Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

deel groep kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik ben gisteren aan het klussen geweest in ons nieuwe huisje (lampen opgehangen). Alles werkte totdat ik aan de lamp in de wc begon (wc+slaapkamers+hal op groep 2 in de meterkast.

Groep 2 dus uitgeschakeld en een plafonnière opgehangen (gewoon heel simpel ala noodfitting). Deze doet het dan ook zonder problemen. Het rare is dat hierna de hal en de slaapkamers geen stroom meer hebben, terwijl de wc het wel doet.

Optie 1: Ik heb niet geboord bij het ophangen in de wc. Dus ik kan daar geen leiding geraakt hebben. Ik heb wel bij een andere aansluiting geboord, maar daar doet alles het. Het lijkt mij niet dat de leidingen van groep 2 helemaal aan de andere kant van het appartement liggen (meterkast rechterkant vh huis, net als groep 2. Rest links zeg maar. Tis dus ook niet dat het de kortste route is daar naar toe.

Optie 2: de groep is uitgeschakeld: Duh, die staat aan ;)

Optie 3: Er is kortsluiting ontstaan. Dan had de aardlek eruit moeten knallen. Dat is niet zo. De andere groepen werken perfect.

Optie 4: Er zit een soort doorlus bij de wc die ik eruit getrokken heb. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Al lijkt het me redelijk sterk. Ik weet niet eens of dat mag.

Optie 5: ...

Het is een luxe appartement uit 1996. Het is gebouwd volgens NEN1010 uit 1992. Geen geaarde stopcontacten dus in alle kamers :(

Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan heb?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Paultje3181 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:29:
Optie 4: Er zit een soort doorlus bij de wc die ik eruit getrokken heb. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Al lijkt het me redelijk sterk. Ik weet niet eens of dat mag.

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt alsof je daar de keten doorbroken hebt.

This footer is intentionally left blank

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Dus als je groep 2 uit doet, dan gaat de WC nu wel uit?

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 16:38
Ik begin te denken aan een aftakking die je los getrokken hebt, waardoor je een deel van je appartement dus zonder stroom zet.

Moet opzich redelijk makkelijk achter te komen zijn, kortom, zitten er losse draden in de doos in de wc, zo ja, grote kans dat die van de rest zijn, zo nee, meet alles eens door met een spanningszoeker (je weet wel, zo'n schroevendraaier met een grote weerstand en een lampje)

Kortom, ik denk optie 4..

En even als reactie op wat jij zei (dat het onwaarschijnlijk is) hoe zou jij anders alle stopcontacten en lichten in je huis van stroom voorzien zonder bij je meterkast een gigantische bundel kabels te krijgen ;)

Aftakkingen zijn doodnormaal.

XBOX Live Gamertag > NBeat

Verwijderd

Hoe bedoel je, ik weet niet eens of dat mag?
Denk je nou echt dat een luxe appartement volgens alle regels is gebouwd? Ik kom wel wat anders tegen op de bouw, ik werk bij Initial Varel dus ik kom ook vaker op de bouw, en daar interesseert het echt niemand als er kleine dingen niet volgens de regels gaan, want dat kost teveel tijd en tijd is geld :P
Kun je geen tekeningen bemachtigen om te kijken hoe alles is aangesloten?
Het zou best kunnen dat een van de lampen uit groep 2 er laterna bij is geplaatst, en er daardoor een niet-normale situatie onstaan is waardoor jij (Misschien) de fout in gaat?:)
Aftakking misschien?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

Optie 3: Er is kortsluiting ontstaan. Dan had de aardlek eruit moeten knallen. Dat is niet zo. De andere groepen werken perfect.
Negatief, dan had je zekering geknald niet je aardlek.
Ja dat mag, dat heet gemodifieceerd centraaldoos systeem. Je mag op een doos doorlussen, in plafonds gebeurd zit zelfs vrijwel altijd, omdat je vanuit de doos boven je flafond vaak ook schakelaars en stopcontacten voed. Vaak hangen diverse kamers ook aan elkaar via de doos in het plafond.
De kans is inderdaad groot dat je in een lasdopje een draadje een stukje hebt losgetrokken. Gewoon ff aanduwen, als het lastig is met een punttang aanduwen, wel opletten dat je de isolatie niet beschadigd.
Optie 5: ...

