Scherm één subpixel verschoven

Pagina: 1
Acties:

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 19:03

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem, en hoewel het waarschijnlijk te verhelpen is met een andere schermkabel is het toch de moeite wel om het hier te posten, al is het maar voor interessewaarde.

Het zit als volgt: ik heb een Dell Latitude C810 met 15" UXGA-scherm met heel, wat je zou kunnen noemen, 'korrelig' beeld. Het is lastig om je voor te stellen en door de belachelijke resolutie kan mijn brakke fotocamera het ook niet goed erop krijgen. Het komt erop neer dat het hele beeld één subpixel naar links is verschoven. Helemaal rechts in beeld één verticale blauwe lijn (de laatste subpixels op de regel dus). Daarna is elke pixel eigenlijk opgebouwd van twee subpixels van de eerste pixel en één subpixel van de volgende. In plaatjes (symbolisch voor één beeldregel):

Normaal scherm:
code:
1
2
3
[R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B]
[       ][       ][       ][       ][       ][       ]
  ^ RGB beeldpixels

Dit scherm:
code:
1
2
3
[R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B][R][G][B]
[    ][       ][       ][       ][       ][       ][ ]<--licht altijd op
  ^onvolledige pixel      ^BRG beeldpixels

Technisch gezien zou je toch denken dat je dit ook softwarematig kan opvangen. Ik kan zo snel niet vinden wat dit zou kunnen regelen en als het al te vinden is, waar ik op moet zoeken. Het almachtige tweakersnetwerk weet hier ongetwijfeld wel raad mee :)

En ja, het lijkt erop alsof de schermkabel gewoon brak is, en dat een goede schermkabel het verhelpt, maar gezien het probleem zo duidelijk is vind ik het toch nog de moeite waard om te onderzoeken, nietwaar?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 21:07
Dit is wel iets waar ik nog nooit van gehoord heb.
Denk ook niet dat je zoiets software matig kunt veranderen. Subpixels zitten namelijk alleen in TFT's, CRT is op een andere manier opgebouwd. Het signaal dat verstuurt word via D-SUB is volgens mij echter altijd hetzelfde, het is immers analoog. Misschien dat het digitaal wel aangepast kan worden, alhoewel dat sterk lijkt. Immers een signaal sturen met alleen maar specificeren waar welke kleur getoond moet worden is effectiever.
Daarentegen zou het toch ook weer mogelijk moeten zijn. Hoe dan ook zou je volgens mij de firmware van je monitor en/of videokaart moeten aanpassen om zoiets te bewerkstelligen.

Interessant probleem, maar of het ook daadwerkelijk via software gedaan kan worden weet ik nu echt niet meer :P

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kun je dat niet aanpassen middels 'rasterinstellingen' in je monitor?

Wel van te voren even de oude waarden opschrijven, voordat je gaat prutsen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Als je weet welke kleur er uit een pixel hoort te komen, en je weet wat je werkelijk ziet ivm de verschuiving van de subpixels, dan kun je ook beredeneren welke kleur je moet uitsturen om op het scherm de juiste kleur op het scherm te toveren. Dan hoef je dus alleen maar een transformatie toe te passen. Andere palet. Dat moet je makkelijk realtime kunnen doem met zelfs de meest karige videokaart.

Het ligt er een beetje aan hoe de verschuiving zit. Desnoods kun je met interpolatie gaan werken. Je verliest dan resolutie maar dan stuur je iig alleen de pixels aan waarvan je de kleur met zekerheid kunt laten overeenkomen met wat je wilt. En de rest laat je een waarde tonen die zo dicht mogelijk tussen de pixels in ligt die je wel kunt laten kloppen. Dan heb je het subpixelprobleem ook omzeild.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 04:13 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 21:07
Als de verschuiving bij de meest linkse (of rechtse) pixels begint is het makkelijk aanpassen. Gebeurt het ergens halverwege in het midden van je scherm dan zoek je waarschijnlijk een eeuwigheid naar de 'foute' pixel.
Dat het een hardware probleem is staat vast. En de handigste oplossing is dus een vervanging van de onderdelen die defect zijn.

Kijk dit anders eens om te testen waar de fout zit: http://www.manic.org/pixelshift.png. Elk kruisje moet correct zijn, zo niet dan zit daar je subpixel fout (wel kijken op volledige resolutie anders heeft het nog weinig zin ;))

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 17:15

Cidious

The Bloody Gent

hier heeft mijn Dell Ispiron 1501 ook last van.. het lijkt wel of het een "Dell probleempje" aangezien een maat van me met een andere dell laptop hier ook last van heeft.. erg frustrerend.. ik heb ook al bijna alles geprobeerd... hou gewoon een blauwe lijn aan de rechter kant van het scherm..

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-07 17:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

lijkt me eerder timing issues dan kabel problemen. Overigens worden tft schemren in laptop digi aangestuurd (is het nou laptop of los scherm) waardoor dus addressering/syncing niet zou kloppen ipv timing. Denk dath etheel moeilijk is dit op te lossen omdat dit waarschijnlijk met je synchronisatie clock van je scherm te maken heeft.

