[Geheugen] Nog gebruiken of weggooien?

Pagina: 1
Acties:

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:04
Vandaag was ik eens mijn pc van stof aan het ontdoen en toen ik met een zacht kwastje het ram aan het reinigen was brak er in eens een soort chippie af. Ik weet niet de exacte benaming voor het dingetje en wat het doet dus heb hem er maar gewoon uitgehaald zodat die eventueel geen verdere schade kan aanrichten.

Nu is mijn vraag dus kan ik dit geheugenlatje nog gebruiken??

Ter illustratie een foto met het chippie wat ik bedoel. Dat kleine blokje wat naast het zwarte geheugen zit dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.wingsofsilver.eu/images/screenshots/nicky/1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door NovemberSierra op 06-12-2007 22:18 ]

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat is volgens mij een weerstand, geen chipje.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat is of een weerstand, of een condensator of een spoel.
Grote kans dat als het 1 van de laatste 2 is dat het nog gewoon werkt. Maar draai wel eerst memtest om zeker te weten dat je geheugen nog helemaal goed werkt ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat is waarschijnlijk een weerstandtje of een minispoeltje. Ik zou het geheugen niet meer gebruiken, maar met een beetje soldeerkunsten kan je hem evt. nog terug proberen te solderen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Dat is een SMD (Surface Mounted Device). Ziet er niet al te spectaculair uit, aan beide kanten een soldeeraansluiting, wellicht kan je hem gewoon terugzetten met een soldeerbout!
Ik kan me niet voorstellen dat ze overbodige componenten op zo'n geheugenmodule monteren, dus ik denk niet dat je er zonder nog wat mee kan.

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:04
Nou dat ding is zo groot als een speldenknop misschien zelfs kleiner dus daar ga ik niet aan liggen solderen. Nouja het was gelukkig maar een ddr dimmetje maar toch ik mis nu 512mb aan ram nu. Dan toch maar is sparen voor een nieuwe bult hardware.

PS ik merk nu op dat op datzelfde latje nog zo'n SMD is afgebroken :) en heeft het toch dus altijd gedaan in m'n pc.

[ Voor 19% gewijzigd door NovemberSierra op 06-12-2007 22:28 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 20:02

paularts

Paulux !!!!!!

Als ik het zo zie gok ik op een Condensator, kunt memtest draaien maar ik schat dat die fouten op zal leveren.
condensator zal waarschijnlijk bedoelt zijn om de paar nano seconden die de comp nodig heeft om het geheugen te refreshen te overbruggen dus om spanning op het geheugen te houden.

maar terug solderen is wel een optie ff met een pincetje vasthouden en aan tippen met een klein boutje zo dat hij weer vast zit

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
CreativeMind schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:25:
Nou dat ding is zo groot als een speldenknop misschien zelfs kleiner dus daar ga ik niet aan liggen solderen. Nouja het was gelukkig maar een ddr dimmetje maar toch ik mis nu 512mb aan ram nu. Dan toch maar is sparen voor een nieuwe bult hardware.

PS ik merk nu op dat op datzelfde latje nog zo'n SMD is afgebroken :) en heeft het toch dus altijd gedaan in m'n pc.
Dus waarom steek je hem er niet in en draai je memtest niet eventjes?
Pagina: 1