Alternatief gezocht voor KPN Experiabox ST780WL

Pagina: 1
Acties:
  • 5.279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Sinds een paar dagen heb ik Internetplusbellen van Planet Internet. Dit alles werkt via de KPN Experiabox Speedtouch 780WL. Op zich werkt alles prima, telefoon werkt goed en ADSL werkt ook goed. Ik ben alleen niet tevreden over het bereik, helemaal niet!

De Speedtouch bevindt zich beneden in de meterkast en als ik boven op de eerste verdieping zit te internetten met mijn laptop dan is het signaalniveau erg laag.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief voor de Speedtouch. Kan natuurlijk altijd een repeater hierachter zetten, maar ik heb liever een volledig alternatief.

Ben altijd tevreden geweest over de produkten van Netgear. Dus zit te denken om de Netgear DG834N Rangemax Next draadloze ADSL modem/router aan te schaffen. Deze ondersteunt VOIP/Internet calling en dat is toch wat ik dan nodig heb? Of zie ik dat verkeerd?

;)

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso kan je niet zomaar een andere modem nemen en de experiabox de deur uitdoen. Daar staat (gebruikers-)informatie in van KPN. Ik zou iets van een range-extender/-expander nemen en zo het signaal versterken. De antenne kan er ook niet af volgens mij, dus een sterkere antenne is dan ook geen optie.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
Je kan het modem wel vervangen, maar dan ben je wel je telefonie kwijt. Je kan wel een draadloze router achter je speedtouch zetten en deze ook draadloos laten verzenden, ik betwijfel echter of draadloos signaal erg zal verbeteren. Een repeater halveert trouwens je snelheid, ook niet echt prettig.

Gedraad aansluiten is koning!

[ Voor 66% gewijzigd door SCIxX op 06-12-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan misschien ook eens kijken of het helpt als je je antenne's een andere hoek geeft, of misschien de speedtouch een klein stukje verplaatst,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Dat een repeater de snelheid halveert dat was me niet bekend, dus dat is ook geen optie. Bedraad aansluiten al helemaal niet. Zal zo dan nog even klungelen met de positie van de antenne. Jammer dat de antenne niet vervangbaar is door een betere...

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Grappig, ik ben op dit moment met een vriend bezig met PRECIES hetzelfde issue met precies hetzelfde modem. Zit ook een verdieping hoger met een walgelijk bereik. Het enige wat ik heb kunnen bedenken is een Linksys WAP54G op de router zetten (ik ben erg te spreken over het bereik van m'n linksys WRT54G) en die het draadloze over te laten nemen. Dit kost echter zo rond de €50 en is nogal een dure oplossing.

Volg daarom dit topic in spanning af :)
Wel heel toevallig trouwens, Googelen, en uitvinden dat het topic net een paar uur oud is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Als huismiddeltjes niet helpen (antenne draaien en 780 beetje verplaatsen) om je bereik te vergroten:
een Access Point plaatsen bij je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Je kan toch op de LAN poorten gewoon een draadloze router aansluiten, DHCP uitzetten en de stekker niet in de WAN-poort van de draadloze router stoppen maar op de LAN-poort.

Eventueel kan je dan met (max 100m) UTP kabel die nieuwe draadloze router op een betere plek zetten en als je storingen wilt voorkomen kan je ook nog de WLAN van de experiabox uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Ik heb overigens nog een Netgear WGT624v3 draadloze router liggen.
Ik zou natuurlijk deze achter de Speedtouch kunnen plaatsen. De Netgear bijvoorbeeld op de 1e verdieping plaatsen. Er gaat al namelijk een UTP kabel (heeft de vorige eigenaar v/d woning gedaan) naar de 1e verdieping. Op deze manier heb ik boven dan goed bereik.

Misschien een stomme vraag, maar is het wel zo nodig om het draadloze signaal van de Speedtouch ook uit te zetten? Als ik met mijn laptop beneden zit, dan wil ik liever niet hetzelfde probleem hebben omdat dan boven het beste bereik valt te halen en beneden dan weer niet.

Of ik moet kiezen voor een krachtigere dus betere AP.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Inmiddels weer een paar dagen verder...
Heb een andere laptop voor testdoeleinden gebruikt met een wireless pcmcia kaart erin van US Robotics.

Signaalsterkte is beter op de eerste verdieping met deze laptop. Hoogstwaarschijnlijk zijn die ingebouwde wifikaarten in de huidige laptops toch niet zo toereikend qua signaalsterkte. Een andere maat van me met een ingebouwde wifi kaart in zijn laptop heeft dezelfde kuren bij mij thuis.

