Vage strepen en tekst in beeld (Sony hx750 dvd/hd recorder)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 12:49
Hallo,

Na lang zoeken heb ik toch een keuze kunnen maken en het is de Sony RDR-HX750 geworden.
Leuk speeltje, beetje alles uitzoeken nog.
Maar even to-the-point ik heb dus een opname gemaakt en ik zie in eens vage strepen en aftiteling van discovery channel door de opname heen maar ook door het menu. Ik heb het gevoel dat dit van de tv afkomstig is.
Ik vind dit nogal irritant, maar ik geloof dat het vast op een simpele manier verholpen kan worden.
De vraag is alleen hoe?

Ik hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft voor dit irritante probleem!!

Laat jullie horen !!

grtz
Blueflame

O ja en nog even een vraagje weet iemand toevallig hoe je Guide+ uit kunt schakelen? dit even voor het geval Guide+ me totaal niet gaat bevallen :P.

[ Voor 10% gewijzigd door Blueflame_Core op 07-12-2007 01:08 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
Een bekend probleem. :)

Doordat de meeste TV's op de (eerste) SCART het A/V signaal van de tuner uitsturen kan er storing/overspraak ontstaan, ook met een 'dure' SCART kabel komt dit voor.
Een oplossing is het gebruik van een zogenaamde "een-richtings" SCART kabel.

Je kunt hiervoor eenvoudig een bestaande SCART-kabel aanpassen met behulp van de SCART pin layout.
Het beste is om het eventueel eerst te proberen met een goedkope (bijgeleverde?) SCART kabel. :)

SCART Euro AV Connector layout

Onderbreek hiervoor de volgende pinnen/verbindingen in de SCART connector die in de TV gaat:

1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out

Zie ook:
TVHomeforum.nl: Achtergrond geluid
TVhomeforum.tk: Ander beeld door het digitale signaal
MGV Forum: Analoog geluid stoort op digitale ontvangst

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33
Ik heb sinds kort ook een Sony HX750 HDD-DVD recorder (gewonnen in een soort loterij ;) ). Nu heb ik zelf Digitenne als TV-leverancier. Heb de single-tuner via RGB-SCART op de DVD recorder aangesloten, maar ik zie regelmatig wat kleur verschuivingen in het beeld. Net alsof de HX750 de beelden van Digitenne niet helemaal goed kan verwerken. Soms is er een kleurverschil in horizontale banden over het scherm, soms ook bij veranderende kleurvlakken. Vooral zichtbaar bij beelden met weinig tot geen kleur (zwartwitbeelden bv). In fel gekleurde reclames zie je het nauwelijks optreden.

Overigens zie ik dat probleem niet als ik een DVD afspeel, of als ik de Digitenne decoder rechtstreeks met m'n CRT-TV verbind.

Vraag me af of anderen met deze HDD-DVD recorder datzelfde effect ook hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Haay op 07-12-2007 11:30 ]

• Blueflame_Core
Onderbreek hiervoor de volgende pinnen/verbindingen in de SCART connector die in de TV gaat:

1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out
Wat bedoel je precies met onderbreek :P?
Moet ik er dan een stukje tape opplakken of moet ik ze kapot maken lol :P, aub beetje meer uitleg

Oja en die laatste link die je stuurde staat iemand op die de 19e pin heeft weggeknipt en het probleem was opgelost maar moet het dan aan beide kanten van de stekker of aan 1 kant? als het aan 1 kant is welke moet dan in de tv en welke in de dvd ?

En hoe schakel je guide+ uit want dit is zeer onduidelijk in de handleiding naar mijn mening.

[ Voor 34% gewijzigd door Blueflame_Core op 07-12-2007 11:23 ]

• Blueflame_Core
Haay, ik heb zelf geen digitale televisie meer dus over kleurverschil kan ik niet echt mee praten, ik heb alleen een soort van transparante tekst en lijnen in beeld maar misschien dat iemand anders je hier mee kan helpen, want eigenlijk is het een beetje hetzelfde vind ik.

• The_Doman
Blueflame_Core schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:25:
Haay, ik heb zelf geen digitale televisie meer dus over kleurverschil kan ik niet echt mee praten, ik heb alleen een soort van transparante tekst en lijnen in beeld maar misschien dat iemand anders je hier mee kan helpen, want eigenlijk is het een beetje hetzelfde vind ik.
Ja dat is waarschijnlik hetzelfde probleem.
Je ziet dan het (laatstgekozen) tunersignaal van de TV door het beeld van de DVD/Decoder heen.
Soms wordt dan aangeraden om de TV eerst af te stemmen op sneeuw/geen zender (of de antennekabel los te halen) en dan om te schakelen naar de A/V ingang.
Maar dat is natuurlijk geen fraaie oplossing....

• The_Doman
Blueflame_Core schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:15:
Oja en die laatste link die je stuurde staat iemand op die de 19e pin heeft weggeknipt en het probleem was opgelost maar moet het dan aan beide kanten van de stekker of aan 1 kant? als het aan 1 kant is welke moet dan in de tv en welke in de dvd ?
Om zowel Audio als Video overspraak/storingen te vermijden is het beter om dan meteen alle uitgangen van de TV SCART te onderbreken.

Zoals ik al schreef moet je de modificatie alleen aan één kant van de SCART kabel uitvoeren:
De SCART kabel werkt daarna nog maar correct één kant op!
Het is daarom raadzaam om dit dus even te markeren op de gemodificeerde SCART kabel. :)

Nogmaals:
Onderbreek hiervoor de volgende pinnen/verbindingen van de SCART connector die in de TV gaat:

1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out
SCART Euro AV Connector layout

Gewoon doorknippen voldoet en bij twijfel eventueel losse draadjes extra isoleren.

• Blueflame_Core
ok ik heb 19 inderdaad al doorgeknipt en volgens mij is het nu al beter maar dat zal ik zometeen beter testen en 1 en 3 zal ik dan ook nog ff doen

maar nogmaals hoe schakel je guide+ uit :P?
want hij is nu al weer aan het updaten en het gaat me vast wel bevallen maar mocht dit niet het geval worden dan moet het gewoon uit, maar hoe?

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Misschien te laat maar even ter aanvulling. Vaak is dit het beeld wat de TV zelf ontvangt dat voor vage beelden op de achtergrond zorgt. Schakel de TV eens op kanaal 0 oid zodat die niets meer ontvangt. Dan pas je ontvanger inschakelen dan heb je geen problemen meer.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Pagina: 1