commando om netwerkdrives te refreshen

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Om via internet enkele shares op mijn Samba server te bereiken, heb ik een VPN verbinding tussen mijn laptop en de server gemaakt. Echter, omdat, als ik thuis ben, het voor veel zaken sneller is om die shares via het lokale IP van de server aan te spreken, heb ik voor de server een regel in mijn hosts bestand gezet. Via een .bat script wat ik draai als ik ergens anders naartoe ga, pas ik het hosts bestand aan om voor de naam "server" naar het juiste IP te wijzen.

Dit werkt goed, maar er is een klein dingetje nog niet helemaal goed. Ik heb namelijk enkele shares een driveletter gegeven (die wijzen naar \\server\<sharenaam>), waardoor ik ze ook in bijv. Winamp kan gebruiken. Het probleem is dat, nadat ik het wisselscript draai, de netwerkdrives niet meer verbonden zijn (in ieder geval niet voor Winamp bereikbaar). Ik kan ze weer verbinden door even een verkennervenster te openen op die drive. Dit is weer een extra stap.

Dus om een lang verhaal kort te maken: welk commando kan ik in mijn batch script opnemen om die netwerkdrives te laten verversen. Ik heb naar net use ... gekeken maar daar zit het niet in

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem aan dat je bacth files gebruikt.
Als je wisselt verbreek in je batchfile de mappings en maak ze opnieuw aan.

Dus script vpn:
Net use d: /d
Net use e: /d
VPN blabla
Net use d: \\server\share

Script einde vpn:
net use d: /d
net use e: /d
Net use e: \\server\share

Wat ik echter niet snap is je gewissel met servernaam /ip's
Als je een vpn gebruikt blijft toch de interne ipreeks ?? immers via vpn wordt je deel van je thuisnetwerk.

Het zou dus altijd net use d: \\samba\share moeten zijn, waar je ook bent.

[ Voor 27% gewijzigd door KillerAce_NL op 07-12-2007 17:53 ]

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Ja zoiets had ik ook bedacht, ik zocht eigenlijk een nettere oplossing.

Maar ja, dan maar zo he :)