Q35 chipset vs. G35 chipset?

Pagina: 1
Acties:
  • 830 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13
Beste allen,

Ik zou willen een klein servertje thuis draaien, met de nadruk op klein. Daarom heb ik het idee opgevat om deze te baseren op een micro-ATX bordje.

Ik kwam er echter al snel achter dat de P35 chipset niet wordt geïmplementeerd op micro-ATX voor één of andere reden. (geen idee waarom) Dan heb je ook nog de G35 die er nu nog maar met mondjesmaat zit aan te komen, en dan nog maar één bepaald moederbord van Asus.

Ik heb echter gemerkt dat er ook nog zoiets is als de Q35 chipset, die ook op micro-ATX bestaat. Zo op het eerste zicht heeft dit type chipset al wat ik nodig zou hebben, maar ik ben toch nieuwsgierig om te weten wat nu precies deze Q35 chipset uniek maakt tegenover de P35 of de G35. Googlen of de specificaties doornemen bracht niet echt iets nieuws aan het licht, daarom dat ik mij afvraag waarom Intel deze aparte categorie ontworpen heeft.

Iemand enig idee?

Dank!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:19
Intel Knowledge Base:
G35
Q35

• BartDG
Dank. Via een comparison chart heb ik kunnen opmaken dat de Q35 een 3100 onboard video chipset gebruikt en de G35 een X3500. Ook zou de Q35 een ICH9 southbridge hebben en een G35 maar een ICH8.

Ook zou de G35 ViiV compatible zijn.

Verder kan ik niet veel verschil opmerken. Tenzij ik iets substantieels mis.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:48
Waarom pak je niet gewoon de G33 chipset? Zat te krijgen, alles wat je normaal nodig hebt en overclockt ook nog es volgens de reviews..

• BartDG
Geen idee. Ben nog een beetje aan het rondkijken. Wat die Q35 betreft, daar heeft Gigabyte een heel leuk bordje van, dus dat zal wel geen probleem zijn.

Verwijderd

Q serie wordt (door Intel) alleen geleverd op zakeijke mobo's (Executive series). Q35 ondersteunt vPro. Voor mij is dat laatste een reden om voor de Q35 chipset te gaan, en wel dit bord:

http://www.intel.com/products/motherboard/DQ35JO/index.htm

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V6UhnWVkQh65UidpW7KrmY1W/full.png

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 08:10
Ik heb hier sinds eergisteren een Asus P5K-VM bordje gebaseerd op een G33 chipset. Werkt perfect en alles is helemaal tip-top in orde. De condensatoren zijn allemaal van 'Conductive Polymer,' gewoon met van die kapjes. Allemaal heel duurzaam dus. De northbridge wordt totaal niet warm, gewoon lauw. (Thermaltake LANBox Lite kast)

Er zitten genoeg aansluitingen op het moederbord, dus het lijkt me wel een perfecte oplossing voor jouw server. Op het moment van schrijven op voorraad voor €109,- bij Alternate. ;-)

PHILIPS Motional Feedback 544

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

ICH8 is dacht ik idd standaard voor de G35 maar de Asus p5e-vm hdmi (G35) heeft toch een ICH9

Verder ga ik ook voor die Asus en niet een ander G33 plankje omdat er geen goede zijn met een HDMI aansluiting voor games. Er is een Gigabyte G33M-s2h ofzoiets, die heeft HDMI maar de PCI Express is niet 16x maar slechts 4x.
Pagina: 1