Toon posts:

RAID Keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Situatie:

Hardware:
1 HP ML350 T5 Server
2 Processoren
3 GB Geheugen
3x 72 GB SAS Schijven 15.000 rpm
HP SAS E200i Raid Controller
Qua netwerk wordt deze machine via Gigabit aangesloten op een 3Com 48 poorts switch.

Software:
Windows 2003 STD R2

Doel:

Dit moet een Terminal Server worden voor 10 a 15 concurrent gebruikers die intern hierop gaan werken. Op deze server komen wat client programma's te draaien en 1 database programma. Op de database zullen behoorlijk wat zware opdrachten uitgevoerd worden. We praten over een bestand met ongeveer 30.000 artikelen.
Deze database bevat ongeveer 1 gb data en zal komende jaren groeien naar ongeveer 2 / 3 gb.

Ik wil zoveel mogelijk snelheid uit deze configuratie halen,

Wat ik kan doen:

RAID5 met 3 schijven en 3 partitities.
C: Operating System
D: Swap File
E: Data / Image

of

Raid 0+1 + spare schijf en 3 partities.
C: Operating System
D: Swap File
E: Data / Image

Een extra schijf erbij plaatsen is op dit moment geen optie, moet het met deze configuratie doen.
Persoonlijk denk ik dat ik met Raid 1+0 het meeste snelheid haal qua terminal server, maar voor database word meestal raid 5 aangeraden.

Ik weet dat het niet goed is een database / data op een terminal server te plaatsen, maar er is geen andere keus.

Graag jullie advies over de raid configuratie.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 20:31:
Dit moet een Terminal Server worden voor 10 a 15 concurrent gebruikers die intern hierop gaan werken. Op deze server komen wat client programma's te draaien en 1 database programma. Op de database zullen behoorlijk wat zware opdrachten uitgevoerd worden. We praten over een bestand met ongeveer 30.000 artikelen.
Deze database bevat ongeveer 1 gb data en zal komende jaren groeien naar ongeveer 2 / 3 gb.
En toen stopte ik met lezen, eerlijk gezegd.

Wie heeft dit bedacht?

Maar goed, als je echt een antwoord wil hebben: je zit met twee verschillende requirements.
Als je een snelle TS wil hebben dan wil je eigenlijk OS en data compleet gescheiden hebben en niet op dezelfde RAIDset hebben staan.

Oftewel: ga eens kijken of je niet een tweede controller en extra disken kan regelen?
Dan kan je een RAID1 set voor OS en TS gebeuren gebruiken en een aparte config voor je database.

Dan zit je met je verschillende IO requirements niet te ruzieen.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 06-12-2007 20:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Externe partij die de database applicatie beheert en gaat migreren van de oude server naar deze nieuwe server.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zie mijn edit.
Over wat voor database pakket hebben we het, MSSQL? Oracle? Progress? Pervasive?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Sybase Adaptive Server Anywhere - winasa8

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 21:13 ]