[Slave flitsen] Metz & Canon

Pagina: 1
Acties:
  • 2.418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 15:51
Aah! Ik ben helemaal ten einde raad. Na veel bellen, ben ik nog geen steek verder.
Ik zal bij het begin beginnen.

Ik heb nu ongeveer een half jaar een Canon 400D. Ongeveer een maand geleden heb ik hier een Metz 48 AF-1 flitser bij gekocht. Deze flitser heeft ook een slavefunctie (los van de hotshoe van de camera flitsen). Helaas krijg ik de flitser niet aan het flitsen al ik een foto maak met de camera.

Dit heb ik al geprobeerd:
- De handleiding van de Canon camera en de Metz flitser bestudeerd en gevolgd. => geen resultaat
- De verkoper(s) van de Mediamarkt (waar ik de flitser heb gekocht) om raad gevraagd. => geen resultaat
- De verkopers van 2 plaatselijke fotovakzaken geraadpleegd. => geen resultaat
- De importeur van Metz in Nederland (Transcontinenta B.V.) gebeld. => geen resultaat
- Canon helpdesk gebeld. => geen resultaat, willen geen informatie geven over niet-Canon flitsers

Ik weet dat mijn Canon 400D geen master-functie heeft en dat deze daarom niet met de Metz kan communiceren. Er zou toch ergens een soort adapter te krijgen moeten zijn die als master kan fungeren en die op de hotshoe van de camera te schuiven is?!?!

Zoals je kunt lezen is het geen wonder dat ik helemaal ten einde raad ben. Wie kan me nog helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Je kan een wire-remote proberen. Die schuif je op je hot-shoe en op je flitser.
maargoed, niet lullig of beidehand bedoelt ofsow, maar dit is dus wel een reden om alleen eigen merk flitsers te kopen :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Kwartjuh schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 14:33:
Je kan een wire-remote proberen. Die schuif je op je hot-shoe en op je flitser.
maargoed, niet lullig of beidehand bedoelt ofsow, maar dit is dus wel een reden om alleen eigen merk flitsers te kopen :)
Mijn 430EX heeft ook slave-capability, maar dara heb je ook geen ruk aan zonder master, hoor.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:23
Van Metz:
... Aber damit nicht genug, denn mit dem mecablitz 48 AF-1 digital kann sogar „entfesselt“ geblitzt werden (modellabhängig). Hierfür steht der kameraspezifische drahtlose TTL-Remote Betrieb beim jeweiligen Modell zur Verfügung.

Metz bedoelt hier een draadloze trigger die echter niet op hun site staat?
Of luistert de flits gewoon naar een Canon ST-E2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je kunt inderdaad een (dure) ST-E2 proberen, echter is het maar zeer de vraag of de Metz overweg kan met het draadloze protocol dat de maser-slave flitsers van Canon praten.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar ehh, een slave is niks zonder master. Mijn SB-600 (Nikon dus, maar wel ongeveer hetzelfde principe) heeft ook een slave-functie, maar mijn D50 is geen master en ik heb ook geen SB-800 om master te spelen, dus het feest gaat gewoon niet door.
Wat je nodig hebt, is een apparaat (dat kan een flitser zijn, of een ST-E2-like ding) dat als master kan fungeren. Het liefst van Metz, dan weet je tenminste zeker dat het werkt.

Maargoed, misschien wat lullig maar ik schuif me hierbij aan:
Kwartjuh schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 14:33:
dit is dus wel een reden om alleen eigen merk flitsers te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ach gewoon een optische trigger kopen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Timo op 07-12-2007 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
fooker schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:20:
Ach gewoon een optische trigger kopen ;)
Dan mis je wel je TTL, dus lijkt me niet echt de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:42
Wilko schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:27:
[...]

Dan mis je wel je TTL, dus lijkt me niet echt de bedoeling.
Draadloos flitsen gebruik je al snel in een situatie waar manueel een stuk beter werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
ajhaverkamp schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:12:
Je kunt inderdaad een (dure) ST-E2 proberen, echter is het maar zeer de vraag of de Metz overweg kan met het draadloze protocol dat de maser-slave flitsers van Canon praten.
Ik heb de Canon ST-E2 eens opgezocht: link. Ik kwam erachter dat dit systeem met infrarood gaat. Wanneer ik mijn Metzflitser instel op slave, dan kan ik een 'channel' en een 'group' instellen. Dit duidt toch op een radiografisch systeem? Mijn Metz kan dan toch nooit met die ST-E2 master werken?
Arrigi schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:13:
[...]

Draadloos flitsen gebruik je al snel in een situatie waar manueel een stuk beter werkt ;)
Ik ben het met je eens, maar toch lijkt mij TTL wel erg handig. De instellingen die TTL meet en doorgeeft kan een goede start zijn om van daaruit handmatig het één en ander te optimaliseren. Ik heb namelijk geen lichtmeter.

