Extra accespoint + beveiliging?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 09:30
Hoi allemaal.

Onze buren zijn hier net komen wonen, en zitten nog minimaal 3 weken zonder internet. Nu hebben ze ons draadloze netwerk opgemerkt, en kwamen ze net vragen of ze tijdelijk mee mogen liften, zodat ze tijdens die drie weken toch konden internetten en e-mailen. Nu gaan we hier in principe mee accoord, echter is het zo dat wij een heleboel vertrouwelijke informatie op ons netwerk hebben (m'n vader is tandarts --> patientengegevens...). Daarom willen we ze niet zo maar op ons netwerk laten, en kwam ik dus met het idee om ze hier een accespoint in een vrije netwerk-poort te laten pluggen, zodat ze toch draadloos internet hebben.

Nu mijn vraag: hoe richt ik dit zo in dat ze alleen toegang hebben tot ons internet, en niet tot ons netwerk (gedeelde mappen, Synology NAS, 2 netwerkprinters).

Ons netwerk ziet er nu zo uit:

Speedtouch 516 --> Linksys WRT54g v2 --> PC's en andere apparatuur.

Nu dacht ik zoiets te realiseren:

Linksys WRT54g v2 --> PC's en andere apparatuur.
|
--> Accespoint van de buren.

Hoe stel ik de accespoint nou zo in dat ze geen toegang hebben tot de PC's en de andere apparaten?

Moet ik iets doen met subnet-masks enzo?

De WRT54G krijgt een dynamisch ip toegekend van de Speedtouch, en wijst op zich zelf weer ip-adressen toe aan de pc's e.d.

Ik kan door de router heen gewoon bij het modem komen. Zou ik dan de accespoint van de buren in kunnen stellen dat deze een statisch ip krijgt met als gateway het modem ipv. de router?

Ik hoor het graag van jullie!

[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 07-12-2007 19:47 ]

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:48
Het ligt aan je internet, maar bij ons (Casema) laat het modem 2 externe ip adressen toe via een switch achter de modem :) Dan heb je dus ook 2 aparte netwerken

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• weebl
FoutTM schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:08:
Het ligt aan je internet, maar bij ons (Casema) laat het modem 2 externe ip adressen toe via een switch achter de modem :) Dan heb je dus ook 2 aparte netwerken
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, echter hebben we wel een switch, maar die hebben we nodig voor achter onze router. Nu kan ik als het moet wel wat klooien met kabels e.d. Maar het zou mooier zijn als we de AP van de buren gewoon op de router aan kunnen sluiten.

• weebl
Heeft iemand een idee?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

Wellicht gewoon je buren netjes vragen of ze filesharing compleet willen uitzetten? Opgelost ;)

Je kan ook met rechten werken op de shares natuurlijk. Anders iets als een oude router ertussen plempen als 'tussenbrug'.

[ Voor 14% gewijzigd door BHQ op 09-12-2007 17:27 ]

• weebl
Yapser schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:27:
Wellicht gewoon je buren netjes vragen of ze filesharing compleet willen uitzetten? Opgelost ;)

Je kan ook met rechten werken op de shares natuurlijk. Anders iets als een oude router ertussen plempen als 'tussenbrug'.
Ik heb het ze net gevraagd, maar filesharing uitzetten is geen optie voor ze, aangezien ze dit zelf ook nodig hebben.

Een oude router ertussen is misschien wel een idee :)

Bedankt :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zorg gewoon dat je met rechten gaat werken voor de shares. Het kan sowieso geen kwaad om dat goed te hebben staan.

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Heeft je router geen vlan`s ingebouwd?
Dat je die ene vrij poort voor je buren in een ander vlan zet zodat ze wel op internet kunnen maar niet bij jullie eigen netwerk?

Don't worry people, i`m a professional idiot

Pagina: 1