Geheugen ratio vs timings

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Gezien het limiet van mijn processor of moederbord, heb ik besloten mijn E6750 te laten lopen op 3.8GHz. Nu wil mijn ram geheugen dit met 4-4-4-12 timings op 1:1 en 5-5-5-12 op 5:6.
Wat zal een betere performance geven?
( multiplier = 8 )
Beide instellingen zijn orthos stabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 07-12-2007 13:12 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik zou het gewoon testen in applicaties die je veel draait. Mijn vermoeden zal zijn dat 5-5-5-12 op 5:6 sneller is, maar echt uitsluitsel krijg je door zélf te testen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ervaring bij mij is (zeker bij Intel): meer bandbreedte levert betere prestaties dan lagere timings. Ter illustratie een quote uit de RAM FAQ:
Invloed van CAS latency

De voordelen zijn dat je met minder wachttijden te maken hebt en het totale systeem dus sneller kan worden :) Nadelen zijn er technisch gezien niet behalve dat de prijs hoger is.

Prijs/Performance: je zult je dus moeten afvragen of het snelheidsvoordeel de hogere prijs rechtvaardigt. Hogere prijs is makkelijk te herkennen alleen de extra performance herkennen kan lastig zijn. Dit hangt namelijk af van wat je met je bak doet en wat de overige componenten zijn. Zo hebben de geheugentiming een mindere invloed gekregen bij een P4 met FSB800 gekoppeld aan een dualchannel chipset met DDR400 geheugen. Je kunt de verschillen wel meten maar deze zijn dusdanig dat je ze in de praktijk niet merkt.

Verklaring: mijn guess is dat de invloed van de timings enigszins wordt opgeheven door de combinatie P4, enorme bandbreedte, hoge bus/geheugen snelheden, snelle chipsets (buffering, pipelining) en de werking van DDR-SDRAM itself. De P4 is dol op bandbreedte, is voorzien van een goede en snelle cache architectuur, goede prefetch, grotere cachelines en de bussen lopen ook nog eens met hoge snelheden. Hoge snelheden betekenen automatisch lagere wachttijden (want één kloktik duurt minder nanoseconden bij hogere snelheden). Een voorbeeld: een oudere setup waar timings meer inlvoed hadden zoals bij een P!!! met PC100 geheugen. Één kloktik duurde 10ns waardoor je per strakker ingestelde timing (2 t.o.v. 3 kloktikken) 10ns winst kon boeken in het meest ideale geval. Tegenwoordig doen bussen en geheugen 200Mhz waardoor één kloktik slechts 5ns duurt. Het verschil tussen b.v. CAS2,5 en CAS3 is dan nog maar 2.5ns. Plaats dit gegeven temidden van alle andere snelheids bevorderende zaken die ik al opgenoemd had en de uiteindelijke impact van alleen zo'n enkele geheugentiming is gedecimeerd.
Verhaal is dus enigzins gedateerd maar met de nieuwe DDR2 (DDR3) generatie blijft het actueel :)

En zoals altijd: meten is weten. Dus als je niet zeker bent gewoon even wat benchmarks erop los laten :)

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 07-12-2007 15:15 ]

Logius | Somda | Twitter

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:15

Thandor

SilverStreak

Dit is een FAQ gevalletje zoals je aan de reactie van SleutelMan kunt zien :). Tevens kun je het ook simpel zelf testen m.b.v. benchmarks. Test het met synthetische benchmarks zoals SiSoft Sandra en met real-life games / applicaties. De setting met de beste score is dan logischerwijs de beste :z.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.