Enfin, een ander iets wat ik heb ingesteld in de Speedtouch is dat deze alleen op 54/g moet werken en niet op de af-fabriek ingestelde 54/b/g instelling.

Het kanaal staat standaard op 11, dit heb ik eveneens maar zo gelaten omdat mijn buren op veelal kanaal 6 werken, dus 11 vond ik wel goed zo.

Al met al weet ik niet of dat Internetplusbellen wat voor me is. Heb nog steeds last dat je om de zoveel minuten ineens niet meer het web op kan. De verbinding is er wel, soms worden de mbps verlaagd van 54 naar 36 of zelfs 24mbps, maar ik baal van de onstabiele verbinding... is dit inherent aan de Speedtouch produkten? Heb inmiddels wel vaker internetaanbieders gehad die deze krengen meeleverden en telkens heb ik deze door alternatieve modems/routers verwisseld met een goed resultaat!

Jammer dat je die Experiaboxen niet kunt wijzigen in iets anders..........
Misschien toch maar weer afstappen van Internetplusbellen en weer om de normale toer gaan leven met een los KPN abo voor het bellen en een losse abo voor internet. Dan maar geen voordeel meer qua maandelijks bedrag, maar wel een stabiele verbinding en de keus om eigen netwerkprodukten te gebruiken.

:|

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15

Speedmaster

Make my day...

massari schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:02:

De verbinding is er wel, soms worden de mbps verlaagd van 54 naar 36 of zelfs 24mbps, maar ik baal van de onstabiele verbinding... is dit inherent aan de Speedtouch produkten?
Beste verbinding is nog steeds een kabel naar boven trekken. Het blijft tenslotte een radiosignaal wat door van alles verstoord kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
massari schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:02:
Inmiddels weer een paar dagen verder...
Heb een andere laptop voor testdoeleinden gebruikt met een wireless pcmcia kaart erin van US Robotics.

Signaalsterkte is beter op de eerste verdieping met deze laptop. Hoogstwaarschijnlijk zijn die ingebouwde wifikaarten in de huidige laptops toch niet zo toereikend qua signaalsterkte. Een andere maat van me met een ingebouwde wifi kaart in zijn laptop heeft dezelfde kuren bij mij thuis.

Enfin, een ander iets wat ik heb ingesteld in de Speedtouch is dat deze alleen op 54/g moet werken en niet op de af-fabriek ingestelde 54/b/g instelling.

Het kanaal staat standaard op 11, dit heb ik eveneens maar zo gelaten omdat mijn buren op veelal kanaal 6 werken, dus 11 vond ik wel goed zo.

Al met al weet ik niet of dat Internetplusbellen wat voor me is. Heb nog steeds last dat je om de zoveel minuten ineens niet meer het web op kan. De verbinding is er wel, soms worden de mbps verlaagd van 54 naar 36 of zelfs 24mbps, maar ik baal van de onstabiele verbinding... is dit inherent aan de Speedtouch produkten? Heb inmiddels wel vaker internetaanbieders gehad die deze krengen meeleverden en telkens heb ik deze door alternatieve modems/routers verwisseld met een goed resultaat!

Jammer dat je die Experiaboxen niet kunt wijzigen in iets anders..........
Misschien toch maar weer afstappen van Internetplusbellen en weer om de normale toer gaan leven met een los KPN abo voor het bellen en een losse abo voor internet. Dan maar geen voordeel meer qua maandelijks bedrag, maar wel een stabiele verbinding en de keus om eigen netwerkprodukten te gebruiken.

:|
Stabiele verbinding ligt meestal toch aan jezelf, aan de instellingen of dat je signaalsterkte gewoon te laag is. Draadloos op de EB draait gewoon altijd lekker door. Zoals al gezegd, gewoon een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

even een kickje dan maar.

Ben voor mijn moeder aan het kijken naar de plek voor de experiabox. De makkelijkste keuze is inderdaad de meterkast en dat raad kpn ook aan. Maarja dat ding is van beton met een houten deur. Hoeveel blijft er dan nog van het wifi signaal uit ? Je zou zeggen probeer het maar de ellende is dat ik eerst dingen weg moet breken om bij het isra punt te komen en als hij dan toch ergens anders moet ik alles weer kan herstellen.
Een andere optie is dan 5 meter verder (maar 2 meter is max zeggen ze) maar dan zit hij dicht bij een crt tv. Iemand ervaring hoeveel dat wellicht aan storing geeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ray schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:47:
even een kickje dan maar.

