investeringsprobleem mbt licenties

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Ik heb er al veel over gezocht en gelezne, maar dmv dit topic probeer toch nog wat ervaringen en kennis te vergaren.

Ik werk bij een bedrijf waar op 1 locatie (en daar gaat het nu even om) zo'n 35 werkplekken staan (alle windows XP of Vista met legale OS licentie) in een domein met DC etc (ook allemaal in orde kwa licenties)... eigenlijk zijn alle licenties in orde behalve de office licenties en daar gaat het nu om.

Ooit zijn er in het verleden (voor mijn tijd) een handjevol office 2000 licenties aangeschaft weet neit exact hoeveel maar het zijn er nooit meer dan 8, dit terwijl office op veel meer pc's geïnstalleerd staat. Ik heb dit vaker bij de directie aangegeven maar er is nooit aandacht aan besteet (ja ik weet het ERG slecht).

Het zit hem ook in het gebruik van het pakket, outlook 2000 wordt door iedereen gebruikt, maar dit wordt gedekt door de exchange CAL licenties. Word en Excel worden maar door een paar mensen intensief gebruikt. Meer dan de helft gebruik zelden/nooit word en Excel alleen om voor gedefinieerde calculaties in te voeren (dus alleen een x aantal bedragen invoeren om tot een eind bedrag te maken) het zelf maken van excel bestanden wordt ook zelden gedaan.

voor die paar mensen die Excel en Word intensief gebruiken is een Office licentie zijn geld wel waard, maar dan die 80% die Word eigenlijk niet en Excel af en toe voor iets simpels gebruiken? dan is een retail licentie van 400-500 euro een hoop geld (zeker in de ogen van een directie)

wat zijn de alternatieven:
Openoffice.org? gratis... maar hoe compatible is het met excel/word bestanden? mijn gevoel zegt dat het vragen om problemen is om zowel MS office als Openoffice te gebruiken.

Andere alternatieven? en dan met name op het gebied van kant en klare invul-schema's?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Chaoss schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:42:
wat zijn de alternatieven:
Openoffice.org? gratis... maar hoe compatible is het met excel/word bestanden? mijn gevoel zegt dat het vragen om problemen is om zowel MS office als Openoffice te gebruiken.
Illegaal gebruik is in ieder geval geen optie, dus per direct verwijderen OF per direct 10.000 euro aan Microsoft betalen voor de vereiste licenties!
OpenOffice.org kan vrijwel alle MS Office documenten prima lezen. Een alternatief is natuurlijk de medewerkers voor die enkele keer naar een PC-met-Office te verwijzen, of alle documenten in ODF uit te voeren (kost eenmalig wat, maar daarna ben je voorgoed van deze licentiekosten af, en kan je de documenten op elk platform openen (mocht dat eens nodig zijn).
In ieder geval tekst-documenten zijn altijd om te zetten naar PDF, wellicht is dat ook een optie.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
mjah vertel mij wat dat het niet correct is :| maar het is hier altijd al een probleem geweest kheb die "trend" tot nu toe niet kunnen veranderen.

PDF wordt idd al vaker gebruikt... als het om naslag werk gaat is het onzinnig om daar word voor te gebruiken, een document in word maken en omzetten naar PDF is ook geen probleem.

Het zijn echt die excel "gebruikers" die excel gebruikers om voor gedefinieerde calculaties uit te voeren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Chaoss schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:59:
mjah vertel mij wat dat het niet correct is :| maar het is hier altijd al een probleem geweest kheb die "trend" tot nu toe niet kunnen veranderen.
http://w3.bsa.org/netherl...n-en-antwoorden.cfm#Tips1 kan ze wellicht motiveren...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52
Bij volume license met SA betaal je geloof ik in 3x o.i.d. wat het wellicht wat beter te behappen maakt?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
mjah was nou niet van plan mijn werkgever te gaan chanteren :P

maar goed nieuws, inmiddels zijn 14 pc's waar word/excel amper gebruikt wordt voorizen van een OpenOffice installatie (en Office uiteraard verwijderd :P) na een kleine test is namelijk gebleken dat onze standaard documenten ook perfect werken in de OO.org variant.

De OEM-licenties die ik al had liggen worden netjes verdeeld over alle andere werkplekken, eventueel worden nog een aantal werkplekken voorzien van OpenOffice. en ik ga nog een aantal Office 2003 OEM licenties aanschaffen. zodat het office gebruik strax 100% legaal is. *O*

ik zit nog met 2 vragen:

- wat OEM office licenties betreft: op de verpakking zit zo'n product key label? moet ik die verplicht op de desbetreffende pc's plakken (net als OS oem stickers) want het lijkt erop alsof het geen "stickers" zijn.

- Hebje van win 2000 server en exchange 2000 (niet OEM) de originele (hologram) cd nodig om een legaal eigendom aan te tonen? of is een Orderbevestiging van MS + een overzicht van de licentie codes (te verkrijgen via de Microsoft Eopen site) voldoende?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52
Chaoss schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 10:06:
[...]

De OEM-licenties die ik al had liggen worden netjes verdeeld over alle andere werkplekken, eventueel worden nog een aantal werkplekken voorzien van OpenOffice. en ik ga nog een aantal Office 2003 OEM licenties aanschaffen. zodat het office gebruik strax 100% legaal is. *O*
Doe maar niet. Een OEM licentie is verbonden aan de PC waarbij deze gekocht is.
- wat OEM office licenties betreft: op de verpakking zit zo'n product key label? moet ik die verplicht op de desbetreffende pc's plakken (net als OS oem stickers) want het lijkt erop alsof het geen "stickers" zijn.
Je kan OEM alleen aanschaffen bij aanschaf van een nieuw systeem.
- Hebje van win 2000 server en exchange 2000 (niet OEM) de originele (hologram) cd nodig om een legaal eigendom aan te tonen? of is een Orderbevestiging van MS + een overzicht van de licentie codes (te verkrijgen via de Microsoft Eopen site) voldoende?
Ja, media is niet boeiend wat betreft licenties.

Laat je eens voorlichten door een gecertificeerd bedrijf wat licenties levert zodat je geen schijn-legaal licentiebeleid voert wat je geld kost maar niets oplevert. Voor dit soort aantallen zijn speciale volume license mogelijkheden.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:57:
[...]
Doe maar niet. Een OEM licentie is verbonden aan de PC waarbij deze gekocht is.
Je kan OEM alleen aanschaffen bij aanschaf van een nieuw systeem.
dat klopt, deze dingen ben ik van op de hoogte ;) maar de Oem licentie is pas verbonden/geregistreerd na de 1e installatie en bij behorende activatie (office 2003 moet je verplicht activeren voor gebruik)

wat ik bedoelde is dat ik een aantal OEM office licenties had liggen, ooit aangeschaft maar nooit gekoppeld aan de desbetreffende pc's.

Pagina: 1