[Excel] Letters omzetten naar getallen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te zoeken in Excel, maar kan (nog) geen functie vinden voor wat ik wil. Misschien dat er hier iemand is die weet hoe ik mijn probleem aan moet pakken.
Ik wil graag het volgende doen: in een vragenlijst antwoordt de cliënt met letters A t/m E. Deze antwoorden vul ik in kolom B in. Deze letters wil ik Excel laten omzetten in getallen, 0 t/m 4 (in kolom C). In sommige gevallen geldt dat voor A de laagste score toegekend moet worden (dus A=0, B=1, C=2, D=3 en E=4), en andere gevallen precies andersom (dus A=4, B=3, C=2, D=1, E=0).
Ik heb al wat geprobeerd met VERVANGEN en SUBSTITUEREN, maar volgens mij is dit maar voor één reeks te gebruiken. Wie kan mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Je zou het natuurlijk heel smerig kunnen doen met een IF(A1=A;0;IF(A1=B;1;<etc>))

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

RRX geeft het juiste antwoord, vind het zelf niet zo smerig eigenlijk.

Vergeet dan niet dat je om de letters " " moet plaatsen.
Dus bijvoorbeeld:
=IF(A1="A";0;IF(A1="B";1;IF(A1="C";2;IF(A1="D";3;IF(A1="F";4;"ONGELDIG ANTWOORD")))))

En als je de NL versie van office hebt uiteraard IF door ALS vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 07-12-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Hè, stom dat ik daar niet aan had gedacht. Maar op die manier werkt het inderdaad, dus hartelijk dank RRX en job! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik zou dus geen lange if maken, maar de waardes van A - F in een ander tabblad zetten en met Vertical Lookup de juiste waarde bij een letter halen :)

Daarnaast kan je ev. ook met dropdown gaan werken, waarbij de letters een bepaalde waarde vertegenwoordigen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Karakters gewoon ouderwets omrekenen naar hun nummerieke karakter code? A=65, B=66,....
Dat omrekenen naar de range die jij wilt.

Zet in B1 b.v. A en in C1 zet je deze formule:
code:
1
=CODE(UPPER(B1))-65

De uitkomst is 0.
Zet je in B1 B, dan is de uitkomst 1... etc.

Wil je andersom?
code:
1
=4-(CODE(UPPER(B1))-65)

[ Voor 55% gewijzigd door remco_k op 07-12-2007 12:49 . Reden: Even Upper(..) erbij gezet om er hoofdletters van te maken ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1