Ik open een aparte thread aangezien mijn posts in het Tweakdsl ervaringen topic meteen ondergeneeuwd raken. Hopelijk heeft dit meer resultaat.
Ik had na de overzetting van een vorige bbned provider problemen dat de modem deed intrainen maar geen WAN IP kreeg. Hierna kreeg ik een zyxel P-2602R-D1A modem van ze maar hetzelfde resultaat. Inmiddels werkt internet wel via mijn eigen modem (een sweex CC300011) maar niet via de zyxel. Na mijn modem gebruik ik een linksys switch om meer poortjes te creeeren.
De werkende sweex settings zijn als volgt:
Het is het me niet duidelijk of ie op "RFC 1483" of "ENET ENCAP" moet staan. Schijnbaar moet "ENET ENCAP" goed zijn?
Zoiets haal ik uit de qoute van Bjck
Dit heb ik dus ook getest:
Mode=bridging, encap=RFC1483, multiplexing=llc, vpi=0, vci=35, nat=sua only.
Resultaat is een IP van 0.0.0.0
Wanneer ik Nat op "off" zet krijg ik een wan ip van "N/A"
Ik wil dus wel kunnen NAT'en met deze nieuwe router. Ik weet niet of dat mogelijk is als die in "bridge" mode staat.
Tweak heeft een notitie gemaakt bij het ticket, daar horen we dus nooit meer iets van. Ik heb nu al behoorlijk wat combinaties geprobeert maar ik weet het ook niet meer. Ik zie geen firmware op de site's van zyxel staan. De firmware "ZyXEL 2602-D1A (zilveren modem)" op de site van Tweak lijkt me ook niet juist, omdat erachter "Zyxel 2602HW-D1A PSTN Versie 340AOR1b1-1" staat. Dit lijkt me een andere reeks.
Ik had na de overzetting van een vorige bbned provider problemen dat de modem deed intrainen maar geen WAN IP kreeg. Hierna kreeg ik een zyxel P-2602R-D1A modem van ze maar hetzelfde resultaat. Inmiddels werkt internet wel via mijn eigen modem (een sweex CC300011) maar niet via de zyxel. Na mijn modem gebruik ik een linksys switch om meer poortjes te creeeren.
De werkende sweex settings zijn als volgt:
De xyzel settings heb ik als volgt:encapsulation = 1483 Bridged IP LLC
VPI = 0
VCI = 35
Service Category = UBR
NAT = enabled
Mode = NAPT
Hiermee krijg ik een WAN IP, internet werkt echter niet.mode = Routing
encapsulation = ENET ENCAP
Multiplexing = LLC
VPI = 0
VCI = 35
Obtain an IP address automatically = on
Het is het me niet duidelijk of ie op "RFC 1483" of "ENET ENCAP" moet staan. Schijnbaar moet "ENET ENCAP" goed zijn?
Zoiets haal ik uit de qoute van Bjck
Burne kwam met een reactie dat het ding op "Bridge" moest staan. Dit zeggen ze ook bij Tweak.De standaard is 'RFC1483 Bridged-IP' inderdaad, maar die is standaard alleen om als bridge te gebruiken. Om nu toch een modem/router apparaat te hebben blijf je dezelfde standaard gebruiken en voeg je daar een NAT-engine en een dhcp-client aan toe. Nu noemt ZyXEL het dan 'ENET ENCAP' (ethernet encapsulated).
Kies je in een ZyXEL dus Routing + RFC1483 gaat het niet werken en krijg je de RFC1483 Routed-IP lijnstandaard. Daarom is er dus voor Routing ENET ENCAP als optie in een ZyXEL modem. Andere modem fabrikanten noemen het vaak niet zo, maar kan je gewoon RFC1483Bridged-IP selecteren met DHCP + NAT.
Dit heb ik dus ook getest:
Mode=bridging, encap=RFC1483, multiplexing=llc, vpi=0, vci=35, nat=sua only.
Resultaat is een IP van 0.0.0.0
Wanneer ik Nat op "off" zet krijg ik een wan ip van "N/A"
Ik wil dus wel kunnen NAT'en met deze nieuwe router. Ik weet niet of dat mogelijk is als die in "bridge" mode staat.
Tweak heeft een notitie gemaakt bij het ticket, daar horen we dus nooit meer iets van. Ik heb nu al behoorlijk wat combinaties geprobeert maar ik weet het ook niet meer. Ik zie geen firmware op de site's van zyxel staan. De firmware "ZyXEL 2602-D1A (zilveren modem)" op de site van Tweak lijkt me ook niet juist, omdat erachter "Zyxel 2602HW-D1A PSTN Versie 340AOR1b1-1" staat. Dit lijkt me een andere reeks.