Toon posts:

USB powered lacie externe harde schijf start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een 2 maand geleden heb ik mij een lacie 250gb HD gekocht (2,5", usb powered).
Presteerde zeer goed. maakt bijna geen lawaai, en geen adapter nodig hebben was een hele verademing.

Tot voor kort wil hij echter niet meer starten met de stroomtoevoer vanuit usb. Niet alleen op deze hub (met eigen stroomvoorziening), maar ook op andere pc's doet hij het niet meer, waar het vroeger geen enkel probleem was.

Wanneer ik een tweede usb kabel aansluit aan de schijf voor extra stroom doet hij het wel, maar dit vind ik vervelend aangezien ik hem vaak verhuis.

Ik heb gezien bij apparaatbeheer, dat er slechts 2ma wordt toegewezen aan de schijf. Mogelijks een driverprobleem dus. Dan wel vreemd dat dit dan plots bij alle computers problemen geeft waar dit voordien niet het geval was.

Ik heb hem al opgestuurd naar lacie, en ik kreeg hem terug met de melding dat er niets aan de hand was...

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:49
Het lijkt me nogal logisch dat als er 2 usb aansluitingen aan zitten dat je deze ook alle twee moet gebruiken. Een usb poort kan maar een beperkte hoeveelheid stroom leveren, en zeker met het opspinnen van een harde schijf kan het zijn dat je boven deze grens gaat. Het zou me ook niks verbazen als er in de handleiding staat dat je alle twee de usb poorten moet aansluiten.

Het verklaart uiteraard niet direct waarom je HD nu niet opspint met 1 kabel aangesloten. Echter lijkt het me waarschijnlijk dat je tot nu toe gewoon geluk hebt gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Deze HD zou moeten ontworpen zijn om te kunnen draaien op die 500mA.

Nu het eigenaardige is ook, hij spint nog op als ik hem stroom geef via 1 usb kabel (die geen data verstuurd), naar de "powervoorziening" van de schijf. Dus hij kan wel nog degelijk opspinnen via de stroom van 1 usb poort.

Hij wil blijkbaar geen stroom meer trekken uit de data usb kabel. Mijn hub heb ik es uitgemeten, daar ligt et al zeker niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 12:42 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn 2.5" externe schijf (ander merk, 160GB) werkt eigenlijk ook alleen maar goed als ik de tweede usb-kabel aansluit. Anders wil ie meestal niet opspinnen en gaat ie tikken. Denk dat die schijfjes gewoon zo ver tegen de limiet van 1 poort zitten dat 2 stekkers eigenlijk altijd wel nodig zijn.

Waarom ie bij jou eerder wel op 1 werkte en nu niet meer komt misschien omdat de schijf na verloop van tijd wat 'versleten' is en wat meer stroom nodig heeft om volledig te starten. Kan net de druppel zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu eens met een andere usb kabel geprobeerd dan deze die met de schijf geleverd was. Deze kabel heeft een klein blokje vlak voor de connector. Misschien een condensator ofzo.
De eerste keren kon hij zo net niet opspinnen en plots deed hij het dan toch.

Toch wel vreemd, die originele kabel eens getest met andere apparaten, werkt nochtans wel.
Je zou denken dat die kabel net iets teveel weerstand geeft. Toch heeft hij al die tijd prima gewerkt.

Die schijf zal inderdaad tot op het randje stroom trekken dat slechts een paar mA tekort al fataal zijn.

edit: Heb net eens mijn schijf gebenchmarked met hd tune. Eens met extra stroomkabel en zonder. Geen verschil in snelheid en ook geen verschil in Acces time.Blijkbaar eenmaal hij draait doet hij het wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 13:20 ]