Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Binck Bank weigert dubbele nationaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maever
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 16:21
Het zal ook wel niet de eerste keer zijn dat de magische term "beleggen" weer valt.
Ik ben student en natuurlijk is het leuk om die paar extra centen om te zetten in aandelen.
In de wereld van beleggen kom ik nog maar net kijken.
Ik speel al een tijdje het beurs-spel op iex.nl,
en na een kleine winst gemaakt te hebben wou ik me wel aan het echte werk wagen.
Na wat lezen en zoeken kwam ik tot de conclusie dat Binckbank een leuke online beleg instelling is voor de beginnende belegger.

Dus ik netjes aanvragen
formuliertjes invullen,
*heh waar is dat nederlandse passport nou*

ohja die heeft de duane ingenomen toen ik terug kwam van vakantie.
Er zat een klein barstje in en dat kan natuurlijk echt niet!
(NL passport weer in aanvraag maar gaat dus nog wel 3 weken duren)

maar wacht is even... ik heb ook een amerikaans passport als geldig Indentiteitsbewijs,
(amerikaans passport verkregen via me vader die in de USA geboren is.
zo een passport komt wel van pas als ik me familie daar is bezoek.
zelf ben ik gewoon 100% hollander, hier geboren en ga hier pas weg als alles onder water staat )

maar waar waren we... ohja,
dus ik kopieer mijn amerikaanse passport, en gelijk me aanvraag in de bus gedaan.

(Hoef ik ook niet 3weken te wachten op die verveelde gemeente-ambtenaren tot ze eindelijk mijn passport van die stoffige plank halen en in een envelop doen.)

nou dat was dus een grote fout......
Mijn aanvraag duurde zowat 2 weken,
vervolgens werd ik tijdens het eten gebeld door een medewerker die ging uitleggen dat ze mijn aanvraag hebben geweigerd en vernietigd.
Dit om het feit dat de bank weigerd clienten diensten te leveren die een dubbele nationaliteit hebben.

Ik heb 2 managers aan de lijn gehad die me vertelde dat ze geen zaken met mij willen doen en niet openstaan voor discussie.

Nou vraag ik me toch echt af of ze dit wel kunnen maken?
Mogen ze mensen daadwerkelijk weigeren op basis van je nationaliteit of passport bezit?
dat is volgens mij toch pure discriminatie?

"nee sorrie meneer u mag hier geen boodschappen doen want u bent in bezit van een turks passport".

dat voorbeeld is niet hetlzelfde natuurlijk als bij een bank maar het komt op hetzelfde neer.
ik vraag me toch af of ze dat wel mogen?
Ik ben geen advocaat en van die wetsboek website wordt ik ook niet veel slimmer.

Ik snap wel waarom ze me willen weigeren,
zeker met al dit politieke gekibbel over verbod op meerdere nationaliteiten.

wat ik ga doen is gewoon nog een aanvraag invullen waarbij ik mijn nederlandse passport meelever,
hoe kunnen ze nou weten of ik die andere nationaliteit nog heb?

toch hangt er een luchtje aan.
weet er iemand meer?

[ Voor 17% gewijzigd door maever op 06-12-2007 19:20 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:21
Ik denk wel als ze bepaalde klanten om gegronde redenen niet vertrouwen ze de klant mogen weigeren.

*houdt het topic even in de gaten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien kun je het beste eerst de Algemene Voorwaarden doorlezen, misschien dat daar iets in staat. Bel ze ook op en geef aan dat je graag een gesprek wilt. Of vraag de NMA of een consumentenorganisatie om advies?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• maever
Ik heb de algemene voorwaarden doorgebladerd,
Ik kon hier niets in vinden wat stelt dat ze je aanvraag te weigeren op basis van nationaliteit.
Maar again, ik ben geen advocaat,
algemene voorwaarden zeggen mij niet veel.

aan de telefoon zeiden ze dat ze pas weer zaken wouden doen als ik mijn amerikaanse nationaliteit zou opzeggen. Nou opzich boei ik me niet heel erg om mijn amerikaanse nationaliteit maar het is gewoon fijn om te hebben voor als ik is familie bezoek.

