Toon posts:

UPC Internet verhuizen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In 2003 heeft UPC bij mij UPC Internet (toen nog Chello) geinstalleerd. Er kwam een mannetje en hij heeft toen de wandcontactdoos vervangen zodat er drie 'uitgangen' op zitten; tv, radio, internet. Nu ga ik verhuizen en wil internet meeverhuizen. In m'n nieuwe woning heeft de wandcontactdoos echter maar een enkele 'uitgang'. Ik heb de wandcontactdoos in m'n oude woning even losgemaakt en er zit een metalen 'ding' direct op de groene aanvoerdraad. Op de website van UPC is te lezen dat ze tegenwoordig een losse splitter leveren bij een installatiepakket welke je mee moet nemen bij verhuizing. Bij mij is dat dus niet het geval. Is dit een bijzondere splitter, of kan ik zo'n ding gewoon kopen? Misschien is het een idee om de splitter mee te verhuizen of om te ruilen, maar ik weet niet of ik in gebreken ben als ik die groene draad open laat liggen. Daar kan de nieuwe huurder immers geen tv op inprikken.

Update: Ik heb net de helpdesk gebeld en die adviseren me om een splitter te kopen bij de UPC winkel hier in de stad. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 21:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ding dat in 2003 geinstalleerd is, is een AOP (abonnee overname punt), het is eigendom van de kabelaar en je mag er niet aan komen :o

AOP's heb je in verschillende smaken, met een (alles), twee (radio, TV - of data, RTV) of drie (radio, TV, data). Het zou vriendelijk van UPC zijn om je een splitter te sturen voor je nieuwe woning, maar je hebt er geen recht op, want splitters e.d. behoren tot eigendom en ook verantwoordelijkheid van de bewoner. Allicht dat je van de vorige bewoner de splitter over kan nemen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus het is een AOP en deze is eigendom van UPC. Dan vind ik het teleurstellend, dat ze wel deze plitter aanbrengen bij de installatie, maar dat ik als loyale klant bij verhuizing zelf zorg moet dragen voor de aanschaf van een extra splitter die dus in de nieuwe situatie pas na de AOP komt. Dat is een extra schakel en dus bagger. Maargoed, het zal wel :(

Het is nieuwbouw dus ik kan niks overnemen van de vorige bewoner..

Moet ik dat ding bij de UPC winkel kopen of zijn er er betere alternatieven te adviseren? Evt. in combinatie met een versterker?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 21:48 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik had zoiets een paar jaar terug ook bij @home. Ik heb toen het oude kastje van voor het aanbrengen van de AOP weer aangebracht en dat nieuwe ding meegenomen naar mijn nieuwe adres. Te zot voor woorden dat als alles van hen is t/m het kabelmodem (althans dat was zo bij @home), ik zelf dat kastje moet dokken.

Maar grappig detail: toen ik er 2 weken woonde en de @home-verhuizing allang geweest was, kreeg ik alsnog een doosje opgestuurd met een nieuw kastje :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Budfox : Doe bastien zijn mogeljikheid. Oude kastje terug en nieuwe kastje meenemen. Who gives a fuck :) Wat ze niet weten dat er gezeten heeft, heeft er nooit gezeten :+

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Verwijderd

Topicstarter
Capo schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:02:
Budfox : Doe bastien zijn mogeljikheid. Oude kastje terug en nieuwe kastje meenemen. Who gives a fuck :) Wat ze niet weten dat er gezeten heeft, heeft er nooit gezeten :+
Ik zou goed moeten zoeken, maar ik dacht dat de monteur dat ouwe bakje heeft afgevoerd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, dat driewegding is niet alleen een splitter maar is ook galvanisch gescheiden enzo - AOP != splitter :o

Het zal niet bepaald denderend zijn voor je signaal met twee AOP's achter elkaar te zitten.

Verder is het bij nieuwbouw gewoon simpel: kabelboer levert signaalovernamepunt, wat je daarna doet is jouw zaak. Dat geeft je juist vrijheid - je moet binnenhuis meestal een stuk meer doen dan alleen een modem plaatsen. Wil je coax kabel doortrekken binnenhuis? Zo ja naar hoeveel kamers? Dat getal bepaalt hoeveel uitgangen je splitter moet hebben (je wilt bij coax vooral niet splitters achter elkaar zetten) - het aantal kamers plus één (voor de modem dus). En als het meer dan drie uitgangen moet hebben is een versterker het overwegen waard.