Het is een luxe appartement uit 1996. Het is gebouwd volgens NEN1010 uit 1992. Geen geaarde stopcontacten dus in alle kamers :(

Geaarde stopcontacten kun je zelf fixen, gewoon vanuit de meterkast een aarddraad erbij trekken, wel goed opletten wat je doet, of het door iemand met " verstand van zaken" laten doen.
Heb zelf thuis ook alle stopcontacten geaard.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 11:03

silverstorm

tearing me apart

Als je kortsluiting hebt tussen de fase en de nul en de fase en fase, klapt je groep(en) eruit. Niet je aardlek. Deze controleert alleen of het aantal amperes aan het begin gelijk is met het aantal amperes aan het eind.
Heb je niet de fase of nul los getrokken die naar de rest van de ruimtes loopt? Dit mag wel. Dit wordt gewoon toegepast. Even open schroeven en kijken of er geen draadjes losliggen
Dus? Als je apparaten hebt die aarde nodig hebben even aarddraad trekken en klaar.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20
Er zat idd wel een losse blauwe draad. Die zal dan wel ergens in moeten. Ik heb dus denk ik niks ernstigs gesloopt :D

Dankjewel allemaal. Vanavond even goed gaan zoeken :D

• NBeat
Waarschijnlijk zit er dan ook een lasdop in met nog 2 andere blauwe draden.. ;) waar hij dan hoogst-waarschijnlijk bij hoort

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 13:01
Om nog even wat mensen hier te verbeteren, als je sluiting maakt tussen de nul en de aarde, dan gaat je aardlekschakelaar weldegenlijk uit. (probeer het maar eens).

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
niet noodzakelijk, zoals de naam aardlek al zegt, kijkt dat ding of er stroom naar de aarde lekt, en er dus een verschil is tussen het punt waar het binnenkomt, en waar het uit gaat.

door fase en nul kort te sluiten, hoeft je aardlek er dus niet uit te springen, alleen je groep :)

waarom zeg je trouwens tussen nul en aarde? als je een losse 0 draad aan je aarde zou hangen, zou er nog niets moeten gebeuren (hoewel het me toch niet zo'n geweldig idee lijkt :P ), fase en aarde zal wel je aardlek eruit gooien ja.

[ Voor 29% gewijzigd door nick_haak op 08-12-2007 08:54 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee andersom juist, fase en aardlek stop eruit, en nul-aardlek dan loopt het via de aarde weg ipv met een omweggetje via de nul, en dat is dan net genoeg om je aardlek eruit te slaan.

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
AlexanderB schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:15:
nee andersom juist, fase en aardlek stop eruit, en nul-aardlek dan loopt het via de aarde weg ipv met een omweggetje via de nul, en dat is dan net genoeg om je aardlek eruit te slaan.
Aardlek schakelaar kijkt naar het verschil tussen de stromen die door je fase en je nul lopen. Op het moment dat je fase aan je aardlekaarde hangt, knalt óf je stop óf je aardlek eruit, net welke sneller is. Bij mij is dat mijn aardlek (per ongeluk getest). Als je je nul aan je aardlek aarde gooit weet ik niet wat er gebeurd, net wat het verschil tussen de weerstand van je aardlek en de weerstand van de nul is. Ik denk dat dan je aardlek dan inderdaad ook uitschakeld, precies zoals jij zegt.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• rdfeij
electropruts schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 17:36:
[...]

Aardlek schakelaar kijkt naar het verschil tussen de stromen die door je fase en je nul lopen. Op het moment dat je fase aan je aardlek hangt, knalt óf je stop óf je aardlek eruit, net welke sneller is. Bij mij is dat mijn aardlek (per ongeluk getest). Als je je nul aan je aardlek gooit weet ik niet wat er gebeurd, net wat het verschil tussen de weerstand van je aardlek en de weerstand van de nul is. Ik denk dat dan je aardlek dan inderdaad ook uitschakeld, precies zoals jij zegt.
In zo'n geval gaat je aardlek altijd eerst
Een zekering is gebaseerd op thermische warmte (= hoge stroom) voordat hij knalt. Een aardlek reageert echter op een klein magnetisch veld dat opgewekt wordt bij 30mA stroom door de aardlek.