Ik zou het zeker niet voor hun opzeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door maever op 06-12-2007 19:25 ]

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat ik me dan afvraag, is wat er zou gebeuren als je in eerste instantie je nl paspoort had ingediend (ervan uitgaande dat je hem niet kwijt was ;) )

dan wisten ze toch ook niet dat je een dubbele nationaliteit had, en werd je toegelaten neem ik aan?
ik heb zelf ook dubbele nationaliteit, en in het verleden ook een binck account gehad, op basis van mijn nl papieren.. je moet ze niet wijzer maken dan nodig is :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je ze gevraagd waarom een dubbele nationaliteit een probleem vormt?

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Notehoutelade schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:12:
Wat ik me dan afvraag, is wat er zou gebeuren als je in eerste instantie je nl paspoort had ingediend (ervan uitgaande dat je hem niet kwijt was ;) )

dan wisten ze toch ook niet dat je een dubbele nationaliteit had, en werd je toegelaten neem ik aan?
ik heb zelf ook dubbele nationaliteit, en in het verleden ook een binck account gehad, op basis van mijn nl papieren.. je moet ze niet wijzer maken dan nodig is :)
Jij hebt het bij het juiste eind vermoed ik ;) niet wijzer maken etc..

Bedrijf heeft te weinig bevoegdheid waarschijnlijk om dingen grondig te kunnen checken. Het blijft een instantie en geen overheid iets.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Snel naar grootbank.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn ze vrij om iedereen om welke reden dan ook te weigeren. En bij een dubbele nationaliteit is het risico voor hen misschien hoger. Gevalletje kansberekening en als dat slecht voor jou uitpakt weigeren ze je ;)

• maever
@Notehoutelade
ja precies, dit is ook zeker het geval, ze weten tenslotte niets van mijn nationaliteit.
Ik probeer het gewoon nogmaals met de claim dat ik mijn US nationaliteit heb afgestaan (mochten ze moeilijk doen).

@Roenia
Ja ze hebben me uitgelegd dat het een beveiligings-risico is,
opzich te snappen, je allerlei smerige trucjes uithalen (op wettelijk niveau) + had ook iets te maken met amerikaanse belasting aangifte.
Komt erop neer dat ze gewoon niets te doen willen hebben met iemand die de toegang heeft over een amerikaanse nationaliteit want dat kan rompslomp mee brengen.

@capo
Precies dus als ik nog een claim indien met mijn NL passport kunnen ze niks doen.
misschien dat ze wat andere trucjes uit de kast halen om mij een rekening te weigeren.

Alexia was een goed alternatief geweest was het niet op het feit dat die nu ook van Binckbank is en waarschijnlijk ook mij zou weigeren :P

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ik zal gewoon Alex proberen. Het maakt dan wel sinds kort onderdeel uit van Binck, maar misschien rol je bij hen wel door de procedures. Je kunt volgens mij wel al je energie steken in het proces om bij Binck een rekening te openen op basis van je andere nationaliteit, maar vaak zijn de mensen daar gebonden aan (strenge) regels. Met andere woorden, een discussie voeren heeft vaak geen zin. Het is wel de financiele sector, daar gaan zulke dingen meestal wat lastiger of helemaal niet.

Hoe lang duurt het overigens voordat je het nederlandse paspoort in orde hebt?

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:09
Hmm, op zich is het niet leuk, maar ik begrijp de bank wel. Ik zal het aan mijn vader zeggen, hij wilde ook een rekening openen bij Binckbank en heeft twee nationaliteiten. (Zou heel wat zijn als ik er eentje probeerde te openen, ik heb drie nationaliteiten :P)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:35
Het is redelijk simpel. Een kleine bank kan niet voldoen aan de eisen gesteld zoals door de IRS. Indien je dus een Amerikaans staatsburger bent lopen zij het risico meer informatie te moeten verstrekken aan de IRS. Vaak lopen de kosten van het openen van een rekening en het bijhouden van dergelijke informatie op, en voor een kleinere bank wegen deze niet op tegen de voordelen van het jou als klant aannemen.

