Toon posts:

Zelf glasvezelnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik wonen in een dorpje in de provincie. Allemachtig mooi, echter geen ADSL snelheden waar ik als verwende stadse gebruiker aan gewend was geraakt.
Alle sites gecheckt, maar niemand komt boven de 6-8 Mbit download uit, behalve de kabelprovider. Die er dan ook grof geld voor vraagt. Nu ben ik ook een beetje een ondernemer. Stel dat ik mijn eigen glasvezel netwerk wil aanleggen (zoals vroeger ook CAI aansluitingen werden gedaan), wat zou dan de insteek moeten zijn? Het netwerk aanleggen en kijken of ik de capaciteit kan verhuren? Zelf ISP worden? In mijn omgeving zit een ingenieursbureau die netwerken kan engineeren, directievoeren en kosten kan begroten. Zelf ben ik nogal handig in aanbestedingen, dus een aannemer kan ik er ook wel bij vinden. Juridische ondersteuning (Telecomwet, vergunningen) is ook bij de hand. Financiering (subsidies) en marktonderzoek moet ik nog doen. Echter technische kennis (waar moet ik dat glasvezelnetwerk op aansluiten, welke capaciteit moet ik aanleggen?) en specifieke kennis van de internetmarkt (wie gaat het netwerk exploiteren) ontbreekt. Voordat ik echt aan de slag ga, wil ik dus goed zicht hebben op realisatiekosten, de beheerskosten en de afzetmarkt. Zijn er tweakers die wat richtinggevende informatie kunnen geven?

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
Denk je dat er in zo'n dorpje vraag is naar glasvezel? Denk je het uberhaupt goedkoper aan te kunnen bieden?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Glas in de grond laten leggen is een erg dure aangelegenheid. (Nou ja, pijpen laten leggen waar glas doorheen 'geblazen' wordt dus.) De vraag is dus of je, op basis van gebruikers in een klein dorp, je investering terug kan verdienen.

Heb je al gekeken naar WiMAX ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Ja. In Utrecht heb je een dergelijk project in Lombok. Zie www.lomboxnet.nl. Ontwikkeld door de bewoners zelf en...de wijk Lombok is kleiner (minder adressen) dan het dorp waar ik ga wonen. Natuurlijk is dit niet 1:1 vergelijkbaar, Lombok is gesitueerd op een kleiner oppervlak, dus minder meters graven. Zoals gezegd moet ik de kosten en de baten nog duidelijk hebben. En bewoners in de dorpen willen net zo goed snel internet kunnen hebben. Trouwens, die boeren in de buurt zijn redelijk hightech. Internet is daar net zo goed nodig voor de bedrijfsvoering.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
Als ik kijk hoe voorzichtig KPN er nog mee omgaat, die toch wel hevig voordeel heeft op dit gebied, zie ik dit project toch wel enigszins als onrealistisch.

Verwijderd

Topicstarter
Ach, als Columbus vantevoren had geweten hoe groot de oceaan was, had hij het ook niet gedaan. Toch?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Ik denk dat dit topic beter past in: Professional Networking & Servers
Het ICT-IQ in dat sub-forum ligt hoger dan in dit sub-forum en er komen daar mensen die dagelijks met die glasvezel e.d. werken. :)

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 09:10

Jan20

CMJJKFE

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 17:56:
Ja. In Utrecht heb je een dergelijk project in Lombok. Zie www.lomboxnet.nl. Ontwikkeld door de bewoners zelf en...de wijk Lombok is kleiner (minder adressen) dan het dorp waar ik ga wonen. Natuurlijk is dit niet 1:1 vergelijkbaar, Lombok is gesitueerd op een kleiner oppervlak, dus minder meters graven. Zoals gezegd moet ik de kosten en de baten nog duidelijk hebben. En bewoners in de dorpen willen net zo goed snel internet kunnen hebben. Trouwens, die boeren in de buurt zijn redelijk hightech. Internet is daar net zo goed nodig voor de bedrijfsvoering.
Bij lomboxnet hebben ze, maar bij een aantal straten glasvezel getrokken en deel aangesloten op wifi verbindingen. Een groot aantal pijpen lagen al onder de straat en daar hebben zij glasvezel doorheen getrokken.

Het knooppunt ligt bij de jaarbeurs en dat ligt +- 600 meter vanaf lombox en van daaruit gaat het via andere fibers naar het knooppunt van bit.

Wij hebben als bedrijf ooit een fiber laten trekken een aantal kilometers lang en dat liep toen al in de 10.000 duizenden euro's (exclusief aansluiting op glasvezelnetwerk naast het spoor). Voor een particulier is dit dus bijna onmogelijk en zeer duur.

Misschien is satteliet internet eventueel een optie?

CMJJKFE

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 17:56:
Ja. In Utrecht heb je een dergelijk project in Lombok. Zie www.lomboxnet.nl. Ontwikkeld door de bewoners zelf en...de wijk Lombok is kleiner (minder adressen) dan het dorp waar ik ga wonen. Natuurlijk is dit niet 1:1 vergelijkbaar, Lombok is gesitueerd op een kleiner oppervlak, dus minder meters graven.
Plus dat er waarschijnlijk ook een stuk minder meters vanaf een bestaande glas gegraven moet worden... Ik denk dat dit laatste heel erg zwaar gaat meetellen. Ligt het dichtsbijzijnde glasknooppunt op 5 km afstand dan is deze 5 km extreem duur...

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zelfs in een dorp hier in de buurt hebben ze ftth.

80 inwoners en bijna 80% stemde voor de aanleg ervan.
Misschien eens praten met reggefiber, ze blazen de vezel door de gasleiding :)

hier nog wat leesvoer, ze lijken aardig wat darkfiber in bezit te hebben. :9

[ Voor 5% gewijzigd door arjants op 06-12-2007 20:54 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

arjants schreef op donderdag 06 december 2007 @ 20:54:
Zelfs in een dorp hier in de buurt hebben ze ftth.

80 inwoners en bijna 80% stemde voor de aanleg ervan.
Misschien eens praten met reggefiber, ze blazen de vezel door de gasleiding :)

hier nog wat leesvoer, ze lijken aardig wat darkfiber in bezit te hebben. :9
Nja, deze hadden ook wel geen kabelnet liggen in hun gemeente...

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Geen idee waar jou dorp ligt en hoe ver het is naar de dichtsbijzijnde internet-voorziening. Reken bij aanleggen van glasvezel, als er gegraven moet worden op bedragen van 40 tot 50 euro per meter! Reken maar uit wat een kilometer glasvezel dan kost.... En dan ligt er alleen glas, zit er nog geen apparatuur aan, laat staan dat je dan al connectiviteit met internet hebt.

Net zoals een andere poster hiervoor, ook ik heb zakelijk de ervaring. Wij wilden enkele vestigingen koppelen met managed dark fiber, om het netwerk geheel in eigen beheer te hebben. Het bleek onbetaalbaar.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik vind het een mooi initiatief!

Er is echter 1 ding waar ik nog niets over gehoord heb: waar ga je glas op aansluiten? Ik neem niet aan dat je 'm in 1 keer doortrekt naar de AMSIX (of DE-IX, of *-IX). Je zal dus een koppeling met een extern netwerk nodig hebben.

Ik denk niet dat iemand een concurrent zal helpen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1