Kortom, nogal logisch dat dat nog niet geregeld is, je kabelboer kan niet ruiken hoe jij de boel binnenhuis wilt aansluiten :o

Je kunt een goede splitter bij UPC halen, maar ook gewoon in de betere kabelzaak eentje halen. Hirschmann of Tratec zijn doorgaans aan te bevelen. Neem het liefst F-connector versies en haal ook gelijk terminators voor als je niet gelijk alle uitgangen gaat gebruiken (gaat microreflecties tegen)

Oslik blyat! Oslik!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:48:
Het is nieuwbouw dus ik kan niks overnemen van de vorige bewoner..
Uh je hebt het over nieuwbouw.
Bij nieuwbouw zit het AOP sowieso in de meterkast (waar de hoofdkabel je huis in komt). Het AOP bij bij mij thuis heeft al een data uitgang. Ik heb om die reden het modem + een access point in de meterkast hangen, want ik had geen zin om UTP door het hele huis te gaan trekken :)

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:25:
[...]

Ik zou goed moeten zoeken, maar ik dacht dat de monteur dat ouwe bakje heeft afgevoerd.
Loop ff een upc center binnen en kijk of een van de medewerkers bereid is je wat toe te steken ( of klamp ff een monteur aan op straat )

"vroeger" waren die dingen namelijk gratis.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:14

allure

Titaan fase 2/3

Plak er gelijk wat van deze dingen tussen, dan ben je goed bezig.

Afbeeldingslocatie: http://www.nedis.nl/images/products/RH-GHV820A.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/RH-AFC1211.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat het hier een hele bijzondere splitter betrof, die het tv, radio en internet signaal van elkaar 'split'. Telematica en verwanten zijn niet mijn sterkste punt ;) Maar als ik de reacties zo lees, dan is het eigenlijk een 'normale' splitter die gewoon het signaal x3 doet met het verschil dat de uitgang voor internet een F-connector is en de andere een 'gewone'?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 10:47 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, maar je hebt ze wel in kwaliteiten. Mijn advies: Gewoon een telefoontje naar UPC, of als er toevallig een UPC-winkel in de buurt is, en vraag naar een splitter. Je krijgt dat ding gewoon gratis. Misschien in jouw situatie gemakkelijkst om naar een opsteeksplitter te vragen, dan hoef je niet aan de wandcontactdoos van UPC te peuteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-12-2007 15:34 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

UPC heeft een speciale afdeling voor verhuizingen, vraag er naar als je belt. Heb je de verhuizing al doorgegeven?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 15:34:
Klopt, maar je hebt ze wel in kwaliteiten. Mijn advies: Gewoon een telefoontje naar UPC, of als er toevallig een UPC-winkel in de buurt is, en vraag naar een splitter. Je krijgt dat ding gewoon gratis. Misschien in jouw situatie gemakkelijkst om naar een opsteeksplitter te vragen, dan hoef je niet aan de wandcontactdoos van UPC te peuteren.
Ik heb inderdaad zo'n UPC winkel in de buurt en daar ben ik vanmiddag even geweest. Ik heb 't uitgelegd en kreeg toen dus gratis een splittertje. Erg goede service dus... Jammer dat de helpdesk me dit niet gewoon heeft verteld..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk wel dat dat splittertje niet noodzakelijk de beste oplossing gaat zijn bij een nieuwbouwhuis...

Straks heb je weer splitter op splitter op splitter en ga je je afvragen waarom je TV beeld op de tweede slaapkamer zo slecht is :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:16:
Bedenk wel dat dat splittertje niet noodzakelijk de beste oplossing gaat zijn bij een nieuwbouwhuis...

Straks heb je weer splitter op splitter op splitter en ga je je afvragen waarom je TV beeld op de tweede slaapkamer zo slecht is :z
Ik krijg boven 2 TV's, natuurlijk 1 in de woonkamer en dan het modem voor internet, dus is het beter om een 4-wegsplitter te kopen? Of doel je ook meteen op versterkers e.d.?

• Techneut
  • Niet online
@Dion_b, klopt uiteraard, een tweewegsplitter heeft nou een keer per definitie 3dB verzwakking (helft aan signaalsterkte). Maar wat moet je anders bij een tweepuntsaansluiting waar je zowel radio en TV gebruikt? Je hebt dan sowieso een derde punt nodig. Alternatief is hooguit een nieuwe driewegsplitter in de UPC-wandcontactdoos. Dan heb vermijd je een extra exemplaar. Een ander alternatief is de radioaansluiting gebruiken als je die voor een radio niet nodig hebt.
Maar bij wel een splitter er bovenop, laat het bij die ene. Want inderdaad krijg je bij elke extra splitter (b.v. voor nog een TV) opnieuw 3dB verzwakking. Zelf gebruik ik daarvoor dan ook een extra antenneversterker. Dat heeft meerder aansluitingen, zodat hij een splitter kan vervangen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:36:
[...]Maar wat moet je anders bij een tweepuntsaansluiting waar je zowel radio en TV gebruikt?
Anders lees je de TS daadwerkelijk door... hij heeft een eengats-AOP. Dus niet aparte voor TV en radio :o
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:26:
[...]