De oplossing is simpel. Nooit vermelden dat je twee paspoorten hebt, geldzaken in NL via je NL paspoort doen.

Als je verhuist naar de V.S. zorgen dat je een NL adres aanhoudt en je bankrekeningen daar op laten staan. Indien je wél je verhuizing doorgeeft zal je vaak zien dat een kleine bank ervoor kiest om jouw rekening te laten bëeindingen.

In hoeverre dit wettelijk / via de regelementen is afgedekt weet ik niet, het is echter wel dagelijk prik in de beleggingswereld. Veel in Nederland wonende Amerikanen proberen bij een NL broker een rekening te openen en worden om een dergelijke reden afgewezen.

Verwijderd

met ^. Sowieso is het voor een (kleine) beleggingsonderneming gigantisch link om diensten aan te bieden aan Amerikaans staatsburgers, over het algemeen zwaaien die gasten om de haverklap met enorme schadeclaims en is hun proces- en schadevergoedingsrecht, om het zacht uit te drukken, nogal uitbundig.

Dat doe jij natuurlijk niet, maar dat weten zij niet.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Wellicht heeft het juist te maken met het feit dat het een Amerikaans paspoort betreft. De Amerikaanse wet is namelijk verdomde streng waar het gaat om beleggen door Amerikaanse ingezetenen. (zoek eens eea op over regulation S en 144A)

Kan me voorstellen dat ze geen zin in dat gedonder hebben

korte uitleg die ik ooit aan een klant heb gegeven (wel in t engels)
The general background is Regulation S of the Securities Act of 1933, a law created as a reaction to the market crash in 1929 in order to protect investors.

Regulation S defines the requirements for disclosure of financial records and registration and effectively prohibits US persons and companies to invest in the Eurobond market.

The bonds that cannot be bought by US investors are marked RegS. The reason why US investors are not allowed to participate is that the bonds are not fulfilling financial statements disclosure and registration rules required by the SEC (Securities and Exchange Commission).

The Eurobond Market grew popular and liquid as the lower requirements on the Eurobond market lowered costs for issuing (flotation costs) as well as offering lower rates. As a result the American market lost out on liquidity which in turn increased the costs for issuing on the US market.

In a move to regain liquidity to the domestic markets the SEC adopted rule 144A creating an "excepted market" for qualified institutional buyers (QIB). Rule 144A was mainly implemented in order to induce foreign companies to sell securities in the US capital markets. For firms registered with the SEC or a foreign company providing information to the SEC, financial statements need not be provided to buyers.

This mimics closely the functioning of the Eurobonds market that is practically closed for private investors as well. Rule 144A allows to issue bearer bonds and limits the need for disclosure of financial statements.

In practice this means that there are Eurobonds (Issued on an XS ISIN) that are compliant with Rule 144A (144A bonds) and those which aren't (RegS bonds). There are also 144A bonds that are trading on the US market with a US ISIN, but no RegS ones.
Nu gaat dit over bonds, en niet over shares, maar volgens mij bestaat diezelfde regelgeving ook voor shares.

[ Voor 77% gewijzigd door kamstra op 07-12-2007 14:32 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

@TS, mag je nog wel een dubbele nationaliteit hebben? toen ik een jaar of 4 geleden mijn passport ging verlengen bij het consulaat in Sydney hing er een briefje dat de regels aangescherpt werden en dat kinderen onder de 18 jaar nog wel 2 paspoorten mochten hebben (Aussie en NL in dit geval) maar op hun 18e moesten kiezen en er 1 inleveren...