• electropruts
rdfeij schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:10:
[...]
In zo'n geval gaat je aardlek altijd eerst
Een zekering is gebaseerd op thermische warmte (= hoge stroom) voordat hij knalt. Een aardlek reageert echter op een klein magnetisch veld dat opgewekt wordt bij 30mA stroom door de aardlek.
Ehh... ja, maar hij kijkt niet naar de aardlek aarde. De ringkern zit om de fase en de nul heen, en die stromen heffen elkaar op, als ze gelijk zijn. Als de ingaande (fase) stroom groter is dan de uitgaande (nul) stroom schakelt hij uit. Hij meet dus de aardlek aarde niet. M.a.w: als ik een accu aan mijn aarde hang, zal mijn aardlek niet uitschakelen (gok ik... ga ik niet proberen ;))

EDIT: ik zal wel moe geweest zijn toen ik dit tikte... het verschil tussen aardlek en aarde moge duidelijk zijn, zoals hieronder ook wordt uitgelegd.

[ Voor 17% gewijzigd door electropruts op 10-12-2007 22:37 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ligt er niet 1 fase uit? waarbij ik doel op de 3 hoofdstoppen? zou vervelend zijn, want die mag je niet zelf fixen.

edit: sorry, niet goed gelezen, je hebt waarschijnlijk gewoon een draad losgetrokken :P

[ Voor 28% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-12-2007 19:11 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 13:01
Gewoon ff voordat je het zegel verbreekt de Nuon bellen en dan komen ze het zegel er later zelf weer op knijpen. (Scheelt de helft). Wel eerst zeggen dat je voor een installateur werkt natuurlijk.... ;)
;)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

jbhc schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:53:
Gewoon ff voordat je het zegel verbreekt de Nuon bellen en dan komen ze het zegel er later zelf weer op knijpen. (Scheelt de helft). Wel eerst zeggen dat je voor een installateur werkt natuurlijk.... ;)
;)
voorzover ik weet hebben erkende installateurs zelf zegeltjes, dus dat verhaal gaat nie werke ;)

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 12:51

lytjepole

Schier?

Tjonge, wat een onzin allemaal. Aarde heeft in principe niks met een aardlekschakelaar te maken. (wat moet anders een ongeaarde groep anders met een aardlek?)
Verder:
-bij kortsluiting zal de installatieautomaat of zekering eruit gaan.
-contact tussen fase en aardedraad gaat de aardlek eruit
-contact tussen aarde en nul meestal ook (bij grote installaties > 65A meen ik mag nul en aarde hetzelfde zijn in de meterkast)

nou ja ga zo maar door, heeft uiteindelijk ook niet veel meer met probleem van TS te maken.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ga ook voor optie 4. De doorlus-kabels horen 15 mm in de lasdop te zitten. Helaas (snelsnelsnel&goedkoop) doen ze dat vaak niet bij het aanleggen. Resultaat: het zit snel los.
Oftewel met de spanningszoeker op zoek naar waar wel/geen spanning staat, en daar tussenin het probleem verhelpen.

• NBeat
AtomicShockwave schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:10:
ligt er niet 1 fase uit? waarbij ik doel op de 3 hoofdstoppen? zou vervelend zijn, want die mag je niet zelf fixen.

edit: sorry, niet goed gelezen, je hebt waarschijnlijk gewoon een draad losgetrokken :P
Hoogstwaarschijnlijk komt er maar 1 fase binnen in een appartement, als het er toch 3 zijn, dan is er waarschijnlijk maar 1 gebruikt ;) dus het zou sowieso al niet opgaan.
lytjepole schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:13:-contact tussen aarde en nul meestal ook (bij grote installaties > 65A meen ik mag nul en aarde hetzelfde zijn in de meterkast)
Sterker nog, nul en aarde is in principe gelijk, want de nul, ofwel kern van de generator is praktisch altijd verbonden met de aarde, dit betekend niet dat je hem thuis de nul zomaar kan verbinden met de aarde, want door de grote afstand kan er een potentiaal verschil zijn ontstaan tussen de nul en de aarde, ookal is dit niet veel, het kan genoeg zijn om je aardlekschakelaar een beetje voor de gek te houden.

[ Voor 39% gewijzigd door NBeat op 11-12-2007 09:38 ]

Verwijderd

Het zal toch echt bij de doorverbinding liggen die je eruit heb gebonjourd

Als daar het "beginpunt" is, en je haalt daar de aftakking naar voglende centraaldoos weg, is daar dus alles spanningsloos

Verbinding terug doen, alles aandrukken en t zou moeten werken weer denk ik zomaar

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

NBeat schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 09:28:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk komt er maar 1 fase binnen in een appartement, als het er toch 3 zijn, dan is er waarschijnlijk maar 1 gebruikt ;) dus het zou sowieso al niet opgaan.