Ik krijg boven 2 TV's, natuurlijk 1 in de woonkamer en dan het modem voor internet, dus is het beter om een 4-wegsplitter te kopen? Of doel je ook meteen op versterkers e.d.?
Als je in totaal drie TV's wilt en de modem moet aansluiten, heb je dus ofwel een vierweg-splitter, danwel een versterker nodig. Vier aansluitingen zit net op het randje van wel of geen versterker, het hangt af van de afstanden die je aflegt en van de kwaliteit van de kabels, connectoren en wandcontactdozen. Iirc dempt een vierwegsplitter iets van 7dB, dus als je verder directe kabels naar de televisies zou trekken (zonder contactdozen ertussen), dan trek je dat wel. Met contactdozen ertussen kom je op zeker 10dB demping tussen AOP en TV. Dat is vragen om problemen in UHF-gebied (Eurosport, Discovery enzo). Maar... een versterker is ook niet zaligmakend, want het versterkt alleen het downstream-signaal (dus van de kabelaar naar jouw TVs). Je modem moet er upstream nog doorheen zien te beuken, en de demping van een versterker is minstens 7dB in de upstream, soms meer. Je noemt ook geen digitale televisie, maar als je dat hebt moet je ook zorgen dat upstream daarvandaan in orde is...

Eea hangt ervan af exact hoe goed het signaal is op dit moment. Dat kun je vrij simpel bepalen door de modem direct op de eengats-AOP aan te sluiten, dan via 192.168.100.1 de statuspagina van de modem te raadplegen en daar de Transmit power te bekijken. Als dat lager is dan zo'n 48dBmV, dan moet het gewoon met een vierwegsplitter lukken, ook voor evt DTV. Is dat tussen de de 48dBmV en 55dBmV, dan heb je een uitdaging, want dan is de demping van een versterker teveel om je modem (en evt DTV decoder) erachter te hangen. En is het boven de 55dBmV, dan is er gewoon iets mis met de retourpad en mag je je kabelaar bellen om daar nu wat aan te gaan doen voordat jij aan de slag gaat.

Op basis van de info die je geeft zou ik het volgende aanraden:

- transmit power <48dBmV direct op AOP: goede 4-wegsplitter halen, modem er direct op aansluiten, de andere drie uitgangen naar de kamers waar TV signaal moet zijn leiden met goede, stevige, >75dB dempende kabel. Daar goede wandcontactdozen installeren. Let op dat als je geen radio nodig hebt, het TV signaal beter is met een eengats-WCD (dus zonder radio).
- transmit power >48dBmV direct op AOP: UPC splittertje gebruiken om modem in de meterkast te hangen, dan daar een goede versterker op de andere uitgang zetten en met stevige >75dB dempende kabel naar de drie kamers leiden.

Let wel dat je dus twee kabels vanuit de meterkast naar boven leidt. Dat is veel beter dan een enkele kabel naar boven en daar splitten of (nog erger) rijgdozen gebruiken :X

Oslik blyat! Oslik!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:13
dion_b schreef op zondag 09 december 2007 @ 13:19:
[...]

- transmit power >48dBmV direct op AOP: UPC splittertje gebruiken om modem in de meterkast te hangen, dan daar een goede versterker op de andere uitgang zetten en met stevige >75dB dempende kabel naar de drie kamers leiden.
Hoewel ik het helemaal eens ben met de bedoeling van je post, immers de beste versterker is een goede kabel, denk ik wel dat je met deze kabel erg weinig signaal over zult houden.

• Techneut
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 09 december 2007 @ 13:19:
[...]

Anders lees je de TS daadwerkelijk door... hij heeft een eengats-AOP. Dus niet aparte voor TV en radio :o
Komt dat ik nog nooit een ééngats-AOP had gezien, dus ik wist niet dat die ook betaan bij UPC. Maar dit verandert verder m.i. niets aan mijn de strekking van die zin: "wat moet je anders".
We zijn het verder wel met elkaar eens.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeronimo schreef op zondag 09 december 2007 @ 13:43:
[...]

Hoewel ik het helemaal eens ben met de bedoeling van je post, immers de beste versterker is een goede kabel, denk ik wel dat je met deze kabel erg weinig signaal over zult houden.
Klopt, probleem is alleen dat als de modem direct aangesloten al >48dBmV upstream staat te zenden, de 7dB demping van een 4-wegsplitter of versterker hem tot over de 55dBmV zou duwen, wat buiten spec zou zijn en bij de minste of geringste signaaldippen zou je dan offline gaan, ongeacht of je goed TV beeld hebt of niet. Dus dan moet je de modem er wel voor de versterker aftappen.

En als je die 75dB bedoelt, dat is natuurlijk de demping van externe HF invloeden (om te zorgen dat je UPC signaal sterker is dan je Digitennesignaal :z ), niet de paddemping. Die zal eerder bij goede C12 bij 10m kabel omstreeks de 1.2dB zijn - marginaal minder voor VHF, marginaal meer voor hoge UHF.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1