Heeft iemand dit al eens werkend gekregen? Of doet iedereen het met losse componenten die je op je camera en je flitser schuift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik werk met een ST2 en een canon flitser, gewoon op ETTL lekker makkelijk... meestal 1/3-2/3 stop onder en gaan.... of het gaat werken met Metz betwijfel ik, maar het klopt wel dat er met channels en groups gewerkt word, maybe werkt het...

ik woon in voorhout, als je in de buurt woont mag je best kome testen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Zoek ff op eBay. Voor een tientje of 2-3 heb je een radio trigger setje waarmee je elk merk flitser radiografisch kunt besturen. Voordeel van radiotriggers is ook nog eens dat ze door muren en om hoekjes gaan, waar dat met IR nog wel eens niet wil lukken.
Die setjes zijn populairl; check de POTN site voor meer info.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadeel van flitsers is dat ze niet door muren en om hoekjes gaan.
Voordeel van radiografisch t.o.v. IR of gewone slave units is m.i. nogal verwaarloosbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 00:29:
Nadeel van flitsers is dat ze niet door muren en om hoekjes gaan.
Voordeel van radiografisch t.o.v. IR of gewone slave units is m.i. nogal verwaarloosbaar...
Dan snap je niet veel van IR en hoe dat gestoord kan worden (TL licht, zonlicht). Bovendien is het soms bijzonder handig om een flitser om het hoekje te plaatsen, of uit het zicht. De flitser moet iets dat in de frame is belichten (of achtergrond). Dat kan soms betekenen dat de flitser zelf op een rare plek staat.
Of fotografeer jij graag flitsters? Heb je enig idee van studio setups? Of lokatie shoots? Gebouwen, trappenhuizen...ring a bell?

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 10-12-2007 00:40 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphillipp, natuurlijk onderken ik die situaties, maar met 1 flitser (en daar gaat 't hier om voorzover ik kan zien) is 't doodgewoon overkill.
Voor 99% van de gebruikers is dan een slave unit onder de flitser die getriggerd wordt door de ingebouwde popup flitser voldoende. En wil je die popup flash niet de foto laten beinvloeden, doe daar dan een plastic bekertje overheen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 01:11:
mphillipp, natuurlijk onderken ik die situaties, maar met 1 flitser (en daar gaat 't hier om voorzover ik kan zien) is 't doodgewoon overkill.
Overkill? En de ST-E2 die hier ook gesuggereerd wordt is dat niet? Als TS een flitser heeft die hij niet aan de praat krijgt, is een radiotrigger unit van 3 tientjes niet echt overkill. Dat een radio unit daarbij nog wat extra voordelen kent, is (voor sommigen) bijzaak. Misschien opent het weer nieuwe mogelijkheden voor de fotograaf in kwestie door de bijkomende flexibiliteit. Het is bovendien maar een suggestie. Jouw reactie vind ik raar, want waarom iets bij voorbaat al bestempelen als overkill? Alleen maar omdat jij zelf niet inziet dat het nuttig kan zijn? Misschien is het beter om het al dan niet oppakken van zo'n suggestie over te laten aan de TS. Misschien is hij iets creatiever en ziet hij de mogelijkheden van zoiets wél in. Misschien ook niet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik geef alleen een mogelijkheid aan. Maak daar dan niet meteen een onmogelijkheid van aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Ik dacht dat ik het allemaal snapte, maar nu zit ik met nog meer vragen dan ik al had. Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen.

Mijn vragen en opmerkingen:
- Hoe kan ik er achter komen welk systeem (infrarood of radiografisch, welk protocol) mijn Metz 48 AF-1 ondersteund? Het staat niet duidelijk beschreven in de handleiding.
- Er wordt gesproken over een radiotrigger van Ebay. Welke is aan te raden? Werkt deze als master zodat ik de slavefunctie van de Metz kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

josjojo schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 22:45:
- Er wordt gesproken over een radiotrigger van Ebay. Welke is aan te raden? Werkt deze als master zodat ik de slavefunctie van de Metz kan gebruiken?
Een radiotrigger bestaat uit een zender en een ontvanger. De zender prik je op je camera en de ontvanger...je raadt het al: op de flitser. Je hebt dus niets meer te maken met enige slave functie van de flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Maar waat nu als ik wel de slavefunctie van de flitser wil gebruiken? In de handleiding staat dat de flitser het standaard draadloos Canon systeem gebruikt. Is er geen radio transmitter te koop die dat systeem ook ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 11:39
josjojo schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 09:52:
Maar waat nu als ik wel de slavefunctie van de flitser wil gebruiken? In de handleiding staat dat de flitser het standaard draadloos Canon systeem gebruikt. Is er geen radio transmitter te koop die dat systeem ook ondersteund?
Draadloos systeem Canon werkt op infrarood. Kortom, dat gaat niet met een radio trigger. Zodra je met radio remotes gaat werken (Quantum FreeXwires uitgezonderd) zal je altijd manueel je flitser moeten instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door ikeizer op 02-01-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Er zit op de Metz wel een rood plastic venstertje van ongeveer 3x3mm. Hier zou de flitser misschien een infraroodsignaal kunnen ontvangen. Het staat zeer slecht beschreven in de handleiding van de flitser hoe het slave-systeem werkt. Ik weet dus niet eens of de flitser radiografisch of met infrarood werkt.

Misschien kan ik eens naar een winkel waar ze verschillende master-slave systemen hebben liggen en dan zou ik kunnen uitproberen welk systeem werkt met mijn Metz flitser. Welke winkel heeft een uitgebreid assortiment met master-slave systemen? (Ik woon in Friesland, dus graag een beetje in de buurt.)
Pagina: 1