[...]
oh nou ik weet dan in ons huis de 3 fasen over het hele huis verdeeld zijn ivm lage afzekering (25A per fase)

Over lasdoppen, ik vind die moderne dingen altijd gigantische rotdingen, je weet wel waar je gewoon de draad in een klemgaatje steekt. Vaak blijft er dan een draad niet goed zitten of zit los etc. Die ouwe zijn veel beter, alles bij elkaar draaien met een goeie tang en dan zon dop er op schroeven. Die hebben ze nog bij de gamma :P

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-12-2007 17:52 ]

Verwijderd

Bij kortsluiting wordt de aardlek niet actief als dit EN de rest goed funtioneren. Er is nl geen lek bij kortsluiting.

De niet geaarde stopkontacten volgens NEN1010 1992 hebben er niets mee van doen. Er is geen functionerende aarde bij die aansluitingen.

In de doos waar de werkzaamheden plaatsvonden, is iets gewijzigd ten nadele vh goed functioneren. Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat een aftakking makkelijk losgetrokken wordt maar het KAN wel, als hij niet goed vast zat !

Goede Raad bij 'nieuwe' huizen : wees alert op 'foutjes' ! Ter illustratie : een tiental jaren geleden trof ik bij een kennis met aansluiten van een badkamerlamp een aarde draad ( die 230 V voerde ) aan in de betreffende doos aan. Met die draad kon je vermoedelijk het metaal van de lamp aarden ..... gelukkig zag ik het ( had een meter erbij gehaald omdat de man geen spanning op de aangesloten lamp kreeg ) en heb hem gewaarschuwd.

Hij gaf het door aan de woningvereniging en na een aantal commentaren van die man is gek tot hij zal wel geen verstand ervan hebben, werd de zaak onderzocht en OK gemaakt : bleek een vergissinkje, niks a h handje. Aarde draad dus op de fase 8)7 ..... Ach ja :+ .

lytjepole ja, absoluut en ook : contact tussen fase en aarde ..... maar dat spreekt vanzelf toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 18:52 ]

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 12:51

lytjepole

Schier?

NBeat schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 09:28:
[...]

Sterker nog, nul en aarde is in principe gelijk, want de nul, ofwel kern van de generator is praktisch altijd verbonden met de aarde, dit betekend niet dat je hem thuis de nul zomaar kan verbinden met de aarde, want door de grote afstand kan er een potentiaal verschil zijn ontstaan tussen de nul en de aarde, ookal is dit niet veel, het kan genoeg zijn om je aardlekschakelaar een beetje voor de gek te houden.
Verschil met grote installaties is dat de aarde in de meterkast van de nul afgehaald wordt, dat bedoelde ik.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

AtomicShockwave schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:52:
Die ouwe zijn veel beter, alles bij elkaar draaien met een goeie tang en dan zon dop er op schroeven. Die hebben ze nog bij de gamma :P
Todat je iets vervangt, de gedraaide stukker en niet afknipt, slecht/geen contact maakt tussen de nieuwe draden (vooral met meer dan 4 draden bij elkaar). De fase van je wasmachine komt tegen de buitenkant van je wasmachine en jij, je vrouw of je lieftallige kinderen pakken de buitenkant van de wasmachine vast...

Je hebt striptangen die precies genoeg afstrippen zodat ze goed komen vast te zitten. Waarom gebruik je deze niet? En zijn de draden wel lang genoeg in je lasdoos of zijn ze afgebroken tijdens het draaien en daarom nu aan de korte kant? Ik heb er nooit problemen mee, gewoon even wennen.

Het sysadmin irc-cafe

• electropruts
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 18:40:
Hij gaf het door aan de woningvereniging en na een aantal commentaren van die man is gek tot hij zal wel geen verstand ervan hebben, werd de zaak onderzocht en OK gemaakt : bleek een vergissinkje, niks a h handje. Aarde draad dus op de fase 8)7 ..... Ach ja :+ .
Dat is wel HEEL erg fout. Een vergissinkje kan gemaakt worden, maar een vergissing waar iemands leven van af kan hangen...

Verwijderd

Dat was heel erg fout. Als de groep werd afgeschakeld, ja hoor, dan bleef de fase spanning gewoon op die aarde draad ( geel groen ) staan ..... Zoiets zou men in het G.Book of Records kunnen plaatsen. Tragisch gewoon. Ik dacht dat het goed was om de lezers te attenderen op de risico's die er kunnen zijn ( klussen in huis ).

