Ik heb thuis een Mediacenter-PC samengesteld uit onderdelen van verschillende leveranciers.
Voor een Mediacenter is een correcte werking van de stand-by-stand natuurlijk essentieel.
***Situatieschets***
De computer gaat wel in stand-by (via het menu, alle fans gaan uit, harddisks stoppen, enkel netwerklichtje blijft branden)), maar als ik terug wil starten, gaan de fans wel aan en begint het lichtje van de harde schijven continu te branden zonder onderbreking, geen beep van het moederbord, geen video naar de monitor en het systeem komt niet op Dan moet ik hem hard uitzetten en terug gewoon opstarten. Dan krijg ik de melding dat Windows niet goed afgesloten was.
***Instellingen/componenten***
Chaintech 7 NJS moederbord
Nvidia chipset Nforce 2 Ultra 400
AMD Athlon Processor 1800+
Nvidia Geforce 6200 videokaart
1 Gb ram in slot 2
IDE primary master --> none
IDE Primary slave -->HD Maxtor van +- 80 Gb
IDE Secondary master --> ASUS quiettrack cd-romdrive
IDE Secondary slave --> none
1 SATA HD van 250 Gb ingeplugd op het moederbord
IDE Function setup: alles op enabled of auto
Onboard devices: zoveel ùmogelijk uitgeschakeld, waaronder Promise RAID controller, Audio-kaart en modem. Enkel LAN staat nog op
Power management: STR 3 , max saving, Video off method: DPMS support, resume on USB aan, de overige (LAN, modem, ...) uit. HDD down in suspend --> uit
Systeem temp: 28 graden, CPU temp: 38 graden
***Wat heb ik al gedaan:***
Bios geflasht naar een nieuwere versie: 08/03/2004
Overbodige kaarten verwijderd (wireless LAN, TV-kaart, SATA-kaart)
Memtest gedraaid
OS herhaaldelijk geïnstalleerd
OS gewisseld tussen Windows XP 2005 Mediacenter Edition en Vista
Gespeeld met de settings van powermanagement
MCE gedraaid (enkel onder XP 2005)
Suggesties?
Voor een Mediacenter is een correcte werking van de stand-by-stand natuurlijk essentieel.
***Situatieschets***
De computer gaat wel in stand-by (via het menu, alle fans gaan uit, harddisks stoppen, enkel netwerklichtje blijft branden)), maar als ik terug wil starten, gaan de fans wel aan en begint het lichtje van de harde schijven continu te branden zonder onderbreking, geen beep van het moederbord, geen video naar de monitor en het systeem komt niet op Dan moet ik hem hard uitzetten en terug gewoon opstarten. Dan krijg ik de melding dat Windows niet goed afgesloten was.
***Instellingen/componenten***
Chaintech 7 NJS moederbord
Nvidia chipset Nforce 2 Ultra 400
AMD Athlon Processor 1800+
Nvidia Geforce 6200 videokaart
1 Gb ram in slot 2
IDE primary master --> none
IDE Primary slave -->HD Maxtor van +- 80 Gb
IDE Secondary master --> ASUS quiettrack cd-romdrive
IDE Secondary slave --> none
1 SATA HD van 250 Gb ingeplugd op het moederbord
IDE Function setup: alles op enabled of auto
Onboard devices: zoveel ùmogelijk uitgeschakeld, waaronder Promise RAID controller, Audio-kaart en modem. Enkel LAN staat nog op
Power management: STR 3 , max saving, Video off method: DPMS support, resume on USB aan, de overige (LAN, modem, ...) uit. HDD down in suspend --> uit
Systeem temp: 28 graden, CPU temp: 38 graden
***Wat heb ik al gedaan:***
Bios geflasht naar een nieuwere versie: 08/03/2004
Overbodige kaarten verwijderd (wireless LAN, TV-kaart, SATA-kaart)
Memtest gedraaid
OS herhaaldelijk geïnstalleerd
OS gewisseld tussen Windows XP 2005 Mediacenter Edition en Vista
Gespeeld met de settings van powermanagement
MCE gedraaid (enkel onder XP 2005)
Suggesties?