En verder moet je als amerikaan voor zover ik weet belasting betalen over je wereldwijde inkomen, en krijg je aftrek van de belasting die je al betaald hebt in een buitenland waar een overeenkomst mee is.. maar je moet wel elk jaar een US aangifte doen. Teminste zo legde een amerikaanse vriend van me uit (die in Sydney woonde en werkte)...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• maever
Nou het bezitten van een passport en de regeling eromheen is per land verschillend natuurlijk.
Ik heb voor mijn 18de een amerikaans passport aangevraagd en dit is nu een permanent bezit.
maar na me 18de zou dit niet meer hebben gemogen.
De reden dat amerika dit toestaat is omdat ze dus een zekere macht over je hebben.
ze kunnen mij verplichten belasting aangifte te doen en mochten er ooit rechtzaken tegen mij gevoerd kunnen ze mijn uitlevering eisen omdat ik amerikaans staatsburger ben.

voor mij is het niets meer dan gewoon een handig reisdocument :)

Je zou volgens de regeltjes wel aangifte moeten doen maar geen belasting te betalen geloof ik
( er is ook een hele hoge belasting vrije voet schijnbaar).
Nu doe ik zelf geen aangifte aan de amerikaanse overheid en daar zullen ze ook geen probleem van maken omdat ik niet boeiend genoeg voor ze ben.

Maar als ik een contract met ze aflsuit dan is dit (neem ik aan) op grond van europese wetgeving.
Als ik dus op nederlandse bodem een contract afsluit en vervolgens op amerikaanse grond mijn recht probeer te misbruiken dan zou dat toch niet kunnen, want wat heeft binckbank nou met amerika te maken?

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ze niet willen dat je met turbo's/futures/effecten,
een effectenkrediet schuld opbouwt en dit probeert te ontkomen door naar amerika te vluchten.
Waar binckbank haar recht niet meer/niet voldoende kan verhalen.

ik ga alsnog proberen een brief op te sturen met mijn europese passport,
zo een bank moet inderdaad een zekerheid hebben dat ik als klant hun niet in moeilijkheden bezorg.

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:35
maever schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:13:
<knip>

want wat heeft binckbank nou met amerika te maken?
Heel erg veel, aangezien ze afhankelijk zijn van de goede wil van Amerikaanse tussenpersonen om te kunnen handelen op de beurzen in de V.S. Als de SEC beslist dat Binck (of wat voor buitenlandse broker dan ook) overtreed dan kunnen zij hun handelsmogelijkheden ingekort zien en daardoor heel veel geld kwijt raken. Als je Amerikaan bent (of twee paspoorten hebt) dan zit je gewoon gebonden aan een aantal beperkingen met name m.b.t. belastingwetgeving, naast eventuele voordelen die je geniet.

Verwijderd

maever schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:21:
@Notehoutelade
ja precies, dit is ook zeker het geval, ze weten tenslotte niets van mijn nationaliteit.
Ik probeer het gewoon nogmaals met de claim dat ik mijn US nationaliteit heb afgestaan (mochten ze moeilijk doen).
Als ze moeilijk gaan doen en het blijkt dat je toch nog steeds die amerikaanse nationaliteit hebt kunnen ze volgens mij gewoon aangeven wegens financiele fraude.... :X

Lijkt me in beide landen geen leuk vooruitzicht
}:|

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

maever schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:13:
Je zou volgens de regeltjes wel aangifte moeten doen maar geen belasting te betalen geloof ik
( er is ook een hele hoge belasting vrije voet schijnbaar).
Nu doe ik zelf geen aangifte aan de amerikaanse overheid en daar zullen ze ook geen probleem van maken omdat ik niet boeiend genoeg voor ze ben.
vrij hoge vrije voet idd en aangezien de belasting tarieven hier veel hoger zijn en je dat van je belasting in de US mag aftrekken is het vaak puur een formaliteit...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:17:
[...]

Als ze moeilijk gaan doen en het blijkt dat je toch nog steeds die amerikaanse nationaliteit hebt kunnen ze volgens mij gewoon aangeven wegens financiele fraude.... :X

Lijkt me in beide landen geen leuk vooruitzicht
}:|
Wat voor fraude pleeg je dan? Zolang je bij de overeenkomst niet expliciet moet aangeven dat je geen dubbele nationaliteit hebt is het niet jouw probleem als binck je als klant accepteert terwijl ze dat eigenlijk niet willen.
Pagina: 1