Ik maak meteen nog even van de gelegenheid gebruik om een kleine toelichting te geven op iets wat ik eerder schreef. Nl dat de aardlekschakelaar niet ingaat bij kortsluiting. Door allerlei 'foutjes' en andere zaken kan zo'n schakelaar wel eens reageren, ook als er alleen maar kortsluiting is. Maar eigenlijk schreef ik dat al : "als dit EN de rest goed funtioneren" Dat hij dan reageert is alleen maar goed, het systeem werkt dan naar behoren : nl lekstroom detectie en verbreking fase. Als dit in zo'n geval ongewenst is, dan ligt dat meestal niet aan de aardlekschakelaar.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 10:50 ]

Verwijderd

Als aarde en nul aan elkaar liggen heet dit een PEN-systeem. Thuis krijg je de nul van je leverancier, en haal je de aarde uit de grond via je aardpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 21:46 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
silverstorm schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:21:
[...]

Todat je iets vervangt, de gedraaide stukker en niet afknipt, slecht/geen contact maakt tussen de nieuwe draden (vooral met meer dan 4 draden bij elkaar). De fase van je wasmachine komt tegen de buitenkant van je wasmachine en jij, je vrouw of je lieftallige kinderen pakken de buitenkant van de wasmachine vast...

Je hebt striptangen die precies genoeg afstrippen zodat ze goed komen vast te zitten. Waarom gebruik je deze niet? En zijn de draden wel lang genoeg in je lasdoos of zijn ze afgebroken tijdens het draaien en daarom nu aan de korte kant? Ik heb er nooit problemen mee, gewoon even wennen.
Het is inderdaad niet volstrekt onmogelijk om met een steekdop een goede las te krijgen, maar als er dan een keer een draad een beetje scheef in komt te zitten na werkzaamheden, zijn de rapen soms al bijna gaar tot beginnende brandjes aan toe (of hij zat er om te beginnen al slecht in en schiet er gewoon uit, dat is nog veiliger). Ook lijkt het monteren heel makkelijk waardoor een beetje prutser maar wat doet. Een draaidop aanleggen vereist gewoon iets meer zorgvuldigheid, en kan ook heel simpel gecheckt worden door de dop er even af te draaien (veertje blijft dan stevig zitten en de draden moeten zichtbaar lang genoeg zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door mae-t.net op 17-12-2007 21:59 ]

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

mae-t.net schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:57:
Het is inderdaad niet volstrekt onmogelijk om met een steekdop een goede las te krijgen, maar als er dan een keer een draad een beetje scheef in komt te zitten na werkzaamheden, zijn de rapen soms al bijna gaar tot beginnende brandjes aan toe (of hij zat er om te beginnen al slecht in en schiet er gewoon uit, dat is nog veiliger).
Als je (beginnende) brand krijgt, zit er volgens mij ook iets niet goed in je zekeringen. Deze zouden bij kortsluiting gewoon ingrijpen waardoor je bijna nooit een brand kan krijgen.
Ook lijkt het monteren heel makkelijk waardoor een beetje prutser maar wat doet.
Tja, je moet er wel een beetje verstand van hebben en sommige mensen overschattig zichzelf. Maar het systeem van de steekdop is gewoon getest.
Een draaidop aanleggen vereist gewoon iets meer zorgvuldigheid, en kan ook heel simpel gecheckt worden door de dop er even af te draaien (veertje blijft dan stevig zitten en de draden moeten zichtbaar lang genoeg zijn).
Dat weet jij, maar de gemiddelde nederlander niet. Vaak worden oude leiding wat aangepast, worden er half verdraaide draden aan elkaar gekoppeld. Tja het zit een beetje daar, maar goed beetje draaien en klaar. Stukjes die door te ver doordraaien afbreken, geen probleem.

Ik heb nog nooit problemen gehad met losspringende draden uit steekklemmen. Verder zijn ze gewoon getest, dus moeten ze gewoon veilig te gebruiken zijn.