Ben voor mijn moeder aan het kijken naar de plek voor de experiabox. De makkelijkste keuze is inderdaad de meterkast en dat raad kpn ook aan. Maarja dat ding is van beton met een houten deur. Hoeveel blijft er dan nog van het wifi signaal uit ? Je zou zeggen probeer het maar de ellende is dat ik eerst dingen weg moet breken om bij het isra punt te komen en als hij dan toch ergens anders moet ik alles weer kan herstellen.
Een andere optie is dan 5 meter verder (maar 2 meter is max zeggen ze) maar dan zit hij dicht bij een crt tv. Iemand ervaring hoeveel dat wellicht aan storing geeft ?
Hoever moet het signaal komen van de Experiabox. Wijzelf hebben ook zo'n constructie in huis. de kast is ongeveer een halve meter verwijderd van het isra punt. Op de beneden kamer hebben wij goeie verbinding. In de tuin hebben wij goeie verbinding ( dit zal hemelsbreed ongeveer 7 meter zijn) Wij hebben op de eerste verdieping goeie verbinding. Maar op zolder lukt het niet om stabiel te krijgen. Op die manier kun je misschien een beetje het bereik berekenen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Touchdomex schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:53:
[...]

Hoever moet het signaal komen van de Experiabox. Wijzelf hebben ook zo'n constructie in huis. de kast is ongeveer een halve meter verwijderd van het isra punt. Op de beneden kamer hebben wij goeie verbinding. In de tuin hebben wij goeie verbinding ( dit zal hemelsbreed ongeveer 7 meter zijn) Wij hebben op de eerste verdieping goeie verbinding. Maar op zolder lukt het niet om stabiel te krijgen. Op die manier kun je misschien een beetje het bereik berekenen?
dat zou prima zijn! het is maar voor 1 laptop die alleen op de onderverdieping gebruikt wordt (ze wonen in een bungalow) en wellicht een keer in de tuin. Onder zou dat tot 15 meter zijn (het is een grote woning) en met de tuin erbij tot 30 meter. De tussenmuren zijn niet gewapend lijkt me een de wand vd meterkast zal vermoedelijk van snelbouwblokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ray schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:56:
[...]

dat zou prima zijn! het is maar voor 1 laptop die alleen op de onderverdieping gebruikt wordt (ze wonen in een bungalow) en wellicht een keer in de tuin. Onder zou dat tot 15 meter zijn (het is een grote woning) en met de tuin erbij tot 30 meter. De tussenmuren zijn niet gewapend lijkt me een de wand vd meterkast zal vermoedelijk van snelbouwblokken zijn.
Ik denk dat het niet wapenen van een gebouw heel erg veel scheelt in dit verhaal. Ons hele huis is gewapend dus daarom is de verbinding op zolder ook kut. Desnoods kun je er halverwege vlak voor de buitendeur een repeater neerzetten zodat ze een geweldige dekking heeft ook over de tuin. het lijkt mij dat als je in een bungalow niet veel mensen om je heen hebt die op jou netwerk surfen :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Even voor de geinteresseerden, mij is het niet gelukt iets normaals te vinden. We hebben het signaal versterkt door wireless op de Experiabox uit te schakelen en er een Linksys WRT54g router aan te hangen voor het wireless deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
apNia schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:36:
Even voor de geinteresseerden, mij is het niet gelukt iets normaals te vinden. We hebben het signaal versterkt door wireless op de Experiabox uit te schakelen en er een Linksys WRT54g router aan te hangen voor het wireless deel.
Ik lees positieve dingen over een Siemens repeater: Gigaset WLAN Repeater 108. Misschien dat ik deze ga uitproberen.

En anders zeg ik het hele Internetplusbellen op en ga ik weer over naar normale telefonie + ADSL, want destijds had ik een beter bereik........

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het dus goed begrijp dan is de experiabox van KPN/Hetnet niet te vervangen voor een alternatief. Jammer want ik heb net de Linksys WRT160N aangeschaft in de veronderstelling dat het een volwaardig alternatief is voor het KPN/HetNet-spul. Toch maar terugbrengen dan want de firewall van de Linksys werkt volgens mij enkel op het verkeer van de DSL-poort die dus niet gebruikt kan worden. Heb ik het mis dan hoor ik 't graag.
Pagina: 1