Toon posts:

Netwerkshares server benaderen van buitenaf

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Ik zal eerst ff schetsen hoe het netwerk hier er uit ziet:

Internet komt binnen via een wireless router. Deze router heeft als ip adres 192.168.2.2

Op deze router zit verder 1 pc aangesloten die dynamisch ip adres krijgt van de router.

Verder draait er een Windows 2003 Server (domein). De WAN poort van deze server zit ook aangesloten op de router op ip adres 192.168.2.100

Verder zit er uiteraard een LAN poort in die ip adres 192.168.16.1 heeft. Deze gaat weer verder naar een switch waar de andere pc's op aan gesloten zitten.

Nu is het probleem dat vanaf die 1e pc op de router de netwerkshares van de server toegankelijk moeten zijn. Nu wordt er natuurlijk niet vanaf die pc ingelogd op het domein.

Een optie zou zijn om een VPN verbinding te maken, waardoor je ook kan bepaalen welke resources beschikbaar moeten zijn.

Alleen is er ook een andere mogelijkheid om niet steeds een VPN verbinding te moeten leggen?

Verwijderd

hmm soort iis solution misschien ?

Verwijderd

Ik heb het opgelost door SSH te gebruiken op mijn linux server. Via winscp kan ik moeiteloos over de gehele server bladeren. Voordeel is dat het SSH is. Nadeel is dat ik port 22 heb open moeten zetten

Maar het werkt als een zonnetje

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 15:19

lier

MikroTik nerd

Als je het een beetje veilig wilt houden, is het verstandig om filesharing (net als andere services die eigenlijk niet aan Inet aangeboden moeten worden) niet beschikbaar te stellen via je WAN.

VPN is inderdaad een hele nette oplossing, maar blijkbaar voor jou niet werkbaar.
Andere optie is om te kijken of je de pc op het LAN ipv het WAN kan krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Op zich is VPN prima. Zo heb ik ook het gebruikt een tijdje terug.

Echter degene die op die pc werkt, is niet zo handig met pc's.

Dus in princiepe wil ik voorkomen dat ze extra handelingen moeten plegen als verbinding maken, enz...

Als het volgende mogelijk zou zijn, dan wil ik heel graag VPN gebruiken:

- zodra je aanmeld op die pc, moet die direct een vpn verbinding gaan maken (zonder dialog schermpjes)
- zodra de verbinding verbroken wordt, moet op de achtergrond direct weer een nieuwe vpn verbinding gelegd worden.

Kortom geen output op het scherm (mag uiteraard wel systray icoontje komen te staan) en continu weer opnieuw verbinding maken als die om wat voor rede dan ook er uitgeknald is).

Dit is met de standaard XP VPN connectie volgens mij niet mogelijk.

Weet iemand of hier een tool voor bestaat die dit kan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een tool gevonden, waarmee ik continue een open VPN line kan houden waarmee mijn probleem opgelost is. Wanneer de verbinding verbroken wordt, wordt direct weer opnieuw verbinding gemaakt zonder dat je zelf iets hoeft te doen.

Het gaat om dit tooltje: http://www.tunnelrat.net/
Pagina: 1