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Als een steekdop los zit, help een zekering niet, je krijgt vonken in de lasdop, en deze kan gaan branden. Vooral als het dekseltje niet op de doos zit, zoals bij veel prutsers, kan dit veel narigheid veroorzaken. De zekering gaat er pas uit, als er meer dan 16A gaat lopen, en niet bij een los contack. Je kunt prima een vlammenboog trekken, zonder dat de zekering er uit gaat.
Het enige voordeel van steekdoppen, is dat je lekker makkelijk uitbreidingen kunt maken, en onder spanning bijschakelen, maar dit mag in de praktijk ook niet dus..
In de industrie mag je in veel gevallen helemaal geen steekdoppen gebruiken ivm trillingen
(dan kunnen ze namelijk ook loslaten naar een paar jaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:00:
Als een steekdop los zit, help een zekering niet, je krijgt vonken in de lasdop, en deze kan gaan branden.
Kan dit alleen maar bevestigen. Een elektra ( kabel ) brand kan niet voorkomen worden indien bij euvel de stroom die nodig is tot het veroorzaken van de brand kleiner is dan de waarde van de zekering ... Als die stroom de zekeringwaarde niet bereikt ( en dat komt dus voor ) dan blijft er een stroom vloeien met fataal gevolg. Vertrouw nooit teveel op de zekering.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dus je kan beter van die draailasdoppen gebruiken dan de steekversie?

Ik had meer de indruk dat de steekversie de opvolger was van de draaiversie en beide even veilig zouden zijn.

Hoe zit het dan met die nieuwere inbouwcontactdozen welke ook van die steekverbindingen hebben?
Vroeger had dat allemaal schroefaansluitingen, waren die dan ook beter qua veiligheid?

Heb altijd de indruk gehad dat het bij die steekverbindingen je alleen problemen kan krijgen als er niet genoeg draad inzit of als je de verkeerde draadsoort gebruikt.

• rdfeij
SA007 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 17:46:
Dus je kan beter van die draailasdoppen gebruiken dan de steekversie?

Ik had meer de indruk dat de steekversie de opvolger was van de draaiversie en beide even veilig zouden zijn.

Hoe zit het dan met die nieuwere inbouwcontactdozen welke ook van die steekverbindingen hebben?
Vroeger had dat allemaal schroefaansluitingen, waren die dan ook beter qua veiligheid?

Heb altijd de indruk gehad dat het bij die steekverbindingen je alleen problemen kan krijgen als er niet genoeg draad inzit of als je de verkeerde draadsoort gebruikt.
Mits goed gebruikt zijn ze allebei even veilig.
Ook draaidoppen kunnen bij het niet goed twisten van de draden brandgevaar opleveren.

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Tja als je ze niet goed ver genoeg erin steekt, tja dan kan je in sommige gevallen wel eens problemen krijgen, echter heb ik dat nog nooit gezien.
rdfeij schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:40:
Mits goed gebruikt zijn ze allebei even veilig.
Ook draaidoppen kunnen bij het niet goed twisten van de draden brandgevaar opleveren.
bij draaidoppen bestaat het gevaar dat wanneer je de draden vast draait, dan weer loshaalt en weer vast maakt, dat ze geen goed contact maken of door ruw handelenen losbreken.

Het sysadmin irc-cafe

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vakmanschap is meesterschap. Als je van deze zaken geen verstand hebt, moet je er gewoon afblijven. Zowel in het belang van je zelf als dat van anderen. Eigenlijk is daar alles mee gezegd.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Techneut schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:14:
Vakmanschap is meesterschap. Als je van deze zaken geen verstand hebt, moet je er gewoon afblijven. Zowel in het belang van je zelf als dat van anderen. Eigenlijk is daar alles mee gezegd.
En jij doet nooit dingen die je graag uit wil proberen zonder dat je er werkelijk verstand van hebt? Ervaring in het doen is beter dan het hebben van kennis!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Techneut schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:14:
Zoals eerder aangegeven zegt dat gewoon helemaal niets. Meeste mensen die in de bouw electra aanleggen weten van toeten nog blazen. Dus zelfs al zou je iemand inschakelen 'die ervor opgeleid' is dan kan er alsnog vanalles mis gaan. Helemaal omdat de leidingen en (inbouw)dozen al snel veel te krap zijn voor sommige situaties en dan beland je vanzelf in de workarounds.

Niemand zit te wachten op het frezen van extra leidingen in het stadium dat je kabels gaat trekken.

Dus daarom zijn juist die automaten in de meterkast ook zo belangrijk, dat is het enige punt waar je controle hebt over de installatie.

Ik heb het zelf meegemaakt dat bij een slechte verbinding in een stopcontact gewoon de draden verkolen. Zit daar wat stof in of was de ondergrond hout dan zou het huis in kwestie zijn afgebrand.