T60P Widescreen

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:19
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 00:02:
Als je weet welke kleur er uit een pixel hoort te komen, en je weet wat je werkelijk ziet ivm de verschuiving van de subpixels, dan kun je ook beredeneren welke kleur je moet uitsturen om op het scherm de juiste kleur op het scherm te toveren. Dan hoef je dus alleen maar een transformatie toe te passen. Andere palet. Dat moet je makkelijk realtime kunnen doem met zelfs de meest karige videokaart.

Het ligt er een beetje aan hoe de verschuiving zit. Desnoods kun je met interpolatie gaan werken. Je verliest dan resolutie maar dan stuur je iig alleen de pixels aan waarvan je de kleur met zekerheid kunt laten overeenkomen met wat je wilt. En de rest laat je een waarde tonen die zo dicht mogelijk tussen de pixels in ligt die je wel kunt laten kloppen. Dan heb je het subpixelprobleem ook omzeild.
Het lijkt me dat een palet niet gaat werken. Afgezien dat er waarschijnlijk geen software voor is, zit je met het probleem dat je dus een kleurkanaal van de volgende pixel hebt. Het is niet zo dat Groen Blauw is Blauw Rood en Rood Groen, maar je zit altijd met 2 pixels.
Om het terug te rekenen moet je dus naar de pixel naast je kijken. Niet eenvoudig en het lijkt me sterk dat het hardware matig in de simpelste video kaart zit.

Interpoleren gaat een vieze blur opleveren, het lijkt me ook niet dat je dat wilt. Deze oplossingen lijken me dan ook wat onhaalbaar en onpraktisch.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Verwijderd

Het lijkt me prima haalbaar. Al wat je hoeft te doen is de aansturing te laten verspringen en evt de doorgegeven kleur om te rekenen. Dat lijkt zwaar maar dat doe je ook als je een stuk video kijkt met overlay. En dat kan zelfs een 5 jaar oude kaart moeiteloos. Teken het maar eens uit .. het is niet echt moeilijk. Het is gewoon wat wiskunde. Jouw verhaal over de subpixels zit daar al lang en breed in verwerkt ;)

En interpoleren gaat helemaal geen blur opleveren. Alleen een lager oplossend vermogen omdat je niet alle pixels aanspreekt met een originele kleur. En net als met de shift hierboven valt het dan nog mee omdat vaak de naastgelegen kleurwaardes hetzelfde of in de buurt zijn. Alleen bij scherp contrast ga je wat fouten zien als je dat niet compenseert.

Het kan dus best. Maar het is makkelijker om een ander kabeltje te monteren.

Kijk welke kleur je uitstuurt met een testpatroon.
Kijk welke kleur weergegeven wordt.
Kijk wat het verschil is door de R, G, en B waarden te vergelijken.
Een van die zul je steeds moeten corrigeren met de informatie van de naastliggende pixel.
De laatste kolom kun je via wraparound ook meepakken.

Wat je in weze doet is hele rare kleuren voor elke pixel wegsturen, maar omdat het 1 subpixel geshift wordt weergegeven, hou je per saldo een correct beeld over. Veel rekenwerk maar een beetje PC doet dat met 2 vingers in de neus. En de videohardware mag daar al helemaal geen probleem mee hebben. Al jaren en jaren worden er realtime effecten toegepast dus dit is een piece of cake.

Als je een TFT met DVI hebt is het mss nog wel makkelijker. Ik weet niet of DVI elke subpixel apart aanstuurt (zal wel niet) maar dan is het echt een kwestie van ff simpel doorrekenen van slechts 1 waarde per pixel. Maargoed bij een laptop zal dat wel niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 07:03 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 19:03

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, voor alle duidelijkheid (ben gisteren direct na het posten van dit probleem naar bed gesjeesd dus heb dat nog niet kunnen verduidelijken): Het is dus een 15" UXGA laptopscherm die overduidelijk via lvds wordt aangestuurd. Ik meen (geen zin om nu open te maken) vier dataparen plus clock, of misschien zes (maar dat lijkt me extreem onlogisch gezien er werkelijk honderden verschillende 4-paar LVDS controllers bestaan en maar weinig zespaars, dus meestal is het 4 of 8 paren).

Als ik friemel aan de kabel krijg ik weer goed beeld, dus het is duidelijk een kabel-iets. Lijkt dus heel erg een gebroken kloklijn, of een foutje in de weerstand van de kabel (die moet heel precies 4 of 8 ohm zijn ofzo, heb ik een keer in een manual van een laptopscherm gelezen). De originele kabel had het probleem, daarna heb ik van een medetweaker nog een kabel gekregen maar die wil ook niet (zelfde probleem - even friemelen aan de kabel en je krijgt af en toe wel goed beeld (of compleet fout beeld, dat gebeurt ook)). Gezien alle beeldinformatie nog wel door lijkt te komen lijkt het me ultiem tweakerig om het zelf op te lossen.

Ik zie echter wel op tegen het herproggelen van firmware/drivermeuk...
Pagina: 1