht):

1): Slechte koeling. Het is goed mogelijk dat je een kast en opstelling hebt waarin je video kaart oververhit raakt. Dat is juist bij Crysis, het eerste spel waarbij ie echt moet werken, redelijk plausibel. Zelf heb ik een intake fan ter hoogte van de 8800GTX. Simpele test: game eens met je kast open.

2): Je PCI-E slot zou brak kunnen wezen. Te hoog voltage ergens op een pinnetje? Kleine incompatibiliteit? Wie zal het zeggen. Als je nog een ander x16 slot hebt, probeer het daar dan eens mee.

Ik zou zelf echter eerst voor deur nr. 1 gaan.

Voor de goede orde: bij mij gebeurt dit, op 1920x1200, alles max, in ieder geval zeker niet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:34:
1): Slechte koeling. Het is goed mogelijk dat je een kast en opstelling hebt waarin je video kaart oververhit raakt. Dat is juist bij Crysis, het eerste spel waarbij ie echt moet werken, redelijk plausibel. Zelf heb ik een intake fan ter hoogte van de 8800GTX. Simpele test: game eens met je kast open.
De laatste keer dat het gebeurde, had ik de computer net opgestart (die had de hele dag nog niet aangestaan) en was ik nog maar 5 seconden in het menu...!!! Dus het spel draaide nog geeneens! Dus de videokaart werkte nog geeneens hard. Ik heb daarna herstart en vervolgens anderhalf uur gespeeld zonder problemen. Dus op een of andere manier klopt dit gewoon niet met wat je zou verwachten.
2): Je PCI-E slot zou brak kunnen wezen. Te hoog voltage ergens op een pinnetje? Kleine incompatibiliteit? Wie zal het zeggen. Als je nog een ander x16 slot hebt, probeer het daar dan eens mee.
Hm, zou kunnen. Ik heb alleen geen ander PCI-E slot. En als dit het probleem is, zou ik het ook met andere games moeten hebben, of zelfs gewoon in Vista...

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Ik weet niet precies hoe het met PCIe zit, maar kun je in het bios ook terugclocken van 16x naar 8x?

Homey — Critics are those without skills to create.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Oh, nou zie ik het, ja; ik las "tweemaaltijdens" voor "tweemaal tijds". Hmm, ja koeling lijkt me dan inderdaad wat stug. Dan lijkt me een brak PCI-E slot toch wel het waarschijnlijkst (of het is simpelweg niet goed geimplementeerd op je moederbord). Zeker als dit al de zoveelste keer is dat een kaart het op die manier begeeft. Wat voor mobo is het eigenlijk? Zelf zou ik denk ik de 8800 er nu uit halen en een nieuw bordje kopen; want je kunt beter ca. 150 euro uitgeven dan dadelijk een nieuwe 8800GTX moeten gaan kopen.

In ieder geval, dit hoort vrijwel absoluut zeker niet thuis hier, en zou je eigenlijk beter kunnen herstarten in:

Processors, Mobo's & Geheugen

Onder vermelding van relevante hardware (mobo, etc). Want met Crysis heeft het eigenlijk niets te maken. Dat je het (voorlopig) alleen in Crysis tegengekomen bent is niet zo verwonderlijk, want Crysis is het enige spel dat de 8800GTX echt laat werken, en dingen aanspreekt, en in hoeveelheden, waar geen ander spel ook maar bij benadering in de buurt komt

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem met een dual core 6600 en een 8800gts320, maar dan met name in het laatste level. Wel heb ik gemerkt dat wanneer je prefatch uitschakelt in Vista dit een aardige boost geeft, omdat je meer werkgeheugen vrij hebt dan.

Weet niet wat je systeem specs zijn maar op medium settings moet het gewoon lopen :) Ik denk dat Nvidia nog steeds zwaar sleuteld aan hun drivers, iets wat ze sinds de 8800 serie nog steeds niet goed af gaat ;)

De eerste 8800 gebruikers hadden al moeite met Vista gebruik en nu veel mensen dus weer met het eerste DX spel. Maar het is een beetje een schertsvertoning dat Nvidia niet snel problemen oplost de laatste tijd, niet dat het bij ATi veel beter zal zijn. Daarbij komt dat vele Vista gebruikers nog steeds niet de CPU pacthes hebben geinstalleerd voor de grote massa, die komt pas in SP1 maar is nu wel al te downloaden via de MS site, spreken we maar niet over de dual/quad core fouten die Intel heeft.

Begrijp dan ook niet dat er niet veel sneller patches voor het iedereen uit komt via Windows auto update, iets wat MS zich zwaar mag aanrekenen :(
Pagina: 1