Tja en verder zouden dhz zaken eigenlijk geen electra meer mogen verkopen. Wat ik al niet tegen ben gekomen bij verhuizingen. 230V over telefoonbekabeling, 'verlengsnoeren' met twee stekkers, ongeïsoleerde draden in PVC-leidingen etc etc.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ prutsers kan je niet voorkomen, ook al zou je het spul niet meer bij de dhz-boer kunnen halen.

Hier waren ook wat vreemde constructie te vinden toen mijn ouders hier kwamen, zoals:
- Leidingen waar zwart/rood in gaat en groen/blauw uitkomt (halverwege in elkaar gedraait met een stukje tape erom)
- Afvoer die door de muur naar buiten de goot inging...
- 20 leidingen in het plavond waarvan de meeste loos...
- Etc.

Het is zo bij alles en dat blijft zo, als je er geen verstand van hebt moet je er vanaf blijven of het precies hetzelfde doen als een kundige.

Maar dan nog kan het misgaan, een gecertificeerde electricien heeft hier eens per ongeluk een fase en nul omgedraaid gehad in de meterkast waardoor er 2 fases op het halve huis stonden.
400V kunnen sommige apparaten toch slecht tegen... (wel alles netjes vergoed, maar toch)

Edit:
Natuurlijk zouden dhz-boeren wel wat aan hun assortiment moeten doen, was laatst bij een plaatselijke, daar kon ik neiteens goede coax kabel krijgen, alleen dunne rotzooi, de standaard 6-7mm hadden ze gewoon nieteens.
Dan speel je prutsers wel erg in de hand als je alleen slechte troep verkoopt en het goede spul nieteens kan bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door SA007 op 27-12-2007 21:33 ]

• rdfeij
silverstorm schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:39:
Tja als je ze niet goed ver genoeg erin steekt, tja dan kan je in sommige gevallen wel eens problemen krijgen, echter heb ik dat nog nooit gezien.

[...]

bij draaidoppen bestaat het gevaar dat wanneer je de draden vast draait, dan weer loshaalt en weer vast maakt, dat ze geen goed contact maken of door ruw handelenen losbreken.
dat mag dan dus ook niet, bij loshalen dien je alles af te knippen (blank koper) en opnieuw te strippen en twisten. (Vaak kan het niet anders of je moet opnieuw draad trekken, maar het mag eigenlijk niet)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LauPro schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:15:
[...]
Zoals eerder aangegeven zegt dat gewoon helemaal niets. Meeste mensen die in de bouw electra aanleggen weten van toeten nog blazen. Dus zelfs al zou je iemand inschakelen 'die ervor opgeleid' is dan kan er alsnog vanalles mis gaan. Helemaal omdat de leidingen en (inbouw)dozen al snel veel te krap zijn voor sommige situaties en dan beland je vanzelf in de workarounds.............

Tja en verder zouden dhz zaken eigenlijk geen electra meer mogen verkopen. Wat ik al niet tegen ben gekomen bij verhuizingen. 230V over telefoonbekabeling, 'verlengsnoeren' met twee stekkers, ongeïsoleerde draden in PVC-leidingen etc etc.
Toch doet dat niets af van mijn stelling: Afblijven waar je geen verstand van hebt.
Dat desondanks de montage in de nieuwbouw wordt bevolkt door dilettanten is alleen maar triest.
Wat betreft electra in dhz-zaken, dat is iets wat electiciteitsbedrijven jaren geleden schoorvoetend hebben moeten toestaan. Vroeger werden installaties periodiek gekeurd, en alles wat een beetje onregelmatig werd gevonden kon men subiet laten verwijderen op straffe van afsluiting. Nog langer geleden werd bij vertrek uit een woning alles afgesloten. De nieuwe bewoner kon pas weer worden aangesloten als alle lampen waren opgehangen door een bevoegde installateur, waarna alles alsnog een vluchtige keuring onderging.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ dat is gelukkig bij verbouwingen enzo in de meeste gevallen nog steeds zo.

Pa is eens gevraagd of hij bij iemand de electriciteit wou nakijken, want de inspecteur zou over een paar dagen komen..
Zat achter een gipswandje geen leidingen, maar wel dozijnen kroonstenen....
Toen heeft me pa toch maar wat tips gegeven en de zooi losgetrokken voor er brand komt...
Pagina: 1